grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

W zajezdni na Franowie

Komisja Transportu gościła w zajezdni tramwajowej na Franowie. Radni zapoznali się z informacją o aktualnym stanie taboru tramwajowego i autobusowego oraz planami na najbliższą przyszłość.

Komisja Transportu w zajezdni MPK na Franowie - grafika artykułu
Komisja Transportu w zajezdni MPK na Franowie

Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Krzysztof Dostatni prezentację rozpoczął od przedstawienia stanu taboru autobusowego. Obecnie 25% autobusów MPK to pojazdy niskoemisyjne. W ostatnich latach MPK zakupiło sporo pojazdów elektrycznych i stworzyło dla nich stacje ładowania na pętlach autobusowych. Zakupiono również autobusy z napędem wodorowym, a 90% kosztów zakupu zostało pokrytych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dla autobusów niskoemisyjnych wybudowano nowoczesną halę w zajezdni przy ul. Warszawskiej. W kolejnych latach MPK planuje kontynuować sukcesywną wymianę autobusów.

Tabor tramwajowy charakteryzuje się znacznie dłuższym okresem użytkowania niż autobusy. Tramwaje są poddawane remontom bieżącym oraz gruntownym modernizacjom. W bieżącym roku planowane są odbiory nowych modeli Moderus Gamma (zakupiono 30 sztuk dofinansowanych z KPO). Kolejne 30 sztuk nowych tramwajów MPK zamierza pozyskać do 2028 roku w ramach programu FENIX. Nabyto również 24 używane tramwaje z Bonn, które pod koniec roku, po procesie przystosowania technicznego powinny wyjechać na poznańskie linie. Gruntowne modernizacje czekają też użytkowane od wielu lat modele Tramino i Tatra. Szacuje się, że do 2028 roku wycofane zostaną ostatnie tramwaje wysokopodłogowe. MPK utrzymuje również tramwaje i autobusy zabytkowe, które obsługują linie turystyczne.

Przewodniczący Komisji Tomasz Wierzbicki ocenił, że zakupy realizowane przez MPK są bardzo konsekwentnie, a Poznań ma jeden z najnowocześniejszych taborów w kraju. Pytał natomiast o kwestię wakatów na stanowiskach motorniczych i kierowców. Prezes Krzysztof dostatni odpowiedział, że sytuacja w wakatach kierowców autobusów ostatnio nieco się poprawiła, natomiast w przypadku motorniczych tramwajów wakaty praktycznie nie występują.

Radna Klaudia Strzelecka interesowała się sytuacją po awarii autobusów wodorowych w marcu tego roku. Krzysztof Dostatni przypomniał, że przyczyną było zanieczyszczenie paliwa wodorowego. Autobusy po oczyszczeniu instalacji wodorowej wróciły do kursów. W tej sprawie MPK podejmuje działania i jest w kontakcie z producentem autobusów oraz z dostawcą paliwa.

Radny Andrzej Prendke pytał z kolei o plany na kolejną, nową zajezdnię tramwajową jako alternatywę dla tej przy ul. Głogowskiej. Prezes MPK potwierdził, że ta zajezdnia jest najstarsza i spółka myśli o nowym miejscu, na przykład w rejonie ul. Góreckiej. Z kolei teren ul. Głogowskiej, jako atrakcyjny, można sprzedać uzyskując część środków na nową inwestycję.

Na zakończenie Komisja zwiedziła teren zajezdni na Franowie. Jest to obszar 14 ha, na których mieści się ponad 100 zwrotnic i hala mogąca pomieścić ok. 100 pociągów tramwajowych.

oprac. red.