Czym jest uchwała?
Uchwały podejmowane przez radnych podczas sesji Rady Miasta Poznania są oficjalnymi aktami prawnymi, za pomocą których Rada podejmuje decyzje w sprawach należących do jej kompetencji, a określonych w ustawie o samorządzie gminnym i Statucie Miasta Poznania. Jest to najważniejszy przejaw funkcjonowania organu stanowiącego i kontrolnego naszego miasta, będącego reprezentantem zbiorowych interesów wspólnoty mieszkańców Poznania.
Do wyłącznej właściwości Rady Miasta Poznania należy m.in.:
- uchwalanie Statutu Miasta Poznania,
- ustalanie wynagrodzenia Prezydenta Miasta Poznania, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
- powoływanie i odwoływanie Skarbnika Miasta Poznania (na wniosek Prezydenta),
- uchwalanie budżetu Miasta Poznania i rozpatrywanie sprawozdania z jego wykonania oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
- rozpatrywanie raportu o stanie miasta oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania z tego tytułu,
- uchwalanie planu ogólnego miasta oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych,
- przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
- ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych (osiedli), zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
- podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
- podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu,
- określanie wysokości sumy, do której Prezydent Miasta Poznania może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
- podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
- podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie uchwał w sprawach herbu miasta, flagi, emblematów oraz insygniów i innych symboli, a także dotyczących nazw ulic, placów i wznoszenia pomników,
- nadawanie tytułów honorowych - Honorowego Obywatelstwa Miasta Poznania i tytułu "Zasłużony dla Miasta Poznania",
- podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Tryb procedowania projektu uchwały został uregulowany w Statucie Miasta Poznania.
Poniżej przybliżamy jego najważniejsze elementy.
Krok 1. Złożenie projektu uchwały w Biurze Rady Miasta
Rada Miasta Poznania rozpoczyna procedowanie nad projektem uchwały w chwili jego wpłynięcia do Biura Rady Miasta - jednostki organizacyjnej Urzędu Miasta Poznania powołanej do obsługi Rady i wspierania radnych w sprawowaniu ich mandatów.
Inicjatywę uchwałodawczą, czyli możliwość złożenia projektu uchwały pod obrady Rady, posiadają:
- Przewodniczący Rady Miasta,
- Prezydent Miasta,
- komisja Rady,
- klub radnych,
- grupa co najmniej 300 mieszkańców,
- osiedle, w sprawach dotyczących wyłącznie obszaru jego działania.
Wszystkie projekty uchwał w trakcie rozpatrywania przez Radę są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej - tutaj.
Odwiedź także
Krok 2. Opiniowanie projektu uchwały
Przewodniczący Rady Miasta w ciągu 5 dni od daty wpływu projektu uchwały do Biura Rady Miasta przekazuje go do zaopiniowania Prezydentowi - który przedkłada Radzie m.in. opinię prawną radcy prawnego - oraz właściwym komisjom merytorycznym Rady.
Prezydent oraz merytoryczne komisje - zgodnie z postanowieniami Regulaminu Rady Miasta - wydają opinie do projektu w ciągu 14 dni, choć termin ten może być wydłużony.
Komisje podczas posiedzeń uchwalają opinie - te, które zawierają wnioski dot. poprawek do projektu, a także wnioski mniejszości są traktowane jako poprawki rozpatrywane przez wszystkich radnych w trakcie sesji Rady.
Posiedzenia komisji, na których odbywa się dyskusja przed zaopiniowaniem projektu, są jawne i otwarte dla mieszkańców. Terminarz posiedzeń jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej - tutaj.
Odwiedź także
Krok 3. Podejmowanie uchwały
Ostatnim i najważniejszym krokiem jest głosowanie wszystkich radnych nad całością projektu uchwały na sesji Rady Miasta. Głosowanie poprzedza debata, w której udział bierze osoba referująca (wyznaczona do przedstawienia założeń projektu przez autora aktu), przedstawiciele komisji opiniujących projekt, Prezydent Miasta lub osoba przez niego wyznaczona, radni oraz zapisani do głosu mieszkańcy. O tym, jak zabrać głos w dyskusji podczas sesji Rady Miasta - piszemy tutaj.
Po rozpatrzeniu w drodze głosowania ewentualnych poprawek, radni głosują nad całością projektu uchwały. Jeżeli większość z nich opowie się za jej przyjęciem, uchwała wchodzi w życie z dniem wskazanym w ostatnim paragrafie dokumentu.
Wszystkie uchwały publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Poznania - tutaj.
Niektóre uchwały są jednocześnie prawem lokalnym - ustanawiają swoimi zapisami powszechnie obowiązujące przepisy na obszarze działania całego Miasta Poznania. Dotyczą wszystkich mieszkańców i wchodzą w życie po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.