grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

XXIII sesja RMP

Na pierwszej po wakacjach sesji Rady Miasta procedowane były uchwały związane m.in. z planowaniem przestrzennym, rozpatrzeniem petycji, działań Komisji Rewizyjnej. Po zakończeniu sesji radne i radni wzięli udział w otwarciu wystawy na dziedzińcu Urzędu Miasta, poświęconej prezydentowi Poznania - Cyrylowi Ratajskiemu.

Sesja Rady Miasta Poznania w dniu 2 września 2025 r. - grafika artykułu
Sesja Rady Miasta Poznania w dniu 2 września 2025 r.

Na początku sesji przewodniczący Rady Grzegorz Ganowicz zwrócił się do radnych o rozważenie wypracowania dobrych praktyk w prowadzeniu przez nich kontroli w jednostkach miejskich. Zgodni art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym "w wykonywaniu mandatu radnego radny ma prawo, jeżeli nie narusza to dóbr osobistych innych osób, do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność urzędu gminy, a także spółek z udziałem gminy, spółek handlowych z udziałem gminnych osób prawnych, gminnych osób prawnych, oraz zakładów, przedsiębiorstw i innych gminnych jednostek organizacyjnych, z zachowaniem przepisów o tajemnicy prawnie chronionej". Przewodniczący RMP wskazywał, że warto wypracować takie praktyki, aby kontrole prowadzone były w sposób, który nie utrudni pracy jednostek, a jednocześnie, aby były skuteczne, oparte na współpracy obu stron.

Oświadczenie wygłosił radny Adam Szabelski, który wskazał na problemy komunikacyjne mieszkańców wschodnich Naramowic. W ten rejon nie dochodzi linia tramwajowa, a komunikacja autobusowa często stoi w korkach. Radny wskazywał na ważna kwestię kolejnego etapu tramwaju do Naramowic. Zaapelował do władz Miasta o przemyślenie jak przyśpieszyć proces inwestycyjny.

Rada wysłuchała informacji Wydziału Urbanistyki i Architektury oraz Miejskiej Pracowni Urbanistycznej na temat realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych zawartych w protokole kontroli Komisji Rewizyjnej w zakresie wszystkich decyzji wydanych w trybie warunków zabudowy na terenach nieobjętych planem miejscowym na budowę budynków wielomieszkaniowych i obiektów przemysłowych, handlowych i usługowych za lata 2022-2023.

Komisja wnioskowała o możliwość zwiększenia obsady merytorycznej Wydziału w celu przyspieszenia podejmowania decyzji. Wydział Urbanistyki i Architektury podkreśla, że prowadzony jest stały monitoring liczby składanych wniosków o wydanie decyzji o warunkach zabudowy terenu. W związku z podjętymi przez Miasto pracami nad przygotowaniem i uchwaleniem planu ogólnego, można zauważyć przyrost liczby tych wniosków. W razie potrzeby zostaną wdrożone adekwatne działania dla utrzymania jakości pracy Wydziału.

Innym zaleceniem Komisji było dokładne przenalizowanie najczęściej występujących uchybień w podejmowanych decyzjach i ich wyeliminowanie. Wydział argumentuje, że konieczność zachowania ładu przestrzennego i zgodności wydawanych decyzji z polityką Miasta, wyrażonej w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, często oznacza wydawanie decyzji narażonych na ryzyko uchylenia przez organ II instancji. Ryzyko to wzrośnie po wejściu w życie planu ogólnego, z którym warunki zabudowy będą musiały być zgodne, a dla części miasta nie będą możliwe do uzyskania. Przebieg procesu wydawania decyzji o warunkach zabudowy, również po skierowaniu do ponownego rozpatrzenia, opisuje proces zawarty w systemie ISO, który jest na bieżąco weryfikowany. W Wydziale zostało opracowane narzędzie informatyczne, umożliwiające ocenę najczęściej występujących uchybień, które są wskazywane przez organy odwoławcze.

Komisja wnioskowała też o przyspieszenie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i zwiększenie środków na wykup terenów niebędących w zasobach Miasta. Zarówno WUiA jak i MPU wskazują w tym przypadku na ustawę z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw. Reforma systemu planowania przestrzennego dokonała szeregu fundamentalnych zmian oraz w istotny sposób wpłynęła na funkcjonowanie organów odpowiedzialnych za sporządzanie aktów planowania przestrzennego. W takiej sytuacji organy gmin musiały przemodelować wypracowany przez wiele lat sposób działania w zakresie prowadzenia swojej polityki przestrzennej i przystąpić do realizacji założeń nowego systemu planowania przestrzennego - przede wszystkim podjąć prace nad planami ogólnymi. Prace nad miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego nie zostały wstrzymane i sukcesywnie postępują. Po przyjęciu Planu ogólnego Miasta Poznania możliwe będzie zwiększenie dynamiki procesów sporządzania mpzp, a co za tym idzie pokrycie planami miejscowymi większej powierzchni Poznania.

W kolejnym punkcie Rada uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru "Morasko-Radojewo-Umultowo" Morasko część B. Plan umożliwia właścicielom działek realizację zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej wolno stojącej. Jednocześnie, ze względu na lokalizację i sąsiedztwo terenów zieleni, wprowadzono ograniczenia dotyczące zarówno zasad zagospodarowania terenów, jak i parametrów zabudowy. Dokument wyznacza również teren usług sportu i rekreacji oraz teren usługowy (miejsce aktywności i integracji mieszkańców). Wyznaczono też teren zieleni, na którym dopuszcza się lokalizację zbiornika retencyjnego.

Kolejne uchwały dotyczyły zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych w Poznaniu. Przyjęto także uchwałę w sprawie uzgodnienia zakresu prac mających na celu ochronę pomnika przyrody - morwy białej w parku im. ks. Feliksa Michalskiego. Zakres prac obejmuje m.in. usunięcie suchych konarów i gałęzi, wykonanie badań specjalistycznych, przeprowadzenie przyrodniczych działań rehabilitacyjnych.

Rada zatwierdziła protokół kontroli Komisji Rewizyjnej dotyczący remontu torowiska PST w latach 2023-2024. Komisja nie wniosła zastrzeżeń do zastosowanej procedury, ani wyboru oferentów. Zwróciła uwagę, na sposób odbioru odcinków modernizowanych torowisk. Komisja stwierdziła, że na modernizowanym torowisku wystąpiły odchylenia szerokości toru i gradientu powyżej wartości referencyjnych. W trakcie jazd próbnych prowadzonych porą nocną z prędkością do 50 km/h nie dawało się tego odczuć w związku z tym dokonano odbiorów. Występujące odchylenia zostały wyeliminowane poprzez prace na torowisku podbijarką i przeszlifowaniem obręczy kół tramwajów Moderus Gamma i niektórych wagonów Moderus Beta, gdzie podczas z jazdy pełną prędkością te nierówności były szczególnie odczuwalne. Komisja zauważyła, że szlifowanie profili obręczy kół ma negatywny wpływ na ich czas eksploatacji. Nie wniesiono innych uwag do przeprowadzonej modernizacji trasy PST.

Drugi z zatwierdzonych protokołów Komisji Rewizyjnej dotyczył kontroli doraźnej Centrum Usług Wspólnych Jednostek Oświaty w zakresie: zatrudniania i warunków pracy pracowników, organizacji trybu pracy oraz współpracy z obsługiwanymi jednostkami oświatowymi. Komisja zapoznała się ze wcześniejszymi kontrolami i potwierdziła nieprawidłowości i uchybienia w funkcjonowaniu CUWJO. Jednocześnie, większość z nich już po wcześniejszych kontrolach zostało usunięte.

Komisja zaleca Prezydentowi Miasta dokonania zmiany terminu i odroczenia przystąpienia do obsługi CUWJO kolejnych placówek oświatowych do czasu uzupełnienia brakujących wakatów, odpowiedniego przeszkolenia pracowników, dopracowania przez nich umiejętności obsługi programu KSAT oraz rozwiązania innych problemów organizacyjnych. Rekomendowano również Prezydentowi przeanalizowanie możliwości informatycznych Urzędu Miasta w zakresie usprawnienia funkcjonowania programu KSAT. Komisja wnioskuje także do Prezydenta o dokładne zbadanie zasadności ponoszenia wszystkich kosztów związanych z funkcjonowaniem CUWJO, zwłaszcza w zakresie liczby etatów, aby możliwe było rzetelne oszacowanie efektów organizacyjnych i finansowych wdrożenia wspólnej obsługi. Zaleca się wreszcie dyrektorowi CUWJO dokonania przeglądu procedur, tak aby zmniejszyć zbędną pracę po stronie placówek oświatowych.

W pakiecie uchwał skargowych i petycyjnych przygotowanych przez Komisję Skarg Wniosków i Petycji, za zasadną petycję dotyczącą podwyższenia dodatków dla nauczycieli pracujących w szkolnictwie specjalnym oraz petycji dotyczącej zabezpieczenia rzeki Michałówki w jej górnym biegu i powiększenia obszaru użytku ekologicznego Darzybór. Więcej na ten temat w relacji z Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Głos zabrała przewodnicząca Zarządu Osiedla Strzeszyn - Dominika Zenka-Podlaszewska, która podziękowała za zrealizowane w ostatnim czasie inwestycje: wiadukty w ulicach Golęcińskiej i Lutyckiej, nową szkołę wraz z filią Biblioteki Raczyńskich, nową siedzibę Osiedla Strzeszyn, która będzie również salą spotkań społeczności lokalnej. Podziękowania szczególny sposób złożyła na ręce przewodniczącego Rady Miasta Grzegorza Ganowicza i zastępcę Prezydenta Mariusza Wiśniewskiego, którzy od lat byli zaangażowani w realizację tych projektów oraz dialog z osiedlem. Jednocześnie poprosiła o pozytywne pochylenie się nad realizacją kolejnego ważnego dla społeczności lokalnej miejsca - Domu Kultury na Strzeszynie.

Po zakończeniu sesji radne i radni wzięli udział w otwarciu wystawy na dziedzińcu Urzędu Miasta, poświęconej prezydentowi Poznania w latach 1922-1934 - Cyrylowi Ratajskiemu.

Poniższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania