Nowości z Poznańskiego Koła Olimpijskiego z Matematyki

W roku szkolnym 2024/2025 Poznańskie Koło Olimpijskie z Matematyki po raz kolejny udowodniło, jak ogromną rolę odgrywa systematyczne i ambitne przygotowanie młodzieży do ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów matematycznych. Zajęcia odbywały się w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i gromadziły utalentowanych uczniów szkół ponadpodstawowych.

Grafika przedstawia tablicę szkolną z zapisanymi wzorami z matematyki - grafika artykułu
Poznańskie Koła Olimpijskie z Matematyki

Zajęcia prowadzili pracownicy naukowi, doktoranci, absolwenci, a także studenci Wydziału Matematyki i Informatyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wśród omawianych zagadnień znalazły się tematy typowe dla Olimpiady Matematycznej: geometria planarna, nierówności, funkcje i ich własności, wielomiany, kombinatoryka (w tym gry kombinatoryczne), teoria liczb oraz klasyczne twierdzenia (takie jak twierdzenie Caseya). Regularnie odbywały się też omówienia zadań z Olimpiady Matematycznej oraz z Wielkopolskiej Ligi Matematycznej. Zwieńczeniem całorocznej pracy był mecz matematyczny rozegrany podczas ostatnich zajęć, w którym udział wzięli uczestnicy Koła.

W ciągu roku zorganizowano 26 spotkań. Efekty działań to rekordowy sukces w historii Wielkopolski. Spośród około 30 uczniów regionu zakwalifikowanych do II etapu Olimpiady Matematycznej, aż 20 uczęszczało na zajęcia Koła, a do finałowego etapu III dotarło aż 14 z nich. Trzech uczestników zdobyło tytuły laureatów:

  • Julian Kuryłłowicz-Kaźmierczak - nagroda III stopnia,
  • Adam Kurzyński - nagroda IV stopnia,
  • Michał Wojkiewicz - nagroda IV stopnia.

Międzyszkolne Koło Olimpijskie z Matematyki, działające od 2015 roku w VIII LO, jest miejscem rozwoju młodych matematycznych talentów. Wysoki poziom prowadzonych zajęć potwierdzają rokroczne sukcesy członków koła. Spotkania nie tylko rozwijają umiejętności uczniów, lecz także integruje środowisko pasjonatów królowej nauk. To przykład inicjatywy, która - oparta na współpracy szkoły i uczelni wyższej - realnie wpływa na rozwój edukacyjny regionu.