Bezpieczeństwo drogowe na ul. Biskupińskiej

Radna Agnieszka Lewandowska interpeluje w sprawie bezpieczeństwa na ul. Biskupińskiej.

fragment mapy lotniczej z zaznaczonymi ulicami Biskupińską, Literacką i Koszalińską - grafika artykułu
Źródło: mapa miejska (ZGiKM GEOPOZ)

Radna powołuje się na zgłoszenia mieszkańców Strzeszyna, którzy zwracają uwagę, że z ul. Biskupińskiej korzystają dzieci w wieku szkolnym, które przechodzą przez jezdnię aby dojść do przystanku autobusowego. Jednocześnie ulicą auta jeżdżą z nadmierną prędkością, co stanowi realne zagrożenie. Agnieszka Lewandowska pyta czy istnieje źródło w wieloletniej planie finansowym lub budżecie miasta na rok 2023, z którego można by sfinansować próg zwalniający na ul. Biskupińskiej w tym roku lub roku 2024. Prosi też o informacje w jaki sposób weryfikowane są potencjalnie niebezpieczne ulice i przejścia dla pieszych, czy prowadzone są statystyki ulic, które mogą być dla pieszych niebezpieczne oraz w jaki inny sposób można zwiększyć bezpieczeństwo na ul. Biskupińskiej.

W odpowiedzi Miasto informuje, że w rejonie ulic Literackiej oraz Koszalińskiej wdrożono organizacje ruchu z zastosowaniem poduszek berlińskich lub progów zwalniających. W 2023 r. Zarząd Dróg Miejskich zamontował dwa progi zwalniające na ul. Biskupińskiej w rejonie skrzyżowania z ul. Literacką. Przyczyniło się to do zwiększenia bezpieczeństwa w sąsiedztwie przystanku autobusowego na ul. Biskupińskiej, który znajduje się w odległości 200 m od skrzyżowania z ul. Literacką. ZDM zamontuje także poduszki berlińskie w rejonie skrzyżowania ul. Krajeneckiej z ul. Wańkowicza oraz wdroży projekt organizacji ruchu. Miejski Inżynier Ruchu zaprojektował oznakowanie pionowe i poziome w rejonie przejść dla pieszych, przejazdu rowerowego oraz przejazdu kolejowego przez ul. Biskupińską.

Na ul. Biskupińskiej możliwa jest dalsza poprawa bezpieczeństwa ruchu, w tym pieszych - zarówno poprzez korekty skrzyżowań i geometrii drogi, jak i poprawę oznakowania pionowego i poziomego w ramach zatwierdzanych projektów stałej organizacji ruchu. Typowymi elementami takich projektów, wymagającymi szczegółowych analiz dla konkretnych lokalizacji, są progi spowalniające, przejścia dla pieszych, sygnalizacje świetlne, doświetlenia przejść oraz inne elementy uspakajające ruch, poprawiające wzajemną widoczność lub porządkujące parkowanie. Zasadność ich zastosowania, konkretna lokalizacja oraz możliwości finansowania omawiane są na cyklicznych spotkaniach przedstawicieli jednostek i służb miejskich z Radą Osiedle Strzeszyn. Bezpieczeństwo pieszych poprawi także przebudowa skrzyżowania ul. Biskupińskiej i ul. Literackiej. Zadanie obejmuje wykonanie przejścia dla pieszych oraz przejazdu rowerowego przez ul. Biskupińską oraz ul. Literacką. Obecnie inwestycja jest na etapie projektowania.

Potencjalnie niebezpieczne ulice i przejścia dla pieszych identyfikowane są m.in. na podstawie policyjnych statystyk wypadkowości (SEWIK - System Ewidencji Wypadków i Kolizji) i opartych o nie analizach, bieżących informacji służb miejskich (Policja, Straż Miejska, Nadzór Ruchu MPK), obserwacji monitoringu miejskiego, zgłoszeń rad osiedli oraz sygnałów od mieszkańców. Na posiedzeniach Komisji Bezpieczeństwa Ruchu (w których udział biorą przedstawiciele m.in. Miejskiego Inżyniera Ruchu, Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego, Straży Miejskiej, Komendy Miejskiej Policji oraz głównego Inspektoratu Transportu Drogowego) omawiane i wdrażane są rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo uczestników ruchu. Jako miejsca szczególnie niebezpieczne traktowane są m.in. wszystkie przejścia dla pieszych w mieście, szczególnie przez ulice wielopasowe, niewyposażone w sygnalizację świetlną, niewystarczająco doświetlone lub położone w pobliżu placówek oświatowych i innych obszarów o znacznym natężeniu ruchu pieszego lub rowerowego.

Według danych o wypadkach i kolizjach drogowych na terenie Poznania, ul. Biskupińska nie znajduje się wśród ulic o największej liczbie zdarzeń drogowych. Niemniej, Biuro Miejskiego Inżyniera Ruchu we współpracy z Zarządem Dróg Miejskich i innymi jednostkami w ubiegłych latach analizowało i tworzyło projekty poprawiające bezpieczeństwo ruchu na ul. Biskupińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem obniżenia realnych prędkości pojazdów oraz bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu.

oprac. red.