- Program utwardzania nawierzchni dróg płytami ażurowymi cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród mieszkańców, jak i rad osiedli, które zgłaszają kolejne propozycje ulic - mówi Mariusz Wiśniewski. - Pierwsze realizacje przeprowadziliśmy w 2022 roku. Wówczas przeznaczono na prace 1,8 miliona złotych, w tym roku podpisane zostały umowy na ponad 5,5 miliona złotych.
Jako pierwsze nawierzchnię ażurową zyskały ulice: Anyżowa, Bursztynowa, Spokojna i Wrotyczowa. W latach 2023-2024 pojawiła się ona na kolejnych 19 ulicach. W ten sposób utwardzono prawie 5 kilometrów dróg - najwięcej na Umultowie i w Antoninku.
- Dzięki nawierzchniom ażurowym poprawia się komfort poruszania wszystkich uczestników ruchu drogowego. Mieszkańcy nie grzęzną w błocie po obfitych opadach deszczu, a latem poprawia się jakość powietrza, bo nie unosi się kurz - zaznacza Maria Lisiecka-Pawełczak (przewodnicząca Komisji Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia).
Mieszkańcy mogą już korzystać z równej nawierzchni na ul. Jasne Błonie, a prace na kolejnych trzynastu trwają lub wkrótce się rozpoczną. Łącznie ułożonych zostanie ponad trzy kilometry "ażurów" - w Zielińcu (ul. Rybitwy i Mewy), Starołęce (ul. Domeyki), Krzesinach (ul. Lubelska), Umultowie (ul. Kryształowa, Kokosowa i Jarowa), Radojewie (ul. Rzewieniowa), Podolanach (ul. Szczawnicka i Rabczańska), Świerczewie (ul. Rejewskiego), Górczynie (ul. Piargowa) oraz Junikowie (pl. Światowida).
- Nawierzchnie ażurowe są rozwiązaniem tymczasowym, które stosujemy na ulicach, gdzie w najbliższym czasie nie planuje się budowy kanalizacji deszczowej - wyjaśnia Radosław Ciesielski. - Co roku otrzymujemy kilkanaście zgłoszeń ulic. Zanim podejmiemy decyzję o wymianie nawierzchni, każdą z nich badamy pod kątem przepuszczalności gruntu oraz poziomu wód gruntowych.
Badania geotechniczne prowadzone są wiosną i jesienią. Od początku programu sprawdzono prawie 200 ulic. Część z nich została zakwalifikowana do wymiany nawierzchni. Prace rozpoczynają się po skompletowaniu dokumentacji projektowej, zabezpieczeniu środków finansowych oraz przeprowadzeniu postępowania przetargowego.
Zgodnie z przyjętymi założeniami, droga zyskuje utwardzenie na szerokości 5 metrów. Środkowa część o długości 3,6 metra wykonywana jest z betonowych płyt ażurowych. Po zewnętrznych stronach układane są pasy z kostki betonowej o szerokości 70 centymetrów, które ułatwiają poruszanie się pieszym i rowerzystom.
Poniższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania
Zobacz również

86. rocznica Polskiego Państwa Podziemnego

Rondo zamiast skrzyżowania

Spotkanie z seniorami
