Czy uchwała skutecznie chroni przed hałasem?

Andrzej Rataj, który jest również przewodniczącym Rady Osiedla Stare Miasto, zwraca uwagę mieszkańcy Poznania, zwłaszcza Osiedla Stare Miasto, skarżą się nadal na powtarzające się przypadki zakłócania spokoju i ciszy nocnej. Zgodnie z wielokrotnymi wskazaniami mieszkańców, problemy te w znacznym stopniu utrudniają spokojne zamieszkiwanie w części śródmiejskiej Poznania. Istotnym rozwiązaniem, które miało doprowadzić do poprawy sytuacji miała być uchwała Rady Miasta Poznania z dnia 18 października 2016 roku w sprawie ograniczenia czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko na terenie miasta Poznania (tak zwana uchwała antyhałasowa). Uchwała ta obowiązuje już przez ponad cztery i pół roku.
Według radnego: "Po pierwszych miesiącach obowiązywania tej regulacji okazało się, że niestety nowe przepisy stosowane były w znikomym zakresie, co zdumiało wielu mieszkańców, gdyż mogło to sprawiać dla niektórych nieprawdziwe wrażenie, że nie ma istotnych problemów z hałasem emitowanym przez różne instalacje lub urządzenia. Podjęte zostały zatem intensywne działania społeczności staromiejskiej apelującej do władz o korzystanie z nowych regulacji. W efekcie aktywność Straży Miejskiej i Policji wzrosła. Apele o dalsze działania są jednak stale ponawiane podczas różnych spotkań z władzami ze względu na kolejne sygnały o nadal istniejących problemach, zwłaszcza w rejonie Starego Rynku oraz w miejscach, gdzie znajdują się lokale rozrywkowe.".
Andrzej Rataj zwrócił się o odpowiedź na następujące pytania:
- jakie są skutki obowiązywania uchwały antyhałasowej w okresie od dnia 1 sierpnia 2020 roku do dnia 31 lipca 2021 roku (w tym: czy doszło do poprawy sytuacji, jakie są rodzaje i liczba poszczególnych sankcji za naruszenie wprowadzonych regulacji),
- jaka jest egzekwowalność i zaskarżalność poszczególnych sankcji za naruszenie dyspozycji uchwały antyhałasowej,
- czy są podmioty, wobec których sankcje za naruszenie dyspozycji uchwały antyhałasowej zostały zastosowane wielokrotnie (co najmniej dwukrotnie), a jeśli tak, to jaka jest liczba tych podmiotów i jakie są to podmioty,
- w jaki miarodajny i obiektywny sposób funkcjonariusze Straży Miejskiej i Policji stwierdzają w konkretnych przypadkach, że dochodzi do naruszenia dyspozycji uchwały antyhałasowej (w tym czy dokonują pomiarów hałasu odpowiednimi urządzeniami),
- czy funkcjonariusze Straży Miejskiej i Policji dostrzegają problemy w stosowaniu uchwały antyhałasowej, które mogłyby zostać rozwiązane przez zmianę przepisów uchwały antyhałasowej lub przez zmianę przepisów odpowiedniej ustawy, a jeśli tak, to jakie są to problemy i jakich zmian przepisów należałoby dokonać.
Z odpowiedzi udzielonej przez Urząd Miasta wynika, że w okresie od 1 sierpnia 2020 r. do 31 lipca 2021 r. Straż Miejska i Policja wystawiły łącznie 9 mandatów i skierowały do sądu 10 wniosków o ukaranie. Analiza przyjmowanych zgłoszeń wskazuje, że liczba interwencji spada - jest to tendencja, która była zauważalna już w latach wcześniejszych, jednak rzadsze naruszanie przepisów we wskazanym przez Pana Radnego okresie było spowodowane przede wszystkim wprowadzeniem obostrzeń związanych z epidemią. We wskazanym okresie dwukrotnie regulację uchwały naruszył jednej podmiot.
Pyt. 4 "W jaki miarodajny i obiektywny sposób funkcjonariusze Straży Miejskiej i Policji stwierdzają w konkretnych przypadkach, że dochodzi do naruszenia dyspozycji uchwały antyhałasowej (w tym czy dokonują pomiarów hałasu odpowiednimi urządzeniami)?"
Uchwała w sprawie ograniczenia czasu funkcjonowania instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na środowisko wprowadza wyłącznie ograniczenie czasowe, nie określa natomiast wartości granicznych natężenia hałasu, czy sposobu jego badania. W związku z powyższym ocena czy przepisy uchwały zostały naruszone leży w kompetencji funkcjonariusza Straży Miejskiej lub Policji.
W ocenie Policji oraz Straży Miejskiej przedmiotowa uchwała stanowi skuteczne narzędzie do egzekwowania zachowania zgodnego z prawem, w przypadku gdy dochodzi do zakłócania spokoju i osoba zgłaszająca interwencję chce pozostać anonimowa (co było niemożliwe podczas stosowanego wcześniej w analogicznych sytuacjach art. 51 Kodeksu wykroczeń), a jej wykorzystywanie nie jest niczym utrudniane.
Do odpowiedzi ze strony Urzędu Miasta załączona została również analiza z Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. W jej podsumowaniu czytamy m.in., że: "Sama konstrukcja aktu prawnego nie powoduje problemów w jego stosowaniu, jednakże zwiększenie skuteczności w uzyskaniu za pomocą wskazanej Uchwały pożądanego przez społeczność lokalną, komfortu życia w sąsiedztwie lokali rozrywkowych byłoby możliwe, gdyby kary stosowane przez niezawisłe Sądy były bardziej dotkliwe dla podmiotów gospodarczych nagminnie łamiących przedmiotowe przepisy, a których dzienne dochody mogą wielokrotnie przekraczać dotychczas zasądzone grzywny.".
oprac. red.