Chodzi np. postępowanie w celu uniknięcia kolizji z systemami korzeniowymi drzew podczas realizacji inwestycji budowalnych. Radny Rosenkiewicz zwraca uwagę, że takie rozwiązania wprowadzono np. we Wrocławiu czy Bielsku-Białej. W miastach tych stosuje się np. chodniki "podwieszane" na punktowych fundamentach czy płytkie krawężniki. Radny pyta w interpelacji, czy Poznań także planuje wprowadzenie takich rozwiązań.
Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceprezydent Bartosz Guss, który napisał, że miasto bierze pod uwagę fakt, że rosnące w centrum miasta drzewa i krzewy są narażone na uszkodzenia lub zniszczenia. Największe ryzyko takich uszkodzeń występuje w trakcie prowadzenia robót budowlanych i remontowych. Dlatego Wydział Ochrony Środowiska przygotował w 2015 roku broszurę "Ochrona drzew na placu budowy", której celem było uświadomienie inwestorom konieczności troski o drzewa i jednocześnie wskazanie właściwych rozwiązań i technologii, dzięki którym wpływ prac na zieleń może być zminimalizowany.
W poradniku wskazano m.in. na konieczność szalowania matami lub deskami pni drzewa lub wyznaczenia strefy ochronnej dla kępy drzew rosnących na placu budowy, a nieprzeznaczonych do usunięcia, ochrony koron drzew przed uszkodzeniem sprzętem budowlanym, ochrony bryły korzeniowej podczas wykonywania wykopów, niedopuszczanie do zmiany poziomu gruntu w obrębie drzew, a także niedopuszczanie do składowania materiałów budowlanych i paliw w pobliżu korony i korzeni drzew.
WOŚ skierował również komunikaty do inwestorów ubiegających się o uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. W toku postępowania weryfikowane są zaproponowane przez wnioskodawcę rozwiązania chroniące drzewa i krzewy i zapisywane jako konieczne do zastosowania.
Na ochronę zieleni zwracają uwagę także miejskie jednostki, w szczególności Zarząd Dróg Miejskich oraz Zarząd Zieleni Miejskiej.
W trakcie prowadzenia inwestycji drogowych ZDM stosuje następujące rozwiązania:
- W obrębie systemu korzeniowego drzew roboty budowlane prowadzone są ręcznie oraz pod nadzorem Inwestora Nadzoru Terenów Zieleni.
- Miejscowe przewężenie chodnika/drogi dla rowerów w obrębie istniejących drzew.
- Stosowanie elastycznego krawężnika typu Eko-Bord, zamiast krawężnika betonowego, w przypadku małej odległości drzewa od chodnika.
- Zabezpieczanie drzew znajdujących się w bezpośrednim otoczeniu prowadzonych robót.
- Podnoszenie poziomu chodnika, by uniknąć usuwania korzeni drzew.
- Zastosowanie specjalnej betonowej płyty chodnikowej "Gabaryt" o wymiarach 120x80cm i grubości 12 cm w kolorze szarym. Powyższe umożliwia miejscowe uniesienie poziomu w obrębie drzew oraz zastosowanie wyłącznie podbudowy z zagęszczonego piasku.
- Esowanie ciągów pieszo-rowerowych w obrębie drzew.
- Prowadzenie robót sieciowych w obrębie drzew przy wykorzystaniu metod bezwykopowych.
- Prowadzenie prac w obrębie systemów korzeniowych drzew za pomocą urządzenia typu AIR SPADE.
Wszelkie rozwiązania ochronne dla systemu korzeniowego są dobierane indywidualnie dla każdej inwestycji.
Z kolei Zarząd Zieleni Miejskiej, prowadząc inwestycje na zarządzanych przez siebie terenach zielonych, już na etapie prac projektowych analizuje przebieg alejek, tak aby zachować maksymalną odległość od drzew i krzewów. Ponadto podczas wykonywanych prac stosowane są przede wszystkim nawierzchnie przepuszczalne niewymagające ław fundamentowych. W przypadku prowadzonych na terenie parku prac modernizacyjnych sieci podziemnych od inwestorów wymaga się zabezpieczenia zieleni towarzyszącej, wykonywania prac metodą bezwykopową oraz odtworzenia zieleni i przywrócenia terenu do stanu pierwotnego przez wyspecjalizowaną firmę ogrodniczą.
Poza tym Wydział Kształtowania i Ochrony Środowiska zaprosił jednostki miejskie odpowiedzialne za zarządzanie zielenią w mieście i mające wpływ na jej istnienie i funkcjonowanie do współpracy przy tworzeniu strategii ochrony i kształtowania zieleni w mieście. Celem prac nad strategią ochrony zieleni w mieście jest stworzenie przepisów, które po przyjęciu przez Radę Miasta Poznania będą wiążące zarówno dla jednostek miejskich, inwestorów oraz każdego mieszkańca.
oprac. red.
Zobacz więcej: