Obecnie przejazd z Franowa na pętlę tramwajową przy os. Sobieskiego tramwajem nr 16 zajmuje planowo 34 minuty. W podobnym czasie można dojechać "dwunastką" pomiędzy Piątkowem a Starołęką. Dzięki obwodnicy kolejowej czasy przemieszczenia się pomiędzy tymi miejscami skrócą się o kilkanaście minut. Jest na to szansa w przeciągu kilku lat, bo podpisano właśnie umowę na wykonanie kompleksowej koncepcji dostosowania towarowej obwodnicy Poznania dla ruchu pasażerskiego. Wartość umowy opiewa na kwotę około 150 tys. zł brutto, a czas realizacji koncepcji przewidziano na grudzień 2018 r.
- Uruchomienie komunikacji pasażerskiej w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na obwodnicy towarowej jest projektem przyszłościowym. Jednak już dziś musimy zadbać o to, aby w ramach prac projektowych zostały przygotowane wszystkie niezbędne elementy, które będą służyć pasażerom. Prowadzenie tego projektu jest możliwe dzięki doskonałej współpracy z PKP PLK S.A. - mówi Maciej Wudarski, zastępca Prezydenta Miasta Poznania.
Podpisano umowę pomiędzy Miastem Poznań a firmą BBF Sp. z o. o. Stworzy ona kompleksową koncepcję programowo-przestrzenną polegającego na powiązaniu nowoprojektowanych przystanków w ramach obwodnicy towarowej Poznania. Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt zakłada powstanie nowych przystanków kolejowych: Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Karolin, Poznań Naramowice, Poznań Uniwersytet i Suchy Las. Stacje ta mają być połączone z miejską infrastrukturą transportową - drogową i pieszo-rowerową.
Wśród wyżej wymienionych przystanków kolejowych firma szczegółowo opracuje koncepcje zagospodarowania dla stacji: Franowo, Kobylepole oraz Naramowice, jako niezwykle istotnych dla aktywizacji tych obszarów dla kolejowego ruchu pasażerskiego i stworzenie najlepszych warunków dla integracji z transportem miejskim.
Ważnym elementem inwestycyjnym będzie też budowa jednotorowej łącznicy kolejowej pomiędzy obwodnicą towarową a linią 354 Poznań - Piła. Znajdzie się ona pomiędzy nowym przystankiem Suchy Las a Poznań Strzeszyn.
Zlecony projekt będzie uzupełnieniem prac jakie firma BBF realizuje dla wykonywanego obecnie projektu dla PKP PLK "Prace na obwodnicy towarowej Poznania". Polega on na weryfikacji możliwości uruchomienia ruchu pasażerskiego na obwodnicy towarowej Poznania i wszelkich prac, które muszą być w tym celu wykonane, głównie z zakresie infrastruktury przystanków i peronów dla podróżnych.
Modernizacja obwodnicy towarowej miasta Poznania jest obecnie w fazie projektowania a sama inwestycja znajduje się na liście rezerwowej z szansami na dofinansowanie unijne.
RB, jg