Oświadczenia majątkowe radnych

Powiększ tekst

Zgodnie z art. 24h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym radny zobowiązany jest do złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym - nazywanym potocznie oświadczeniem majątkowym. 

Oświadczenie majątkowe składa się na formularzu urzędowym wskazanym w Rozporządzeniu  Prezesa Rady Ministrów z dnia 26.02.2003 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego gminy, wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta. Druk zawiera informacje o zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach handlowych oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej, jednostek samorządu terytorialnego, ich związków, komunalnej osoby prawnej lub od związku metropolitalnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w spółkach handlowych, dochodach osiąganych z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu, mieniu ruchomym o wartości powyżej 10 000 złotych, zobowiązaniach pieniężnych o wartości powyżej 10 000 złotych, w tym zaciągniętych kredytach i pożyczkach oraz warunkach, na jakich zostały udzielone. Ponadto radny zobowiązany jest do wskazania czy wszelkie składniki majątku objęte są wspólnością majątkową małżeńską czy stanowią majątek osobisty radnego. W przypadku wskazywanych zobowiązań istnieje obowiązek wykazania czy jest to zobowiązanie osobiste radnego czy zaciągnięte zostało wspólnie z inną osobą. 

Radny ma obowiązek: 

  1. złożyć pierwsze oświadczenie majątkowe w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania,
  2. składać kolejne oświadczenie co roku do dnia 30 kwietnia, według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego, 
  3. złożyć oświadczenie 2 miesiące przed upływem kadencji.

Jednocześnie należy podkreślić, że niezłożenie oświadczenia majątkowego przez radnego powoduje wygaśnięcie mandatu radnego. 

Informacje zawarte w oświadczeniach majątkowych są jawne, z wyłączeniem danych adresowych składającego oświadczenie majątkowe oraz o miejscu położenia ich nieruchomości. 

Oświadczenia majątkowe Radnych Miasta Poznania publikowane są przez pracowników Biura Rady Miasta w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Poznania - przy metryczce każdego radnego. 

Drukuj tekst
Pokaż kod QR