Celem działania poradni psychologiczno-pedagogicznej jest pomaganie dzieciom i młodzieży w pokonywaniu trudności w uczeniu się, rozwiązywaniu problemów emocjonalnych, wychowawczych, dokonywania wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowania kariery zawodowej. Radna wskazuje, że z wielu doniesień i bezpośrednich rozmów z rodzicami uczniów, dowiaduje się, iż czas oczekiwania na spotkanie z pierwszym specjalistą, a następnie przeprowadzenie pełnej diagnozy dziecka jest bardzo długi i niezgodny z terminem ustawowym. Zgodnie z ustawą z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych - poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni, od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
"Rozumiem, że ilość specjalistów pracujących w poradniach jest ograniczona. Sytuacja poradni wymaga jednak nagłej poprawy. Nie może być tak, że dziecko potrzebujące odpowiedniej ścieżki kształcenia czy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych musi czekać kilka albo kilkanaście miesięcy na wydanie opinii. Ilość dzieci kierowanych do poradni psychologiczno-pedagogicznej rośnie, również z uwagi na okres pandemii, które wpłynął negatywnie na rozwój wielu uczniów. Zmiana w zakresie funkcjonowania i szybszego diagnozowania dzieci jest potrzebna." - napisała w interpelacji radna Agnieszka Lewandowska.
Radna pyta: o czas oczekiwania dziecka na pierwsze spotkanie w poradni psychologiczno-pedagogicznej w Poznaniu; ile nowych osób zgłosiło się do poradni oraz ile wydano opinii i orzeczeń w roku 2022 we wszystkich ośmiu poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Poznaniu. Interesuje ją również czy w poznańskich poradniach diagnozowane są wszystkie zgłoszone dzieci, nawet dzieci od momentu urodzenia. Prosi również o informację, czy wszystkie poradnie psychologiczno-pedagogiczne, również te niepubliczne, aktualnie działające na terenie Poznania są wykazane na stronie miasta.
Urząd Miasta odpowiada radne, że czas oczekiwania na pierwsze spotkanie w poradniach psychologiczno-pedagogicznych w Poznaniu trwa średnio od 2 tygodni do 3 miesięcy. Czas ten uzależniony jest od kilku czynników takich jak: rodzaj sprawy, z jaką rodzic wraz z dzieckiem zgłasza się do poradni; rodzaj specjalisty, do którego dziecko ma trafić; okres, w jakim rodzic zgłosi się do poradni oraz rodzaj niepełnosprawności dziecka i jego sytuacja edukacyjna.
Czasie oczekiwania w poszczególnych poradniach psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych przez Miasto Poznań przedstawia się następująco:
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 1 w Poznaniu: 2-3 miesiące, przy zgłoszeniach dot. podejrzenia autyzmu ok. 18-20 miesięcy
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 3 w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 1 w Poznaniu: 1,5-2 miesiące
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 2 w Poznaniu: 2 miesiące
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 6 w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nr 2 w Poznaniu: 1 miesiąc
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 w Poznaniu: 2 tygodnie do 3 miesięcy
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 w Poznaniu: 1 miesiąc
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5 w Poznaniu: 2-3 tygodnie do 2 miesięcy
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 7 w Poznaniu: 2 tygodnie do 1 miesiąca
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 8 w Poznaniu: 2-3 miesiące
W sytuacji, gdy rodzić zgłasza się z problemem dotyczącym interwencji kryzysowej czy mediacji, poradnie starają się działać możliwie jak najszybciej. Podobnie jest w przypadku wydawania orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania. Natomiast wydawanie opinii o specyficznych trudnościach, dostosowaniu wymagań edukacyjnych oraz pełna diagnoza i badanie w kierunku wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, a także samo udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwagi na swe procedury, trwają dłużej.
Okres oczekiwania do neurologopedów, tyflopedagogów czy psychologów oraz specjalistów zajmujących się diagnozą dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną wynosi średnio 2 miesiące. Spowodowane jest to sytuacją na rynku pracy, na którym jest zbyt mała liczba tego typu specjalistów, którzy chcieliby podjąć zatrudnienie w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Ponadto czas oczekiwania wydłuża się na początku roku szkolnego - gdy obserwuje się wzrost liczby zgłoszeń na badania dla ósmoklasistów i maturzystów w związku z egzaminami oraz w drugim semestrze szkolnym - gdy następuje wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego na nowy etap edukacyjny.
Dodatkowym powodem wydłużonego czasu oczekiwania na spotkanie w poradni jest także konieczność uzyskania i dostarczenia przez rodzica zaświadczenia lekarskiego, będącego podstawą do diagnozy dziecka i wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przeprowadzenie prawidłowej diagnozy wymaga, by pracownicy poradni znali sytuację edukacyjną dziecka, czyli m.in. wiedzieli o wydłużonym etapie edukacyjnym dziecka oraz czy otrzyma ono promocję do klasy programowo wyżej. Tego typu informacji szkoła nie jest w stanie określić na początku roku szkolnego.
W 2022 roku liczba nowych osób zgłaszających się w Poznaniu do poradni psychologiczno-pedagogicznych wyniosła 11062. Orzeczeń i opinii wydano 6467.
W publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań, diagnozowane są wszystkie zgłoszone dzieci z terenu miasta, w tym także te najmłodsze, tj. od momentu urodzenia. Dzieci te wraz ze swoimi rodzicami, aż do momentu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, mogą być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju. Podstawą do objęcia dziecka takimi zajęciami jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydana przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli chodzi o informacje na stronie miejskiej, z uwagi na nieprawidłowe zaciąganie się danych na wskazanej przez radną, nie było informacji na temat wszystkich poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie Poznania. Po zgłoszeniu radnej wykaz został zweryfikowany i obecnie jest aktualny. Aktualne informacje na temat poradni są także dostępne na Portalu Oświatowym na stronie Miasta Poznania.
oprac. red.
Zobacz również

Dom Kultury AZK

Aleja Praw Dziecka

Najbliższa przyszłość byłego Ośrodka Policyjnego
