grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Od października koperty dla dostawców płatne

Raport z wprowadzania zmian w Strefie Tempo 30 przedstawiono radnym z Komisji Rewitalizacji. Większość rozwiązań już jest wprowadzonych. Ważny komunikat dotyczy nowych kopert dla dostawców. Aby z nich skorzystać od października trzeba będzie wykupić identyfikator i specjalny zegar.

fot. Biuro Prasowe UMP - grafika artykułu
fot. Biuro Prasowe UMP

Zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich Tadeusz Nawalaniec zaprezentował radnym z Komisji Rewitalizacji efekty prac nad wprowadzeniem nowych rozwiązań w organizacji ruchu w ścisłym centrum Poznania. Dotyczy to ulic: św. Marcin, 27 grudnia, al. Marcinkowskiego, Ratajczaka, Kantaka i Kościuszki. - W większości prace już się zakończyły, są montowane jeszcze dodatkowe elementy i wymalowywane np. koperty dla dostawców - mówił Tadeusz Nawalaniec. - Pojawi się jeszcze dla rowerów  skręt w lewo z al. Marcinkowskiego w ul. 27 grudnia, bo rowerzyści i tak ten manewr wykonują. Będą też piktogramy o ograniczeniu prędkości przy wjeździe do strefy tempo 30 - tłumaczył.  

W ramach całościowych prac pojawiły się pasy dla rowerów, wyłączono sygnalizację świetlną na krzyżówkach al. Marcinkowskiego/27 grudnia, Ratajczaka/27grudnia, Gwarna/ św. Marcin i Ratajczaka/św. Marcin oraz Kościuszki/Fredry. Sygnalizacja na skrzyżowaniu św. Marcin/Kościuszki będzie działać ze zmienionym programem. Inaczej zorganizowano miejsca do parkowania dla samochodów na ul. Ratajczaka i św. Marcin. Zwężono pasy dla samochodów do jednego a z ul. 27 grudnia ruch samochodów w kilku miejscach całkiem usunięto. Pojawiły się miejsca do parkowania dla inwalidów oraz koperty dla dostawców. Przybyło bardzo dużo nowych stojaków rowerowych. Wybudowano też nowe przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów na wysokości ul. Garncarskiej i Kantaka. Koszt tych wszystkich zmian wraz z projektem to kwota 870 tys. zł.

Ruch znacząco uspokojony

- Z naszych obserwacji wynika, że samochody płynniej przejeżdżają przez skrzyżowania, ruch bez świateł wydaje się mniejszy. Kierowcy skarżą się w mediach, ale żadne pisma ze skargami do nas nie docierają. Ruch jest znacząco uspokojony na tym obszarze - mówił Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.

Z kolei Maciej Wudarski, zastępca prezydenta zauważył: Miejsca postojowe równoległe, które wyznaczyliśmy, są znacznie bardziej bezpieczniejsze dla kierowców, jest też dużo miejsca dla wysiadających, to lepsze rozwiązanie - tłumaczył. - Uporządkowano też skrzyżowanie Fredry/Kościuszki, usunęliśmy poprzednie rozwiązania gdzie rowery wjeżdżały na chodniki, to skrzyżowanie funkcjonuje dobrze - dodał Wudarski. Zdaniem zastępcy prezydenta rozwiązania są korzystne dla wszystkich, bo rowerzyści zyskali przestrzeń dla nich przeznaczoną, piesi mają więcej miejsca na chodnikach, a kierowcy nie stoją na światłach tylko poruszają się płynnie. Jest też znacznie bezpieczniej dzięki konieczności większej uwagi ze strony wszystkich uczestników ruchu.

Miejsca dla dostawców

Bardzo ważne zmianą są zwłaszcza koperty dla dostawców. Wcześniej takiego rozwiązania w Poznaniu nie było. Od października parkowanie na nich będzie płatne. Ci którzy z nich będą chcieli korzystać będą musieli wykupić w Biurze Strefy Płatnego Parkowania specjalne identyfikatory i urządzenie do pomiaru czasu. Zegar będzie musiał być wkładany podczas postoju za szybę, będzie odliczał czas 15 minut na dozwolone stanie na kopercie. Identyfikatory będą uprawniać do korzystania albo tylko z jednej wybranej koperty, albo z wszystkich. Prawidłowe korzystanie z kopert będą sprawdzać Kontrolerzy Strefy Płatnego Parkowania. Ci sami którzy sprawdzają czy opłaciliśmy postój w parkomacie. ZDM zapowiedział też, że funkcjonowanie kopert dla dostawców będzie uważnie monitorowanie i jeśli będzie taka potrzeba i możliwość kopert pojawi się więcej.

Władze miasta zapowiedziały też, że w przyszłym roku wdrażany będzie kolejny etap prac rozszerzających strefę tempo 30. Wśród planowanych zmian ma być m.in. przedłużona trasa rowerowa na Wildę z ul. Ratajczaka, ul. Ogrodowa ma stać się jednokierunkowa, a skrzyżowanie jej z ul. Ratajczaka nie będzie miało sygnalizacji.

O uwagach radnych do wprowadzanych zmian przeczytasz TUTAJ

Jan Gładysiak