Niebawem rusza przebudowa trasy tramwajowej na Górnym Tarasie Rataj
- Niezawodny transport publiczny umożliwia właściwe funkcjonowanie organizmu, jakim jest miasto. Ma bezpośredni wpływ na jakość życia, dlatego nieustannie i konsekwentnie podnosimy standard infrastruktury torowo-sieciowej - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania, przy okazji podpisania umowy na realizację przebudowy torowiska na Górnym Tarasie Rataj.
W wyniku przetargu wyłoniony został wykonawca, który zrealizuje przedsięwzięcie. Spółka ZUE S.A. zadeklarowała, że zrobi to w ciągu 14 miesięcy od podpisania umowy, czyli w terminie o miesiąc krótszym niż początkowo zakładaliśmy - stwierdza Paweł Śledziejowski, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. Zgodnie z harmonogramem, w 2018 roku zasadnicze prace będą się toczyć w rejonie ronda Żegrze, natomiast w przyszłym roku będzie równolegle prowadzona przebudowa trasy na Górnym Tarasie Rataj. Prace obejmą zarówno infrastrukturę transportową (ok. 2,2 km trasy łącznie z ułożeniem torów pod kątem budowy nowej trasy tramwajowej na ul. Unii Lubelskiej), jak i drogową.
Na Górnym Tarasie Rataj powstanie nowoczesna trasa tramwajowa - trwała, stabilna, dostępna dla osób niepełnosprawnych, gwarantująca ograniczenie emisji drgań i hałasu oraz wysoki komfort podróżowania. Kompletnie przebudowane zostanie torowisko, a także sieć trakcyjna na całym odcinku od ronda Żegrze do os. Lecha. Nowe oblicze zyskają przystanki tramwajowe, a przystanek Os. Czecha stanie się przystankiem zintegrowanym, tramwajowo-autobusowym, gdzie przesiadki będą dokonywane "drzwi w drzwi". Tam również piesi zyskają dodatkowe przejście naziemne, które umożliwi swobodny dostęp do przystanku osobom niepełnosprawnym.
Rozbudowane zostanie rondo Żegrze (powiększy się jego średnica). Zlikwidowane zostaną niewygodne przejścia podziemne, powstanie układ przystanków tramwajowych od strony ul. Żegrze. W tym rejonie nastąpi też przebudowa i budowa nowych chodników oraz dróg rowerowych.
Zakres prac przewiduje wyposażenie infrastruktury drogowo-torowej w elementy stałej organizacji ruchu i bezpieczeństwa, w tym sygnalizacji świetlnej, a także budowę systemu monitoringu wizyjnego. Przebudowane zostanie oświetlenie, kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa oraz gazowa itp. W rejonie ronda Żegrze zasadzono będą nowe drzewa, a także postawiona zostanie tzw. mała architektura na przystankach, jak wiaty, ławki, czy tablice informacji pasażerskiej.
W trakcie inwestycji nastąpi przebudowa skrzyżowań ulic Chartowo-Wiatraczna i Żegrze-Bobrzańska w zakresie nawierzchni jezdni oraz chodników.
Prace rozpoczną się w sierpniu, a ich zakończenie planowane jest na koniec 2019 roku. Będą kosztować ok. 100 mln zł.
PIM, jg
Zobacz również
Parkowanie na ulicy Taczaka
Projekt planu ogólnego dla Poznania
Hala prawie gotowa