Odcinek wzdłuż autostrady A2 Komorniki-Luboń-Krzesiny to autostradowa część obwodnicy Poznania. Na dobę korzysta z tego odcinka ok. 60 tys. aut, z czego 2/3 bezpłatnie bowiem dla wielu kierowców jest to droga dojazdu Poznaniem a miejscowościami podpoznańskimi i na tym odcinku nie ma bramek opłat. Szacuje się, że w najbliższych latach ruch jeszcze się powiększy, a do roku 2029 wzrośnie od 30 do 40 proc. w porównaniu do stanu obecnego. Stąd potrzebne jest powstanie trzeciego pasa ruchu. Autostrada Wielkopolska przygotowała założenia techniczne w celu zabezpieczenie przyległych terenów przed hałasem. Analizy wskazują na konieczność wybudowania nowych ekranów akustycznych (w liczbie 14) oraz zmodyfikowanie już istniejących (podwyższenie lub przedłużenie). Początek budowy trzeciego pasa ruchu nastąpi w 2017 r., ale niektóre prace przygotowawcze już w 2016 r. Prace potrwają około 1,5 roku od momentu uzyskania pozwolenia na budowę.
Mieszkańcom okolic autostrady zależy na tym, aby hałas zmniejszyć i chcieliby mieć pewność, że nowe i zmodernizowane ekrany będą skutecznie tłumić hałasy. Przedstawiciele AW przyznają, że obecnie są miejsca wzdłuż autostrady biegnącej przez tereny zabudowane Poznania, w których występują przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu. Planowane prace mają tę sytuację poprawić. Radny Jan Sulanowski sugerował ustawienie ekranów również na Osiedlu Świerczewo w okoli glinianek szacht. Uwagi i obawy wskazywali też przedstawiciele rad osiedli z innej części Poznania: Krzesiny-Pokrzywno-Garaszewo i Starołęka-Minikowo-Marlewo. Ich zdaniem ekranów powinno być więcej, aby skuteczniej chronić mieszkańców przed hałasem. Z postrzeżeniami mieszkańców częściowo pokrywa się analiza Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Poznania. - Są miejsca, gdzie nie ma przekroczeń norm hałasu, ale występuje uciążliwość dla mieszkańców. Tam można Autostrada Wielkopolska może zrobić więcej niż wymagane minimum - mówił dyrektor Wydziału Leszek Kurek. - To byłby gest dobrej woli wobec mieszkańców. Kurek dodał też, że dodatkową bariera chroniącą przed hałasem są nasadzenia zieleni.
Takie decyzje wymagałyby jednak ze strony AW konsultacji z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Inna sprawa, na którą wskazuje AW to protesty osób, którym z kolei ekrany akustyczne przeszkadzają i budowa większej ilości tych obiektów może z kolei wywołać ich protesty. Inna sprawa to też kultura jazdy, przekraczanie dopuszczalnych prędkości, w tym przez samochody ciężarowe. Większa prędkość to również więcej decybeli. Zdaniem dyrektora Kurka warto, aby Autostrada Wielkopolska uwzględniła głosy mieszkańców, wykazała pewna elastyczność, w przeciwnym razie mieszkańcy będą składać odwołania, co w efekcie przesunie w czasie rozpoczęcie inwestycji.
Komisja Ochrony Środowiska i Zieleni Miejskiej w swoim stanowisku stwierdza, że rozbudowa o trzeci pas jest potrzebna, bo poprawi przepustowość. Jednocześnie radni wnioskują o wprowadzenie rozwiązań skutecznie chroniących okolicznych mieszkańców przed hałasem. Sugerują też wprowadzenie odcinkowych kontroli prędkości, aby zdyscyplinować kierowców. Stanowisko zostanie przekazane do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
(mat)