grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Opłaty i budżet

Radni z Komisji Transportu i Polityki Mieszkaniowej poświęcili sporo czasu na zapoznanie się z projektem budżetu na 2022 r. Pozytywnie zaopiniowali m.in. zmiany stawek za odholowywanie pojazdów z dróg oraz modyfikację wysokości czynszu w lokalach komunalnych.

Fot. ZDM Poznań - grafika artykułu
Fot. ZDM Poznań

Zarząd Dróg Miejskich przedstawił, jak co roku, projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie na parkingach strzeżonych. Stawki są zmieniane w uzależnieniu od zapisów rozporządzenia ministra finansów, ale też dostosowywane do ofert złożonych w przetargu. Jak podkreślił Krzysztof Olejniczak, dyrektor ZDM, kwoty za usuwanie poszczególnych pojazdów nie uległy znacznym zmianom względem obecnego roku, a niektóre nawet nieco spadły - np. za przechowywanie pojazdu na parkingu. Po raz pierwszy ministerstwo pozwoliło na objęcie osobną stawką sytuacji, w której holownik został wezwany przez strażników miejskich, jednak w międzyczasie kierowca przeparkował samochód i pojazd nie został odholowany. Do tej pory opłata za takie zdarzenie wynosiła 540 zł, od przyszłego roku będzie to 480 zł. Za usunięcie hulajnogi lub roweru zapłacimy 120 zł, motocyklu - 240 zł, pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 540 zł. Najwyższą stawką w wysokości 1700 zł objęto pojazdy przewożące materiały niebezpieczne. Koszty przechowywania na parkingu wahają się od 20 zł za dobę do 200 zł - w zależności od rodzaju pojazdu.

Komisja pozytywnie zaopiniowała także zmiany w programie gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta na lata 2019-2023. Dokument ten, narzucony przez ustawę, zawiera zasady polityki czynszowej w miejskich lokalach. Do tej pory budynki wybudowane po 2013 r., czyli od momentu przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę ZKZL, były objęte stawką 1,38 czynszu. Urzędnicy zaproponowali, by do tego paragrafu dopisać budynki poddane kompleksowej modernizacji i zasiedlone przez nowych lokatorów. Zmiana ma uregulować szczególną sytuację jednej miejskiej inwestycji z ul. Podolańskiej. - W przypadku jednego z budynków przy ul. Podolańskiej początek inwestycji był jeszcze za czasów zakładu budżetowego, a zasiedlanie odbywało się już po przekształceniu ZKZL w spółkę. Niestety w tych lokalach nie zastosowano tej stawki 1,38, co jest niesprawiedliwe w stosunku do innych osób, które mieszkają w nowych budynkach. Nie chcąc natychmiastowo wyrównywać czynszu dla ok. 105 rodzin, wprowadziliśmy mechanizm ochronny. Polega on na tym, że każdorazowa roczna podwyżka czynszu nie może być większa od 10%. - tłumaczyła Renata Murczak, dyrektorka Biura Spraw Lokalowych. Docelowo stawka najmu w tym bloku wyniesie ok. 11 zł za m2 i będzie trzykrotnie niższa od stawek komercyjnych.

Pozytywnie zaopiniowano projekt budżetu Miasta na 2022 r. W planie wydatków Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta znalazły się środki m.in. na dofinansowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (3,8 mln zł, czyli o 443 tys. zł mniej, niż w 2021 r.) i wsparcie dla PKS (1,1 mln zł). Blisko 211 mln zł pochłonie realizacja I etapu projektu Centrum, a etapu II - 43,2 mln zł. 2,8 mln zł zostanie przeznaczone na rozwój Wartostrady. 300 tys. zł zarezerwowano na projekt rewaloryzacji przestrzeni dworca głównego we współpracy z PKP.

Zarząd Dróg Miejskich ma osiągnąć dochody na poziomie 66,5 mln zł, głównie z wpływów za najem i dzierżawę oraz za zajęcie pasa drogowego. Wydatki bieżące mają osiągnąć wysokość 184,5 mln zł (o ponad 9 mln mniej, niż w roku bieżącym). Zaplanowano środki m.in. na: utrzymanie dróg (10,1 mln zł), budowę zatok autobusowych (200 tys. zł), utrzymanie czystości chodników i jezdni (39,1 mln zł), pielęgnację zieleni (9,9 mln zł), utrzymanie kanalizacji deszczowej (20,1 mln zł), remonty (8,4 mln zł), oświetlenie ulic (24,8 mln zł). Z kolei wydatki inwestycyjne zaplanowano na poziomie 424 mln zł. Wśród listy inwestycji znalazły się: przebudowa ul. Warszawskiej (5 mln zł) i Krzywoustego (4,5 mln zł), przebudowa ul. Kolejowej (8,5 mln zł), budowa kładki Berdychowskiej (11,6 mln zł, do których dojdzie 95 mln zł otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego), budowa ul. św. Wawrzyńca (4,3 mln zł), budowa węzła transportowego Grunwaldzka przy przejeździe kolejowym (41,5 mln zł), budowa chodników (9,8 mln zł), budowa dróg rowerowych (14,1 mln zł), przebudowa ulic (55,1 mln zł), czy rewaloryzacja zieleni przyulicznej (1 mln zł). W projekcie budżetu znajdzemy także pilotażowy program budowy nawierzchni przepuszczających wodę na kwotę 1 mln zł.

Dochody Zarządu Transportu Miejskiego mają wynieść 202,1 mln zł. Wydatki bieżące natomiast będą natomiast opiewać na kwotę 615,7 mln zł. Największe sumy zostaną przeznaczone na usługi przewozowe (565,7 mln zł), wynagrodzenia (24,3 mln zł), utrzymanie rowerów miejskich (9 mln zł), sprzedaż i obsługę klientów (8 mln zł) oraz windykację (3,4 mln zł). 2022 będzie ostatnim rokiem 4-letniej umowy z firmą Nextbike na funkcjonowanie Poznańskiego Roweru Miejskiego. Przy okazji podpisywania nowej umowy urzędnicy zapowiadają reformę tego systemu. Wśród inwestycji, których łączna wartość wyniesie 189,5 mln zł znajdziemy środki na modernizacje infrastruktury (19,7 mln zł) i rozwój systemu sprzedaży biletów o możliwość wykorzystania kart płatniczych w pojazdach (2,5 mln zł). Wydział Gospodarki Nieruchomościami planuje z kolei wydać 17,5 mln zł na modernizacje budynków komunalnych.

bs