grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Modertrans na sprzedaż?

Na posiedzeniu Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej w dniu 11 lutego prezydent Jacek Jaśkowiak tłumaczył, dlaczego Miasto przymierza się do sprzedaży udziałów w Modertransie. Wśród zainteresowanych kupnem są także zagraniczne firmy. Jedną z nich jest chiński CRRC, największy na świecie producent tramwajów i pociągów.

Fot. Modertrans Poznań - grafika artykułu
Fot. Modertrans Poznań

Obecnie Modertrans jest spółką komunalną, 25% udziałów w niej należy do Miasta, a 75% do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. W lipcu obaj udziałowcy zawarli porozumienie w zakresie wspólnego przygotowania oraz prowadzenia postępowania i ewentualnego udzielenia zamówienia. Powstał zespół ds. przygotowania i koordynacji procesu zbycia udziałów spółki, którego przewodniczącym jest prezydent Jacek Jaśkowiak. W grudniu opublikowano ogłoszenie na wybór doradcy ws. pozyskania inwestora strategicznego dla Modertransu lub zbycia części lub wszystkich udziałów. Oferty można było składać do końca stycznia.

- W ostatnich latach w dużym stopniu staramy się wzmacniać te spółki, w które Miasto jest zaangażowane kapitałowo. Udział Modertransu w rynku polskim zwiększył się do ok. 30%. - tłumaczył Jacek Jaśkowiak. Obecnie spółka dostarcza tramwaje m.in. do Wrocławia, Łodzi czy Elbląga.

Prezydent podkreślał, że jest to przedsiębiorstwo, które powstało z pasji kilku osób, w szczególności nieżyjącego już prezesa Andrzeja Bręczewskiego. Zapewniał, że chce zrobić wszystko, aby spółka dalej się rozwijała. Chińska spółka CRRC, będąca największym podmiotem na świecie w tej branży, sama zwróciła się do magistratu z wolą nabycia udziałów w Modertransie. Miałoby to jej dać możliwość wejścia na rynek europejski. We wstępnych rozmowach ustalono, że Miasto zatrzymałoby część akcji. Wolę ewentualnego wejścia kapitałowego w spółkę wyraził także Polski Fundusz Rozwoju, francuski Alstom oraz hiszpański CAF, który kilka lat temu wykupił Solarisa. PFR chciałby w takiej sytuacji połączyć Modertrans z Pesą oraz Fabryką Pojazdów Szynowych, czyli Cegielskim. Prezydent zaznaczał, że zależy mu na tym, aby spółka była dalej silnie związana z Poznaniem oraz współpracowała z Politechniką Poznańską. Środki uzyskane ze sprzedaży przedsiębiorstwa mogłyby zostać przeznaczone np. na budowę II etapu tramwaju na Naramowice.

Podwaliną pod dzisiejszego producenta tramwajów był utworzony w 1988 r. w strukturach MPK Zakład Napraw Autobusów. Po 10 latach zakład, już jako spółka, przeniósł się do Biskupic. Od końca 2005 roku funkcjonuje pod nazwą Modertrans i od 16 lat zajmuje się produkcją i modernizacją tramwajów. Przez lata spółka się rozwijała i choć w latach 90. groziło jej widmo prywatyzacji, to pozostała w rękach Miasta. W międzyczasie firma stworzyła m.in. Moderusa Betę, replikę wagonu Carl Weyer, a od 2017 r. sprzedaje swój najnowszy model - Moderusa Gammę.

bs