grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Bezpieczeństwo na drogach

W latach 2018-2022 liczba wypadków drogowych spadła w Poznaniu o ponad jedną trzecią, z kolei tych z udziałem pieszych o połowę. W konferencji prasowej poświęconej bezpieczeństwu ruchu drogowego w Poznaniu wzięli udział: Mariusz Wiśniewski - zastępca prezydenta Poznania; asp. Anna Bręk - zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu, radni: Maria Lisiecka-Pawełczak - przewodniczącą Komisji Rodziny, Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Marek Sternalski - przewodniczącym Komisji Oświaty i Wychowania.

Oznakowane przejście dla pieszych - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

W ciągu ostatnich pięciu lat (od 2018 roku) systematycznie spada w Poznaniu liczba wypadków i kolizji, szczególnie z udziałem pieszych oraz z ich winy. W 2018 roku odnotowano ich 862, cztery lata później już tylko 551, natomiast do połowy września tego roku 384. Porównując lata 2018 - 2022 to spadek o 36 procent. Jeszcze większy spadek, bo aż o 50 procent, jest w przypadku wypadków z udziałem pieszych. W stosunku do 2018 w 2022 tego typu zdarzenia zmalały z 240 do 121. Do połowy września tego roku z udziałem pieszych zdarzyły się 93 wypadki - jednak żaden z nich nie zakończył się śmiercią. Te statystyki to efekt współpracy Miasta z policją, modernizacji infrastruktury oraz zmian zachowań wszystkich uczestników ruchu.

- Poprawa bezpieczeństwa ruchu w mieście to proces, który wymaga współpracy wielu instytucji, w tym władz miejskich, służb odpowiedzialnych za ruch drogowy i społeczeństwa jako całości. Działania te powinny być stale monitorowane i dostosowywane do zmieniających się potrzeb i wyzwań związanych z ruchem w mieście - mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Miasto systematycznie od wielu lat buduje i modernizuje chodniki, przejścia dla pieszych, drogi rowerowe i inne elementy infrastrukturalne poprawiające bezpieczeństwo na drogach. Dotyczy to zwłaszcza okolic szkół i innych miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych.

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, z szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów, to zadanie Miasta realizowane we współpracy z innymi jednostkami i służbami, organami samorządu i mieszkańcami. Działania w tym zakresie podejmowane są m.in. w oparciu o statystyki wypadkowości na drogach, identyfikację miejsc szczególnie niebezpiecznych, wizje lokalne, obserwacje monitoringu oraz sygnały mieszkańców.

Radna Maria Lisiecka-Pawełczak wspomniała o niedawnym spotkaniu z mieszkańcami Umultowa, w którym oprócz niej udział wzięli m.in. prezydent Jacek Jaśkowiak i jego zastępca Mariusz Wiśniewski. Najważniejszym tematem poruszanym przez mieszkańców było właśnie bezpieczeństwo na drodze, w szczególności dotyczące dzieci dojeżdżających rowerami do szkoły. Radna podkreśliła, że jest to priorytet miasta, a rozwiązania wprowadzane np. pod kątem bezpieczeństwa dzieci na drodze, służą także seniorom czy osobom z niepełnosprawnościami.

Ważną sferą działań jest współpraca Miasta z Komendą Miejską Policji. Dzięki niej można łatwiej zidentyfikować, w jakich rejonach Poznania występuje największe zagrożenie w ruchu drogowym. Asp. Anna Bręk, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu podkreśla szczególnie spadek liczby ofiar śmiertelnych i dodaje, że ważne są stałe działania edukacyjne, zwłaszcza skierowane do młodych osób.

W 2020 roku wprowadzono duże zmiany na ul. Głogowskiej. Najpierw ograniczono prędkość na łazarskim odcinku tej ulicy do 40km/h, a później zwężono do jednego pasa dla samochodów w każdą stronę.

Rozszerzane są strefy uspokojonego ruchu, porządkowane jest parkowanie, w niebezpiecznych miejscach projektuje się wyniesione skrzyżowania, progi spowalniające i azyle. Pod kątem m.in. ruchu pieszego projektowane są nowe sygnalizacje świetlne oraz doświetlane przejścia. W ostatnich miesiącach zakończono m.in. takie działania poprawiające bezpieczeństwo ruchu, jak: przebudowa skrzyżowania ul. Hetmańskiej - Jarochowskiego; wprowadzenie jednego kierunku ruchu na odcinku ul. Jarochowskiego od Hetmańskiej do Winklera; budowa wyniesionego skrzyżowania ul. Świt - Swoboda i wprowadzenie jednego kierunku ruchu; wprowadzenie strefy płatnego parkowania w rejonie Politechniki Poznańskiej; uporządkowanie parkowania i poprawa bezpieczeństwa na ul. Taczanowskiego; montaż wyspowych progów zwalniających na ul. Łozowej. Obecnie realizowane są m.in.: budowa ronda u zbiegu ulic Ługańskiej, Michałowo i Szczepankowo; budowa wyniesionego skrzyżowania ul. Brzask i Międzychodzkiej; wdrażanie rozwiązań uspokajające ruch na ul. Piotrowo i Berdychowo; przebudowa ul. Słowackiego przy Szkole Podstawowej nr 92.

W ramach dużych przebudów realizowanych w mieście, także wprowadzane są rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Wkrótce będzie można w pełni skorzystać z rozwiązań na skrzyżowaniu Św. Marcin - al. Niepodległości i innych realizowanych w ramach Programu Centrum, drogi rowerowej  w ciągu Estkowskiego - Małe Garbary - Solna, czy infrastruktury, która powstaje przy przebudowie trasy tramwajowej na odcinku od ul. Kórnickiej do os. Lecha i budowie zintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka. Bezpieczeństwo poprawią także planowane zmiany na: ul. Starołęckiej (przy szkole); ul. Harcerskiej (nowa strefa zamieszkania); ul. Baranowskiej (przesunięcie przejścia dla pieszych); rondzie Cichowiczów; skrzyżowaniu ul. Biskupińskiej, Krajeneckiej i Wańkowicza (w pobliżu przedszkola nr 121). Prowadzone są również prace nad poprawą bezpieczeństwa poprzez projekty obszarowych zmian organizacji ruchu m.in. na Abisynii, Pogodnie i Ogrodach, optymalizacja parkowania w rejonie stadionu miejskiego i na Golęcinie, czy minimalizacja utrudnień w ruchu związanych z imprezami sportowymi i uroczystościami rocznicowymi.

Radny Marek Sternalski przyznał, że niektóre zmiany spotykały się z krytyką części kierowców, ale wyjaśnianie im, że chodzi także o bezpieczeństwo ich dzieci sprawiało, że dyskusja była już wtedy inna. Dalej radny przypomniał, że w prawie 70 placówkach oświatowych audyty w sprawie potrzeb dotyczących bezpieczeństwa drogowego wokół szkół. - Chcemy teraz porozmawiać z rodzicami, aby i oni wskazali na jeszcze inne zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym - zapowiada Marek Sternalski.

oprac. red.