grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Komunikacja na czas remontu PST

Radna Małgorzata Dudzic-Biskupska wystosowała interpelację w sprawie zmiany trasy, a w szczególności przystanków końcowych linii wjeżdżających z Suchego Lasu i Biedruska do Poznania. Radna poinformowała także na portalu społecznościowym, że zwróciła się o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej w związku z prowadzonymi w mieście remontami.

Fot. ZTM Poznań (zdjęcie poglądowe) - grafika artykułu
Fot. ZTM Poznań (zdjęcie poglądowe)

Dotychczas linie podmiejskie z Biedruska i Suchego Lasu kierowane były na dworzec na os. Jana III Sobieskiego. Małgorzata Dudzic-Biskupska zwróciła się z pytaniem czy Zarząd Transportu Miejskiego planuje zmienić na czas remontu trasy PST, docelowy przystanek końcowy i przebieg tych linii tak, aby autobusy kierowane były na inne przystanki przesiadkowe. Radna szczególnie prosi o zwrócenie uwagi na linie: 348, 832, 901, 902, 903, 904, 905, 907. Podkreśla też, że linie dobrze komunikowały mieszkańców północnej części powiatu poznańskiego z centrum miasta umożliwiając sprawną przesiadkę w PST, ale obecnie gdy linie te kończą swoją trasę na dworcu Sobieskiego, pasażerowie muszą wsiadać w linię T12, by później na Winogradach przesiadać się na linie tramwajowe i dopiero tak dojeżdżać na przystanek Most Teatralny lub Kaponierę.

Zdaniem Dudzic-Biskupskiej skierowanie tych linii bezpośrednio na inne pętle przesiadkowe np. na pętlę Piątkowską, mogłoby przekierować pasażerów bezpośrednio na linie tramwajowe 11 i 14 i jednocześnie - zmniejszyłoby obciążenie linii T12. Taka zmiana może mieć znaczenie w momencie większego przeciążenia linii za tramwaj w trakcie roku szkolnego i akademickiego. Uwaga ze skierowaniem na Piątkowską dotyczy głównie linii 832, 901, 902, 903, 904, 905, 907. Linia 348 wydaje się być łatwiejsza do skomunikowania z trasą tramwajową na Naramowice.

Urząd Miasta odpowiada, że na etapie projektowania komunikacji zastępczej na czas zamknięcia trasy PST, rozważane były różne warianty zorganizowania komunikacji autobusowej. Analizowana była także możliwość i zasadność skierowania linii gminy Suchy Las do pętli Piątkowska. Przyczyną rezygnacji z takiego rozwiązania jest niewystarczająca pojemność pętli dla zapewnienia postoju pojazdów obsługujących wszystkie linie, po każdym kursie. Obecnie pojemność pętli jest w znacznym stopniu ograniczona przez linię nr 322 obsługiwaną taborem o dużej pojemności, dla której jest to jedyna dozorowana pętla końcowa. Odrzucona została także możliwość skierowania na pętlę Piątkowską tylko części linii Suchego Lasu, z uwagi na istniejące między liniami powiązania w ramach rozkładu jazdy. Często jeden pojazd obsługuje kursy w obrębie kilku różnych linii, a dodatkowo linie są zsynchronizowane. Ponadto, w przypadku linii wjeżdżającej do Poznania z Biedruska, istotną kwestią było utrzymanie dojazdu do Kampusu UAM w różnych relacjach, który w przypadku przeniesienia części linii na pętlę Piątkowska zostałby ograniczony.

*

Radna Małgorzata Dudzic-Biskupska poinformowała na portalu społecznościowym, że zwróciła się o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej. "Mam wrażenie, że chaos komunikacyjny w związku z prowadzonymi remontami w Poznaniu przekroczył już barierę wytrzymałości mieszkańców." - napisała radna. "Chciałabym aby ZTM wyjaśnił jakie ma zamiar podjąć działania, aby w miarę sprawnie można było poruszać się transportem publicznym. Trzeba szukać różnych rozwiązań i słuchać mieszkańców, którzy mają ciekawe propozycje."

oprac. red.