Jak podejmowane są uchwały?

Powiększ tekst

Czym jest uchwała?

Uchwały podejmowane przez radnych podczas sesji Rady Miasta Poznania są oficjalnymi aktami prawnymi, za pomocą których Rada podejmuje decyzje w sprawach należących do jej kompetencji, a określonych w ustawie o samorządzie gminnym i Statucie Miasta Poznania. Jest to najważniejszy przejaw funkcjonowania organu stanowiącego i kontrolnego naszego miasta, będącego reprezentantem zbiorowych interesów wspólnoty mieszkańców Poznania.

Do wyłącznej właściwości Rady Miasta Poznania należy m.in.:

  1. uchwalanie Statutu Miasta Poznania,
  2. ustalanie wynagrodzenia Prezydenta Miasta Poznania, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
  3. powoływanie i odwoływanie Skarbnika Miasta Poznania (na wniosek Prezydenta),
  4. uchwalanie budżetu Miasta Poznania i rozpatrywanie sprawozdania z jego wykonania oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
  5. rozpatrywanie raportu o stanie miasta oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania z tego tytułu,
  6. uchwalanie planu ogólnego miasta oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
  7. uchwalanie programów gospodarczych,
  8. przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,
  9. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych (osiedli), zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
  10. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
  11. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu,
  12. określanie wysokości sumy, do której Prezydent Miasta Poznania może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
  13. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
  14. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
  15. podejmowanie uchwał w sprawach herbu miasta, flagi, emblematów oraz insygniów i innych symboli, a także dotyczących nazw ulic, placów i wznoszenia pomników,
  16. nadawanie tytułów honorowych - Honorowego Obywatelstwa Miasta Poznania i tytułu "Zasłużony dla Miasta Poznania",
  17. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
  18. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

Tryb procedowania projektu uchwały został uregulowany w Statucie Miasta Poznania.

Poniżej przybliżamy jego najważniejsze elementy.

Krok 1. Złożenie projektu uchwały w Biurze Rady Miasta

Rada Miasta Poznania rozpoczyna procedowanie nad projektem uchwały w chwili jego wpłynięcia do Biura Rady Miasta - jednostki organizacyjnej Urzędu Miasta Poznania powołanej do obsługi Rady i wspierania radnych w sprawowaniu ich mandatów.

Inicjatywę uchwałodawczą, czyli możliwość złożenia projektu uchwały pod obrady Rady, posiadają:

  1. Przewodniczący Rady Miasta,
  2. Prezydent Miasta,
  3. komisja Rady,
  4. klub radnych,
  5. grupa co najmniej 300 mieszkańców,
  6. osiedle, w sprawach dotyczących wyłącznie obszaru jego działania.

Wszystkie projekty uchwał w trakcie rozpatrywania przez Radę są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej - tutaj.

Krok 2. Opiniowanie projektu uchwały

Przewodniczący Rady Miasta w ciągu 5 dni od daty wpływu projektu uchwały do Biura Rady Miasta przekazuje go do zaopiniowania Prezydentowi - który przedkłada Radzie m.in. opinię prawną radcy prawnego - oraz właściwym komisjom merytorycznym Rady.

Prezydent oraz merytoryczne komisje - zgodnie z postanowieniami Regulaminu Rady Miasta - wydają opinie do projektu w ciągu 14 dni, choć termin ten może być wydłużony. 

Komisje podczas posiedzeń uchwalają opinie - te, które zawierają wnioski dot. poprawek do projektu, a także wnioski mniejszości są traktowane jako poprawki rozpatrywane przez wszystkich radnych w trakcie sesji Rady.

Posiedzenia komisji, na których odbywa się dyskusja przed zaopiniowaniem projektu, są jawne i otwarte dla mieszkańców. Terminarz posiedzeń jest dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej - tutaj.

Krok 3. Podejmowanie uchwały

Ostatnim i najważniejszym krokiem jest głosowanie wszystkich radnych nad całością projektu uchwały na sesji Rady Miasta. Głosowanie poprzedza debata, w której udział bierze osoba referująca (wyznaczona do przedstawienia założeń projektu przez autora aktu), przedstawiciele komisji opiniujących projekt, Prezydent Miasta lub osoba przez niego wyznaczona, radni oraz zapisani do głosu mieszkańcy. O tym, jak zabrać głos w dyskusji podczas sesji Rady Miasta - piszemy tutaj

Po rozpatrzeniu w drodze głosowania ewentualnych poprawek, radni głosują nad całością projektu uchwały. Jeżeli większość z nich opowie się za jej przyjęciem, uchwała wchodzi w życie z dniem wskazanym w ostatnim paragrafie dokumentu. 

Wszystkie uchwały publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Poznania - tutaj.

Niektóre uchwały są jednocześnie prawem lokalnym - ustanawiają swoimi zapisami powszechnie obowiązujące przepisy na obszarze działania całego Miasta Poznania. Dotyczą wszystkich mieszkańców i wchodzą w życie po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego.

Drukuj tekst
Pokaż kod QR