Zasady wynagradzania w spółkach

Na wstępie radny przypomina, że na podstawie powyższej ustawy część stałą wynagrodzenia członka organu zarządzającego ustala się z uwzględnieniem skali działalności spółki, w szczególności wartości jej aktywów, osiąganych przychodów i wielkości zatrudnienia (art. 4 ust. 2 ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy, projekt uchwały w sprawie zasad kształtowania wynagrodzeń członków organów zarządzających spółek, w których Miasto wykonuje prawa udziałowe, może przewidywać wyższą wysokość części stałej wynagrodzenia niż określona standardowo, jeżeli przemawiają za tym szczególne okoliczności dotyczące spółki lub rynku, na którym działa. W takim przypadku podmiot uprawniony do wykonywania praw udziałowych ma obowiązek sporządzić pisemne uzasadnienie i opublikować je w Biuletynie Informacji Publicznej. Dodatkowo. W przypadku spółek publicznych art. 4 ust. 4 pkt 1 ustawy nakłada wymóg porównania wynagrodzenia z wynagrodzeniami w innych spółkach publicznych o podobnej skali lub profilu działalności, a wyniki porównania powinny znaleźć się w uzasadnieniu uchwały.
Łukasz Mikuła zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak często Miasto Poznań lub jego przedstawiciele korzystali w latach 2019-2025 z mechanizmu przewidzianego w art. 4 ust. 3 ustawy, tj. głosowali za podjęciem uchwał ustalających część stałą wynagrodzenia członków organów zarządzających w wysokości wyższej niż wynikająca z zasad ogólnych.
- Wobec jakich spółek oraz których osób pełniących funkcje w organach zarządzających stosowano w tym okresie ten mechanizm?
- Jak sformułowane były pisemne uzasadnienia dla zastosowania mechanizmu z art. 4 ust. 3 ustawy i w jakich miejscach w Biuletynie Informacji Publicznej można się z nimi zapoznać?
- Kto składa wniosek w sprawie zastosowania mechanizmu z art. 4 ust. 3 ustawy wobec konkretnej osoby i spółki, jak on jest następnie procedowany i kto w ramach struktury organizacyjnej miasta Poznania podejmuje finalne rozstrzygnięcie w tej sprawie?
- Jak wygląda procedura oceny i weryfikacji zasadności zastosowania mechanizmu z art. 4 ust. 3 ustawy w ramach nadzoru właścicielskiego miasta Poznania nad spółkami? Czy w takich przypadkach przeprowadzane są działania przewidziane w art. 4 ust. 4 pkt 1 ustawy, tj. porównanie wynagrodzeń z innymi podmiotami o podobnej skali lub przedmiocie działalności, nawet jeśli spółki z udziałem miasta nie mieszczą się w formalnej definicji "spółki publicznej"?
W udzielonych radnemu wyjaśnieniach uwzględnione zostały wszystkie spółki, w których Miasto Poznań posiada udziały lub akcje. Informacja obejmuje okres od momentu ustalenia zasad wynagrodzeń członków organów zarządzających na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami (dalej: ustawa). Miasto podkreśla, że nie każde działanie w późniejszym terminie związane z podjęciem uchwały zgromadzenia wiązało się ze zmianą wysokości wynagrodzenia stałego członków zarządu.
W przypadku dokonywania zmian uchwały zgromadzenia w jakimkolwiek innym zakresie (np. uregulowanie kwestii pracowniczych planów kapitałowych, katalog świadczeń dodatkowych), Miasto co do zasady stosowało podejście, w którym ze względów praktycznych podejmowana była w całości nowa uchwała, zastępująca uchwałę dotychczasową, przy czym faktyczny zakres zmian dotyczył tylko określonego zagadnienia uchwały zgromadzenia. Przygotowana dla radnego informacja przedstawiona została w zakresie każdorazowego podjęcia uchwały zgromadzenia opartej na art. 4 ust. 3 ustawy w latach 2017-2025 - nawet, gdy jej podjęcie nie wiązało się ze zmianą w zakresie wysokości wynagrodzenia stałego członków organu zarządzającego. Informacja dotyczy podmiotów: Aquanetm, Modertrans, MPGM, MPK, MTP, PIM, PTBS, Targowiska, Termy Maltańskie, WCWI, ZKZL, ZZO, Port Lotniczy Poznań-Ławica, Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych, Centrum Obsługi Biznesu, Veolia Energia, Remondis Sanitech, Wielkopolska Gildia Rolno-Ogrodnicza.
Treść uzasadnień dla zastosowania mechanizmu z art. 4 ust. 3 ustawy została opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej w zakresie spółek z udziałem Miasta Poznania (po wejściu w szczegóły danej spółki). Uzasadnienia były sporządzane przy pierwszym uregulowaniu części stałej wynagrodzeń w oparciu o art. 4 ust. 3, natomiast w przypadku późniejszego podejmowania uchwały zgromadzenia, uzasadnienia były sporządzane, jeżeli poprzednie wymagało uaktualnienia. Decyzja w zakresie stosowania postanowień art. 4 ust. 2 albo 4 ust. 3 należy do Prezydenta Miasta Poznania.
W dalszej części odpowiedzi czytamy "Art. 4 ust. 4 pkt 1 ustawy dotyczy spółek publicznych, którymi zgodnie z definicją wskazaną w art. 1 ust. 3 ustawy są spółki, o których mowa w art. 4 pkt 20 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Spółki z udziałem Miasta Poznania nie spełniają tego przymiotu, w związku z tym nie jestem zobowiązany do stosowania tych wytycznych.".
Decyzję o zastosowaniu postanowień art. 4 ust. 3 ustawy, podejmowana jest przez Miasto z uwzględnieniem okoliczności wskazanych w tym ustępie, tj. okoliczności dotyczące spółki albo rynku, na którym ona działa. Ustawa wskazuje w szczególności na następujące aspekty funkcjonowania spółki:
- realizacja programu konsolidacji spółek należących do jej grupy kapitałowej, prowadzącego do znaczącej zmiany struktury jej aktywów lub przychodów,
- realizacja programu inwestycyjnego znacząco przekraczającego wartość jej aktywów trwałych,
- realizacja programu restrukturyzacji o co najmniej 3-letnim horyzoncie czasowym, prowadzącego do znaczącej zmiany struktury aktywów lub przychodów spółki,
- spółka ma siedzibę za granicą Rzeczypospolitej Polskiej lub zasady jej działalności określa wiążąca Rzeczpospolitą Polską umowa międzynarodowa,
- spółka funkcjonuje krócej niż rok,
- spółka została utworzona w celu realizacji projektu, w szczególności z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub środków pochodzących z innych źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.
Z uwagi na otwarty katalog wskazany w ustawie, przy podejmowaniu decyzji o zasadach kształtowania wynagrodzeń w spółkach, Miasto uwzględnia także wielkość przedsiębiorstwa, zadania które zostały postawione przed spółką, skalę działalności, charakter spółki, przyrost kapitałów, osiągane wyniki, zdolność do pozyskiwania przez spółkę preferencyjnych środków finansowych pochodzących ze źródeł zewnętrznych, realizowane procesy inwestycyjne oraz jakość świadczonych usług. W przypadku ustalania wysokości wynagrodzenia na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy, stosowne uzasadnienie publikowane jest w Biuletynie Informacji Publicznej (zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 3 ustawy).
Stanowisko Rady Miasta Poznania
Przypomnijmy jeszcze, że podczas sesji w dniu 23 września Rada Miasta jednogłośnie przyjęła stanowisko, w którym uznała za zasadne dokonanie analizy poziomu wynagrodzeń kadry zarządzającej w spółkach z udziałem Miasta. Rada uznała za równie ważne, aby polityka wynagrodzeń stosowana w spółkach z udziałem Miasta wynikała z osiąganych efektów zarządczych, powiązana była z realiami rynkowymi oraz sytuacją społeczno-ekonomiczną Miasta. Rada zwróciła się do Prezydenta Miasta o przedstawienie informacji na temat obecnie stosowanej polityki wynagrodzeń w spółkach z udziałem Miasta, w tym również w tych, których zarządzający nie składają oświadczeń majątkowych. Informacja powinna odnosić się do praktyki stosowania przez Miasto i jego przedstawicieli mechanizmów i procedur przewidzianych w ustawie z dnia 9 czerwca 2016 r. o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami. Powinna zawierać również dane o ewentualnych zmianach celów zarządczych w poszczególnych spółkach w trakcie roku budżetowego wraz z analizą ich uzasadnień. Rada oczekuje, że informacja dotyczyć będzie ostatnich pięciu lat i zostanie przedstawiona maksymalnie do końca 2025 roku.
Poniższa treść została opracowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania
Zobacz także
Zobacz również

Najbliższa przyszłość byłego Ośrodka Policyjnego

Aleja Praw Dziecka

Skwer Leona Wyczółkowskiego
