grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Sytuacja w poradniach psychologiczno-pedagogicznych

Radna Agnieszka Lewandowska złożyła interpelację dotyczącą funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych w Poznaniu.

Fot. Miasto Poznań - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Celem działania poradni psychologiczno-pedagogicznej jest pomaganie dzieciom i młodzieży w pokonywaniu trudności w uczeniu się, rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, wychowawczych, dokonywania wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej. Radna wskazuje, że z wielu doniesień i bezpośrednich rozmów z rodzicami uczniów, dowiaduje się, iż czas oczekiwania na spotkanie z pierwszym specjalistą, a następnie przeprowadzenie pełnej diagnozy dziecka jest bardzo długi i niezgodny z terminem ustawowym. Zgodnie z ustawą z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych - poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.

"Rozumiem, że ilość specjalistów pracujących w poradniach jest ograniczona. Sytuacja poradni wymaga jednak nagłej poprawy. Nie może być tak, że dziecko potrzebujące odpowiedniej ścieżki kształcenia czy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych musi czekać kilka albo kilkanaście miesięcy na wydanie opinii. Ilość dzieci kierowanych do poradni psychologiczno-pedagogicznej rośnie, również z uwagi na okres pandemii, które wpłynął negatywnie na rozwój wielu uczniów. Zmiana w zakresie funkcjonowania i szybszego diagnozowania dzieci jest potrzebna." - napisała w interpelacji radna Agnieszka Lewandowska.

Radna pyta: o czas oczekiwania dziecka na pierwsze spotkanie w poradni psychologiczno-pedagogicznej w Poznaniu; ile nowych osób zgłosiło się do poradni oraz ile wydano opinii i orzeczeń w roku 2022 we wszystkich ośmiu poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Poznaniu. Interesuje ją również czy w poznańskich poradniach diagnozowane są wszystkie zgłoszone dzieci, nawet dzieci od momentu urodzenia. Prosi również o informację, czy wszystkie poradnie psychologiczno-pedagogiczne, również te niepubliczne, aktualnie działające na terenie Poznania są wykazane na stronie miasta.

Urząd Miasta odpowiada radne, że czas oczekiwania na pierwsze spotkanie w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Poznaniu trwa średnio od 2 tygodni do 3 miesięcy. Czas ten uzależniony jest od kilku czynników takich jak: rodzaj sprawy, z jaką rodzic wraz z dzieckiem zgłasza się do poradni; rodzaj specjalisty, do którego dziecko ma trafić; okres, w jakim rodzic zgłosi się do poradni oraz rodzaj niepełnosprawności dziecka i jego sytuacja edukacyjna.

Czasie oczekiwania w poszczególnych poradniach psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych przez Miasto Poznań przedstawia się następująco:

  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 1 w Poznaniu: 2-3 miesiące, przy zgłoszeniach dot. podejrzenia autyzmu ok. 18-20 miesięcy
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3 w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 1 w Poznaniu: 1,5-2 miesiące
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 2 w Poznaniu: 2 miesiące
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 6 w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 2 w Poznaniu: 1 miesiąc
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Poznaniu: 2 tygodnie do 3 miesięcy
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 w Poznaniu: 1 miesiąc
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5 w Poznaniu: 2-3 tygodnie do 2 miesięcy
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7 w Poznaniu: 2 tygodnie do 1 miesiąca
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 8 w Poznaniu: 2-3 miesiące

W sytuacji, gdy rodzić zgłasza się z problemem dotyczącym interwencji kryzysowej czy mediacji, poradnie starają się działać możliwie jak najszybciej. Podobnie jest w przypadku wydawania orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania. Natomiast wydawanie opinii o specyficznych trudnościach, dostosowaniu wymagań edukacyjnych oraz pełna diagnoza i badanie w kierunku wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a także samo udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwagi na swe procedury, trwają dłużej.

Okres oczekiwania do neurologopedów, tyflopedagogów czy psychologów oraz specjalistów zajmujących się diagnozą dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną wynosi średnio 2 miesiące. Spowodowane jest to sytuacją na rynku pracy, na którym jest zbyt mała liczba tego typu specjalistów, którzy chcieliby podjąć zatrudnienie w poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Ponadto czas oczekiwania wydłuża się na początku roku szkolnego - gdy obserwuje się wzrost liczby zgłoszeń na badania dla ósmoklasistów i maturzystów w związku z egzaminami oraz w drugim semestrze szkolnym - gdy następuje wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego na nowy etap edukacyjny.

Dodatkowym powodem wydłużonego czasu oczekiwania na spotkanie w poradni jest także konieczność uzyskania i dostarczenia przez rodzica zaświadczenia lekarskiego, będącego podstawą do diagnozy dziecka i wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Przeprowadzenie prawidłowej diagnozy wymaga, by pracownicy poradni znali sytuację edukacyjną dziecka, czyli m.in. wiedzieli o wydłużonym etapie edukacyjnym dziecka oraz czy otrzyma ono promocję do klasy programowo wyżej. Tego typu informacji szkoła nie jest w stanie określić na początku roku szkolnego.

W 2022 roku liczba nowych osób zgłaszających się w Poznaniu do poradni psychologiczno-pedagogicznych wyniosła 11062. Orzeczeń i opinii wydano 6467.

W publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań, diagnozowane są wszystkie zgłoszone dzieci z terenu miasta, w tym także te najmłodsze, tj. od momentu urodzenia. Dzieci te wraz ze swoimi rodzicami, aż do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, mogą być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Podstawą do objęcia dziecka takimi zajęciami jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Jeśli chodzi o informacje na stronie miejskiej, z uwagi na nieprawidłowe zaciąganie się danych na wskazanej przez radną, nie było informacji na temat wszystkich poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie Poznania. Po zgłoszeniu radnej wykaz został zweryfikowany i obecnie jest aktualny. Aktualne informacje na temat poradni są także dostępne na Portalu Oświatowym na stronie Miasta Poznania.

oprac. red.