grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

BIP Rady Miasta po zmianach

W BIP-ie Rady Miasta Poznania wprowadzone zostały nowe rozwiązania mające ułatwić dostępność i poprawić jakość wyszukiwania informacji o pracach radnych miejskich.

monitor laptopa z wyświetlona stroną, w tle plac i gmach w czerwono-białych kolorach - grafika artykułu
Odświeżony wygląd BIP Rady Miasta Poznania

Zmiany realizowali programiści z Centrum Superkomputerowo-Sieciowego, we współpracy z Biurem Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa UMP. Listę propozycji modyfikacji opracowali pracownicy Biura Rady Miasta.

Ulepszona wyszukiwarka uchwał
Z wyszukiwarki uchwał RMP usunięto zbędne i niefunkcjonalne parametry filtrowania. Powiązano ze sobą pola wyszukiwania (np. wybierając konkretną kadencję, w następnym polu prezentuje się jedynie lista sesji, które odbyły się w wybranej kadencji). Podobnie w wyszukiwarkach interpelacji i zapytań. Wyszukiwarka została osadzona bezpośrednio na stronie uchwał. W ten sposób zmniejszono liczbę linków, które trzeba przejść, by trafić na oczekiwaną stronę. Dodano informację przy uchwałach o uchwalonych dla nich tekstach jednolitych. Nowa wyszukiwarka będzie miała możliwość wyszukiwania wyrazów po treści tekstu uchwały czy uzasadnienia (dla uchwał wprowadzonych po 21 sierpnia 2023 r.).

Rozbudowana nawigacja
Wyszczególniono na oddzielnych podstronach zwołane i odbyte posiedzenia komisji RMP, zamieszczając także klauzulę informacyjną dotyczącą posiedzeń. Zmieniono nazwy i dodano kilka pozycji do podstawowego menu (np. "Petycje do Rady").  Zmianie uległa też programistyczno-graficzna prezentacja menu - teraz jest ono bardziej intuicyjne i przyjazne, także dla czytników i nakładek dla osób wymagających dostosowań.

Uporządkowane informacje
W wykazie radnych dodano sekcję informującą o osobach, których mandaty wygasły w trakcie kadencji. W zakładkach biograficznych dodano informację o złożonych interpelacjach i zapytaniach. W nagłówkach, w zakładkach biograficznych dodano alternatywne feminatywy ("członek/członkini"). Zmieniono szatę graficzną zakładek biograficznych radnych (zastępując czarne nagłówki niebieskimi), zwiększając liczbę znaków możliwych do wpisania przy funkcjach sprawowanych przez członków RMP. Dyżury Radnych wyświetlają się teraz na jednej stronie. Dokonano podziału komisji RMP na archiwalne i aktualnie obradujące.

Porządek w archiwum
Scalone zostały w wyszukiwarce audio mówców - rekordy o jednakowo brzmiących nazwach. Wyszukiwarkę osadzono bezpośrednio nad nagraniami archiwalnymi sesji. Ulepszone zostały parametry wyszukiwania.

Dostępność i wizualność
Poszczególne punkty porządku obrad będą teraz wyraźnie wyszczególnione, w sposób umożliwiający właściwy odczyt przez oprogramowanie ułatwiające dostępność cyfrową osobom z niepełnosprawnościami. Zsynchronizowano publikację załączników do poszczególnych punktów porządku obrad sesji z materiałami publikowanymi w zakładkach właściwych projektów uchwał dzięki temu materiały w czasie rzeczywistym pojawiają się w obu tych miejscach, bez konieczności dublowania publikacji przez pracowników BRM.

Transparentność
Dodane zostały metryczki do poszczególnych projektów uchwał - dzięki temu cały proces legislacyjny, na który składa się m.in. data opublikowania PU w Biuletynie informacji Publicznej czy opinii komisji Rady Miasta Poznania, będzie transparentny, a poszczególne działania będą prezentowane chronologicznie.

oprac. red.

Załączniki