grafika z logotypem Biuletynu Miejskiego

Biuletyn Miejski

Wzmocnienie finansowe PKM

Komisja Transportu i Polityki Mieszkaniowej zaopiniowała dwa projekty uchwał przed wrześniową sesją.

przód pociągu stojącego na zadaszonym peronie - grafika artykułu
Pociąg Poznańskiej Kolei Metropolitarnej, fot. Miasto Poznań

Pierwszy z projektów dotyczył udzielenia w latach 2024-2026 Województwu Wielkopolskiemu pomocy finansowej na realizację zadania pn. "Wzmocnienie wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze oddziaływania Aglomeracji Poznańskiej poprzez zwiększenie ilości połączeń kolejowych - dofinansowanie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM)". W ramach pomocy finansowej przewidziano w kolejnych latach następujące kwoty z budżetu Miasta Poznania: 2024 rok - do kwoty 6 979 833,00 zł; 2025 rok - do kwoty 7 225 420,00 zł; 2026 rok - do kwoty 7 480 822,00 zł. Poznań, wspólnie z pozostałymi członkami Stowarzyszenia Metropolia Poznań, podejmuje działania zmierzające do usprawnienia przewozów pasażerskich, zarówno w Poznaniu, jak i w kolejowych relacjach zewnętrznych. W ramach PKM organizowane są już przewozy pasażerskie do Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego, Wągrowca, Środy Wielkopolskiej, Kościana, Wrześni, Gniezna, Rogoźna i Wronek. Z uwagi na dotychczasowe współfinansowanie, a także rosnące zapotrzebowanie na taką formę przewozów samorządy partycypują w kosztach funkcjonowania PKM. Uchwała jest podstawą do kontynuowania udzielanej w latach 2019-2023 dotacji finansowej. Środki na realizację przedsięwzięcia w latach 2024-2026 zostały zabezpieczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej Poznania. Projekt uchwały uzyskał pozytywną opinię Komisji. Zdaniem radnego Krzysztofa Rosenkiewicza - im więcej połączeń kolejowych w ramach metropolii, tym mniej samochodów wjeżdżających do Poznania, a tym samy mniej korków na drogach wjazdowych do miasta oraz w samym mieście.

Drugi z projektów wprowadzał zmianę w uchwale dotyczącej zwolnień i ulg w opłatach za przejazdy lokalnym transportem zbiorowym. Zmiana dotyczy wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60. rok życia oraz wyborców niepełnosprawnych wraz z towarzyszącym opiekunem. Będą ono mogli bezpłatnie korzystać z komunikacji publicznej w celu dotarcia do lokalu wyborczego i podczas drogi powrotnej w dniach wyborów. Dotyczy to wszystkich rodzajów organizowanych wyborów i głosowań (Prezydenta RP, Prezydenta Poznania, Rady Miasta Poznania, Sejmu, Senatu, Parlamentu Europejskiego, rad jednostek pomocniczych Poznania, a referendów ogólnokrajowych i lokalnych w. Zwolnienie przysługuje w dniu wyborów lub referendów po okazaniu ważnego dokumentu. Może to być w przypadku wyborców, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60. rok życia: dowód osobisty, prawo jazdy, paszport potwierdzający wiek. W przypadku osób z niepełnosprawnością należy przedstawić dowód tożsamości wraz z ważnym dokumentem stwierdzającym umiarkowany lub znaczny stopień niepełnosprawności, tj. orzeczeniem lub wypisem z orzeczenia albo legitymacją.

W wolnych głosach przewodniczący Komisji Wojciech Kręglewski zapowiedział zajęcie się tematem dworca Poznań Główny. Jego zdaniem radni powinni uzyskać informację jakie są plany dotyczące dworca oraz jakie jest w tej sprawie stanowisko prezydenta Poznania. Zapowiedział zorganizowanie w tej sprawie wspólnego posiedzenia z Komisją Polityki Przestrzennej i Rewitalizacji.

Radny Michał Grześ poruszył temat budowy budynków mieszkaniowych na terenach poprzemysłowych. Apelował o sprawdzanie takich obszarów, przed rozpoczęciem inwestycji mieszkaniowych, pod kątem zanieczyszczeń lub substancji mogących negatywnie oddziaływać na zdrowie przyszłych lokatorów.

oprac. red.