grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Co z remontem nadbrzeża Warty?

Radna Klaudia Strzelecka zwróciła się w interpelacji z zapytaniem o plan rewaloryzacji betonowych ubezpieczeń brzegu rzeki Warty w Poznaniu. Radna zwróciła uwagę, że betonowe elementy, będące zabezpieczeniem brzegów są w bardzo złym stanie, są popękane i połamane, a metalowe elementy zbrojeń ulegają korozji. Jak się okazuje, rozpoczęcie remontu betonowej opaski jest już bardzo bliskie.

Most Przemysła i betonowe nadbrzeże Warty - grafika artykułu
Most Przemysła i betonowe nadbrzeże Warty

"Tereny nadwarciańskie są miejscem spotkań popularnym zwłaszcza wśród młodzieży w okresie wiosennym i letnim. Mając na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo mieszkańców proszę o udzielenie o we. planowanych inwestycjach w tym zakresie" - napisała radna w interpelacji skierowanej do prezydenta. Poprosiła także o informacje dotyczące działań dotyczących retencjonowania wody w korycie Warty, bo w ostatnich miesiącach w rzece obserwowany jest bardzo niski poziom.

Odpowiedzi na pytanie udzieliła Katarzyna Kierzek-Koperska, Zastępczyni Prezydenta Miasta Poznania, która wyjaśniła, że Miasto Poznań wraz z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie jest w trakcie przeprowadzenia procedury przetargowej na roboty budowlane w projekcie "Rewitalizacja ubezpieczeń betonowych brzegów rzeki Warty w km 246,00 do km 243,50 (m. Poznań)". W ostatnich miesiącach trwały prace przygotowawcze poprzedzające wszczęcie procedury przetargowej oraz procedura uzyskania pozwoleń, decyzji i uzgodnień. Przewidywany termin rozpoczęcia robót generalnych zależny jest od wyników rozstrzygnięcia przetargu. Niemniej jednak rozpoczęcie prac planuje się na koniec I lub początek II kwartału 2020 roku.

Przygotowywana inwestycja obejmie odcinek miedzy mostem Przemysła I do rozwidlenia Warty i Cybiny po obu stronach brzegu rzeki Warty. Celem projektu jest m.in. poprawa cech hydromorfologicznych rzeki, w tym zwiększenie potencjalnej retencji gruntowej i zmniejszenie odpływu powierzchniowego na rzecz odpływu gruntowego. Poza tym zabezpieczenie brzegów rzeki przed erozją, która stwarza zagrożenie dla przyległej infrastruktury i pogarsza warunki przepływu wód wezbraniowych.

Na brzegu rzeki Wary pojawią się kosze i materace gabionowe z narzutem kamiennym w siatce stalowej uzupełnione humusem i obsiane trawą, a także tarasy z płyt betonowych, slipy (do zrzucania na wodę łódek i kajaków). Na brzegu powstanie też ciąg pieszy o nawierzchni z mieszanki granitowej, a wyloty kanalizacji deszczowej zostaną przebudowane.

Odpowiadając na drugą część pytania, dotyczącą niskiego stanu wód, prezydent Kierzek-Koperska wyjaśniła, że polityka Miasta Poznania jest ukierunkowana na maksymalne zatrzymanie wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstawania. Zaznaczyła, że Wydział Kształtowania i Ochrony Środowiska promuje rozwiązania dotyczące zagospodarowania wód opadowych i roztopowych dopuszczając bezpośrednie odprowadzenie wód do odbiornika, jeżeli zastosowano rozwiązania minimalizujące utratę naturalnej retencji lub spowolniające odpływ i przywracające naturalny, gruntowy charakter odpływu. W indywidualnych decyzjach - pozwoleniach wodnoprawych wydawanych przez WKiOŚ -zawierane były zapisy dotyczące budowy urządzeń wodnych np. skrzynek retencyjnych dla odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu realizacji przedsięwzięcia. Ten model wykorzystania deszczówki jest korzystny z punktu widzenia ochrony i stabilizacji funkcjonowania lokalnego środowiska gruntowo-wodnego.

W odpowiedzi na interpelację zaznaczono, że Miasto Poznań we współpracy z Ministerstwem Środowiska oraz Wykonawcą z ramienia Konsorcjum - Instytutem Ochrony Środowiska - Państwowym Instytutem Badawczym przygotowało "Plan adaptacji Miasta Poznania do zmian klimatu do roku 2030", w ramach którego realizowane są lub będą różnego typu działania adaptacyjne np. odtworzenie i modernizacja istniejących rowów i systemów melioracyjnych, tworzenie systemów zbiorników retencyjno-podczyszczających, czy tworzenie powierzchniowego systemu odprowadzania wód opadowych z jezdni.

oprac. red

Więcej w interpelacji i w odpowiedzi na interpelację - tutaj.