Przedszkolaki na Uniwersytecie! Konferencja naukowa na UAM w ramach ERASMUSA+.

Wydział Studiów Edukacyjnych UAM od wielu lat bardzo sobie ceni poznańskie przedszkola i współpracę z nimi. Placówki te wspólnie realizują projekty edukacyjne, prowadzą też tak zwane "Dobre Praktyki", bo to przecież UAM "wypuszcza" na świat naszych przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Dlatego seminarium pod tytułem "Uczony- student- nauczyciel- rodzic: idea wielostronnego partnerstwa" organizowane dziś przez UAM właśnie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem.

Dowiadujemy się dziś, jak podnosić komptencje dobrego wychowawcy dzieci, ale i dobrego rodzica czy dobrego studenta edukacji- powiedziała Ewa Lewandowska, wiceprezes ogólnopolskiego OMEP. Są tutaj z nami także nauczycielki z przedszkoli warszawskich, które także chętnie dowiedzą się nowych rzeczy na temat szeroko pojętego partnerstwa realizowanego w przestrzeni przedszkolnej.

Konferencja na UAM - grafika artykułu
Konferencja na UAM

Na tę konferencje przyjechały nie tylko panie prezes i wiceprezes OMEP w Polsce, ale też przedstawicielki przedszkoli w Norwegii, Wielkiej Brytanii, Grecji, które są gośćmi w Poznaniu z racji zakończenia programu Erasmus+- powiedziała Kinga Kuszak, profesor UAM. Pokazujemy dziś prezentacje naszych wspólnych działań, jakie podejmujemy z nauczycielami, dyrektorami przedszkoli, ale też z dziećmi, bo na przykład projekt "Przedszkolaki na Uniwersytecie", który miał już dwie udane edycje, polegał na tym, że dzieci odwiedzały naszą uczelnię, dowiadywały się, czym jest Uniwersytet, kto to jest profesor, student czy magister, a wszystko to w atmosferze kolorowej zabawy, teatru, ruchu, zajęć artystycznych. Przyświeca nam idea lifelong learnig- czyli uczymy się od początku do samego końca, nikt przecież nie powiedział, że trzylatek zwiedzając szkołę wyższą niczego nie zrozumie.

Dzisiaj dzieci są  bardzo kreatywne i samodzielne- mówi Genowefa Jaworek, dyrektor Przedszkola nr 134, uczestnik konferencji.Taka wymiana doświadczeń jest dla nas bardzo cenna, bo zawsze pokazuje się, że gdzieś ktoś robi coś trochę inaczej niż my. Na przykład w Norwegii już z racji różnic kulturowych i klimatycznych jazda na nartach jest dla dzieci czymś tak powszechnym, jak dla naszych wyjście na przedszkolny plac zabaw. A wyobrażam sobie pytania naszych rodziców, gdyby chcieć zabrać przedszkolaki na narty-  a kto się zajmie bezpieczeństwem dzieci, a co będzie, jak komuś coś się stanie... Podobnie w Wielkiej Brytanii- tam czteroletnie dzieci chodzą już do szkoły i one na przykład samodzielnie przygotowują sobie w przerwie kanapkę czy wychodzą sobie z sali. U nas zaraz bym usłyszała: ale przecież on się może skaleczyć! Albo potknąć!. Tak więc uczymy się, jak wdrażać nasze dzieci do takiej zdrowej i rozwijającej samodzielności, ale też mówimy o partnerstwie w przedszkolach na płaszczyźnie rodzic- dziecko, nauczyciele.

Cieszę się, że tu dzisiaj jestem- uśmiecha się Lidia Lasota, dyrektor Przedszkola nr 3. Zainteresował mnie szczególnie ten fragment prezentacji, który dotyczył działalności wolontariuszy - przedszkolaków. Bo okazuje się, że nie tylko studenci mogą być wolontariuszami i robić pro publico bono różne fajne rzeczy, ale nasze dzieci także mogą na przykład odwiedzać pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej z jasełkami czy rysunkami, albo  na przykład pokazem mody ekologicznej i  sprawiać w ten sposób przyjemność innym ludziom.

Barbara Mazurkiewicz, dyrektor Przedszkola nr 35 również jest zadowolona z udziału w dzisiejszej konferencji. To dobrze móc przyjrzeć się temu, jak pracuje się w placówkach w Norwegii czy Wielkiej Brytanii. To dobrze móc zobaczyć Dobre Praktyki Wydziału Studiów Edukacyjnych i podpatrzeć, z czego warto skorzystać. My z takich spotkań przenosimy potem na nasz przedszkolny grunt tyle, ile się da, a prawie zawsze są to dla naszych dzieci atrakcyjne formy zabawy czy nauki.