Przewodniczący Miejskiej Rady Seniorów, prof. Antoni Szczuciński podkreślał, że seniorzy byli jedną z tych grup, których pandemia dotknęła najmocniej, szczególnie tych przebywających w domach pomocy społecznej. Osób powyżej 60 roku życia jest w Poznaniu ponad 140 tys. Zwiększająca się liczba seniorów, to nowe zadania w wielu dziedzinach i obszarach życia. Jako pozytywny przykład reakcji na nowe wyzwania Antoni Szczuciński wskazał budowę nowoczesnego Domu Pomocy Społecznej na Strzeszynie, ale z drugiej strony zwrócił uwagę na nadal zbyt małą liczbę miejsc w domach pomocy społecznej. Potrzebne są też usługi opieki nad osobami, które nie radzą sobie ze względu na wiek i choroby. Przykładowym problemem jest sytuacja samotnych, starszych osób żyjących w dużych mieszkaniach, kosztownych w utrzymaniu. Takie osoby mają często trudności z przeprowadzeniem zamiany mieszkania na mniejsze. Przewodniczący MRS chwalił z kolei odpowiednie przystosowanie komunikacji miejskiej do potrzeb osób starszych. Po czasie epidemii, która wygasiła wiele działań aktywujących seniorów, znowu powracają bezpośrednie spotkania. Wraca do nich też Miejska Rada Seniorów. Przewodnicząca Komisji Monika Danelska zauważyła, że pandemia nie zmieniła potrzeb seniorów, ale bardziej je uwypukliła, chociażby sprawy wspólnej przestrzeni i funkcjonowania w niej seniorów.
Informację na temat Centrum Inicjatyw Senioralnych przedstawił dyrektor tej jednostki Wojciech Bauer. W pierwszej fazie pandemii CIS zrezygnowało z bezpośrednich spotkań z seniorami i skupiło się na przekazywaniu im informacji wszystkimi dostępnymi kanałami - radio, telewizja, internet, plakaty wspólnie z Urzędem Miasta Poznania i partnerami lokalnymi. CIS współtworzyło i współrealizowało projekty niezbędne do wsparcia osób starszych w domach. Wymienić można chociażby akcję "seniorze seniorko zostań w domu", Telefon Serdeczności, Telefon Porad Cyfrowych, zakupy dla seniora, maseczki seniorro. Istotna była współpraca z lokalnymi mediami, organizacjami pozarządowymi i wolontariuszami wspierającymi seniorów w domach. Codzienny kontakt z seniorami starano się zapewnić poprzez rozmowy telefoniczne (specjalne numery dla seniorów i seniorek, wolontariuszy, liderów i liderek klubów seniora, kontakt mailowy, facebook, strona internetowa.). Tematami rozmów były m.in.: pomoc w zakupach, samotność, brak środków dezynfekujących, maseczek, problemy z uzyskaniem wsparcia instytucjonalnego i pomocy medycznej.
W miarę zmieniającej się sytuacji epidemicznej CIS otwierało się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego. W okresach mniejszej liczby zakażeń możliwe były wizyty w Centrum seniorów i partnerów zewnętrznych. Realizowano poradnictwo prawne, psychologiczne i cyfrowe. Utrzymano rozmowy telefoniczne. W czasie kolejnych fal wzrostu zakażeń przechodzono ponownie na pracę zdalną lub hybrydową. W ramach akcji "Senior w Domu" Centrum zbierało propozycje online na aktywne i ciekawe spędzenie czasu: ćwiczenia, wirtualne spacery, wykłady, słuchowiska, audycje oraz koncerty, w których można uczestniczyć, nie wychodząc z domu. Podpowiadano jak zadbać o swoje zdrowie w domu. W rozmowach seniorzy często wskazywali na potrzebę kontaktu z drugim człowiekiem. Mówili o poczuciu samotności i wykluczenia cyfrowego. CIS kontynuowało i projektowało nowe działania z zakresu wsparcia psychologicznego i cyfrowego seniorów. Na przełomie września i października udało się zorganizować kolejna edycję konferencji "Senioralni. Poznań".
Obecnie po zniesieniu stanu epidemii i ograniczeń sanitarnych można znowu zachęcać seniorów do aktywności poza domem. Pierwszym krokiem jest zapewnienie seniorom dostępu do rzetelnej informacji. CIS robi to m.in. poprzez swoje biuro, stronę internetową, cotygodniowy newsletter elektroniczny, współredagowanie bezpłatnego miesięcznika "Senioralny Poznań" (wkładka "Tytka Seniora:), współpracę z mediami lokalnymi oraz z instytucjami działającymi na rzecz seniorów (kluby seniora, Uniwersytet Trzeciego Wieku, biblioteki, instytucje kultury).
Ważnym projektem CIS-u jest przyznawanie certyfikatów - Miejsce Przyjazne Seniorom. Celem akcji jest promowanie miejsc działających na terenie Poznania, takich jak kawiarnie, sklepy, instytucje kulturalne, użyteczności publicznej i inne, odpowiadające na potrzeby osób starszych, poprzez oferowanie atrakcyjnych produktów i usług, stosowanie zniżek czy dostosowanie swojej architektury do potrzeb osób starszych. Do tej pory certyfikat MPS uzyskało ponad 55 podmiotów, wśród których są m.in.: biura podróży, restauracje, kino, centrum rekreacji, szkoła językowa.
Aktualne wyzwania w działalności CIS to m.in.: wsparcie osób samotnych i najbardziej potrzebujących, nowe sposoby komunikacji z seniorami, aktywizacja cyfrowa, odbudowa dobrostanu psychicznego i zdrowia po pandemii, odbudowa relacji po czasie izolacji, zwiększenie wydarzeń w Centrum, wsparcie seniorów cudzoziemskich.
oprac. red.