Inwestycje lokalne
Krok 1
Uchwalenie regulaminu stowarzyszenia zawierającego minimum:
- nazwę stowarzyszenia;
- siedzibę;
- przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe bądź zarząd (Jeśli stowarzyszenie postanawia posiadać zarząd musi określić w regulaminie dodatkowo: tryb jego wyboru, uzupełnienia składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał, sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych);
- cele;
- teren działania;
- środki działania (w przypadku inwestycji z udziałem mieszkańców jest to teren Miasta Poznań);
- zasady dokonywania zmian w regulaminie;
- sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Krok 2
Złożenie wniosku o wpisanie do ewidencji stowarzyszeń zwykłych (z siedzibą w Poznaniu) prowadzonej przez Prezydenta Miasta Poznania (miejsce złożenia wniosku - Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych ul. Libelta 16/20, 61-706) wraz z niezbędnymi załącznikami:
- Protokół z zebrania założycielskiego z podjętymi uchwałami
- Regulamin działalności
- Informacja o przedstawicielu / członkach zarządu / (powinna zawierać: imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL)
- Lista założycieli stowarzyszenia (powinna zawierać: imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczny podpis każdego z członków stowarzyszenia)
- Informację o adresie stowarzyszenia zwykłego.
Uwaga! Jeśli wniosek o wpis składa zarząd stowarzyszenia, podpisują go wszyscy członkowie zarządu.
Miejsce złożenia wniosku:
Wydział Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych
ul. Karola Libelta 16/20,
61-706 Poznań,
pokój nr 96 lub sekretariat Wydziału - pokój nr 4 (wejście z hali obsługowej).
Złożenie ww. wniosku nie wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej, jednak zaświadczenie o rejestracji stowarzyszenia wymaga opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
Jeśli złożony wniosek spełnia wszystkie wymogi formalne, następuje wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku. Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, wnioskodawca - stowarzyszenie zostaje poproszone o ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Nieuzupełnienie wniosku w terminie 14 dni spowoduje jego bezskuteczność. O wpisaniu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis, niezwłocznie Urząd powiadamia przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe lub zarząd.
Uwaga! Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji.
Obowiązki stowarzyszenia:
- Uzyskanie numeru REGON w Urzędzie Statystycznym w Poznaniu, ul. Wojska Polskiego 27/29. Na formularzu RG-OP;
- Wyrobienie numeru NIP we właściwym dla siedziby stowarzyszenia Urzędzie Skarbowym. Na formularzu NIP-2;
- Założenie konta bankowego;
- Prowadzenie księgowości oraz sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych ze swojej działalności, które przedkłada się do właściwego ze względu na siedzibę stowarzyszenia urzędu skarbowego, nawet jeśli nie prowadziło żadnych działań.