Pełnomocnictwo ogólne

Od 1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy dotyczące pełnomocnictwa ogólnego (art. 138d Ordynacji podatkowej).

mf - grafika artykułu
mf

Takie pełnomocnictwo może zostać złożone wyłącznie w wersji elektronicznej. Podatnicy, którzy będą chcieli ustanowić pełnomocnika ogólnego, zrobią to za pomocą nowej funkcjonalności na Portalu Podatkowym w części zalogowanej (zakładka "Pełnomocnictwa").

Konto podatnika w PP stanowi bezpośredni kanał komunikacji z organami podatkowymi i umożliwia dostęp do własnych danych podatkowych, m.in. złożonych deklaracji i prowadzonych spraw. Rejestracja na portalu umożliwia nie tylko przesyłanie deklaracji bezpośrednio z własnego konta, ale także pozwala na elektroniczną komunikację z administracją podatkową dzięki składaniu i odbieraniu pism do administracji podatkowej. To wszystko bez wychodzenia z domu - wystarczy zarejestrować się na portalu.

Ponadto na Portalu Usług Elektronicznych Ministerstwa Finansów udostępniono nową funkcjonalność dla organów podatkowych - Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych. Narzędzie służy do weryfikowania przez organy podatkowe pełnomocników ustanowionych przez podmioty.

Szczegółowy sposób zgłaszania pełnomocnictw ogólnych za pośrednictwem CEIDG oraz ich przekazywania do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO)  określone zostaną w drodze rozporządzenia Ministerstwa Finansów.

Do czasu publikacji przedmiotowego rozporządzania i wprowadzenia zmian w systemie CEIDG, prosimy składać wymienione pełnomocnictwa przez Portal Podatkowy.

Źródło