Radna przypomina, że od 30 stycznia br. Zarząd Transportu Miejskiego wprowadził ograniczenia w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej (zmniejszenie częstotliwości kursów autobusów w godzinach poza szczytem komunikacyjnych). Zmiana ma obowiązywać do odwołania. Lidia Dudziak przypomną również, że wcześniej utrzymany został i wciąż obowiązuje tzw. letni rozkład jazdy. Przewoźnik argumentuje to koniecznością ograniczania wydatków, ale zdaniem radnej należy się w pierwszej kolejności przyjrzeć się kosztom funkcjonowania spółki. Radna powołuje się na uzyskane informacje o wprowadzanych zmianach organizacyjnych w MPK, z której wynika, że ustanowionych zostało co najmniej sześć stanowisk kierowniczych: Kierownik Sekcji Działu Inżynierii Ruchu; Kierownik Obsługi Ruchu bazy Głogowska; Kierownik Obsługi Ruchu bazy Forteczna; Kierownik Obsługi Ruchu bazy Franowo; Kierownik Obsługi Ruchu bazy Kacza; Kierownik Obsługi Ruchu bazy Warszawska. Radna Dudziak prosi o szczegółowe wyjaśnienie sytuacji, gdzie z jednej strony dokonywane są cięcia w częstotliwości kursowania taboru, brakuje kierowców do obsługi, a z drugiej strony powoływane są dodatkowe stanowiska kierownicze. Inna informacja, na którą powołuje się Lidia Dudziak jest taka, że nowoczesne tramwaje odstawiane są na wiele miesięcy, a w zamian wyjeżdżają leciwe, wysokopodłogowe "stopiątki". Pyta również o stan kadry oraz ilość nieobsadzonych etatów; średnią pensję motorniczych i kierowców; średnią płacę kadry kierowniczej; średnią płacę pracowników warsztatów oraz pozostałych pracowników, a także liczbę wypadków w komunikacji miejskiej. Domaga się także przeprowadzenia audytu w funkcjonowaniu spółki, zwłaszcza w kwestii zmian organizacyjnych i ich wpływie na jakość pracy przewoźnika.
W odpowiedzi MPK informuje, że zmiany organizacyjne w spółce, wprowadzone od 1 stycznia br. są efektem rozmów z osobami pracującymi w dotychczasowym pionie organizacji przewozów. Mają na celu optymalizację i przede wszystkim - kontynuację procesu planowania służb i rozkładów jazdy (rozpoczętą w 2021 roku, kiedy to zlikwidowano stanowisko dyrektora ds. przewozów), poprzez połączenie jednostek organizacyjnych - wcześniej uzgadnianie to odbywało się pomiędzy co najmniej dwoma pionami. Zmiany zostały skonsultowane w ubiegłym roku i ogłoszone w sposób zwyczajowo przyjęty w spółce, tzn. wszyscy pracownicy mieli (i nadal mają) możliwość zapoznania się z nimi. Stanowiska kierownicze, o których wspomina radna nie zostały "ustanowione", ale dostosowane do faktycznie wykonywanych obowiązków. Osoby wykonujące zadania miały umocowanie jako zastępcy kierowników, co powodowało "fikcję organizacyjną", ponieważ de facto były to stanowiska kierownicze. Docelowo przedmiotowe zmiany spowodują zmniejszenie kosztów ponoszonych przez spółkę. Łączenie powyższych zmian organizacyjnych z trudną sytuacją kadrową i modyfikacją częstotliwości kursowania komunikacji publicznej jest dla MPK niezrozumiałe, dlatego spółce i trudno zająć w tej kwestii stanowisko.
W 2022 roku zanotowano prawie 1100 zdarzeń, na które złożyły się wypadki, kolizje, wtargnięcia pieszych, upadki pasażerów w pojazdach czy tzw. przytarcia. Większość zdarzeń była spowodowana przyczynami nie leżącymi po stronie MPK - wina prowadzących została potwierdzona w ok. 15% przypadków, co mieści się w wieloletniej średniej statystycznej.
Spółka nie ma możliwości udzielenia odpowiedzi na pytanie ile wozów obecnie stoi w zajezdniach. Nie jest prowadzona tak szczegółowa ewidencja, ze względu na znaczną liczbę taboru tramwajowego i autobusowego, ciągłą zmienność ilości odstawionych pojazdów w poszczególnych dniach (a właściwie godzinach), w pięciu różnych zajezdniach. Czas naprawy i wyłączenia pojazdu z eksploatacji jest uzależnione od bardzo wielu zagadnień takich jak: możliwość zdiagnozowania usterki, konieczny zakres naprawy, dostępność wykwalifikowanego personelu oraz stanowisk naprawczych i specjalistycznych urządzeń, a przed wszystkim dostępności części zamiennych na rynku, przy zawirowaniach związanych z obecną sytuacją firm produkcyjnych i logistycznych. Każdy z pojazdów był przynajmniej kilkukrotnie odstawiony, ze względu na konieczność wykonywania okresowych przeglądów, badań technicznych, napraw taboru, mycia okresowego lub wykonywania napraw po kolizyjnych. Zajezdnie zobowiązane są do przygotowania odpowiedniej ilości sprawnego taboru w celu wykonania założonych zadań przewozowych i to zadanie jest w pełni realizowane. Codziennie w zajezdniach pozostaje część taboru. Niektóre ze sprawnych pojazdów stanowią rezerwę na wypadek usterek innych pojazdów, zdarzeń drogowych, czy innych zdarzeń losowych.
Na dzień 2 lutego 2023 roku, w MPK zatrudnionych było 702 kierowców (620,75 etatów) oraz 563 motorniczych (473,20 etatów). W stosunku do planu i potrzeb, brakuje odpowiednio ok. 190 etatów kierowców oraz ok. 50 etatów motorniczych. Wakaty są doraźnie uzupełniane kierowcami z firm zewnętrznych oraz nadgodzinami pracowników. Wspomniane braki są zmienne, zależą od wielkości pracy przewozowej, jednak można powiedzieć, że wielkością minimalną, zapewniającą usługę przewozową na akceptowalnym poziomie, to 70-90 wakatów do uzupełnienia.
W przypadku motorniczych średnia pensja to 5534,49 zł, a w przypadku kierowców 5860,55 zł. Średnia płaca kadry kierowniczej wynosi 10625,17 zł; pracowników warsztatów wynosi 6079,62 zł; pozostałych pracowników 6142,10 zł.
Aktualnie głównym problemem z zapewnieniem pełnej obsługi komunikacyjnej, jest brak prowadzących pojazdy. Jest to jednak zjawisko powszechne, zarówno na szczeblu krajowym, jak i w Europie. W najbliższej przyszłości nie ma możliwości szybkiej zmiany tego stanu rzeczy, ponieważ szkolenie kadry to co najmniej kilka, a nawet kilkanaście tygodni, a kandydatów spełniających wymagania, jest niestety coraz mniej. MPK stanowczo odrzuca sugestie, iż zmiany organizacyjne mają jakikolwiek związek z zatrudnieniem prowadzących pojazdy czy poziomem wynagrodzenia w Spółce. MPK prowadzi tzw. rekrutację ciągłą, w 2022 roku udało się doprowadzić do trzech podwyżek, a w roku bieżącym planowana jest kolejna, szczególnie ukierunkowana na grupę prowadzących pojazdy.
Oprócz odpowiedzi ze strony MPK, Urząd Miasta poinformował radną, że zgodnie ze stanowiskiem Biura Nadzoru Właścicielskiego, z uwagi na wypełnianie przez Spółkę obowiązków wynikających z Kodeksu spółek handlowych oraz aktu założycielskiego, brak jest zastrzeżeń do jej funkcjonowania, a tym samym uzasadnienia dla przeprowadzenia audytu jej funkcjonowania.
oprac. red.