Infrastruktura społeczna w strefie Tempo 30

Zmiany zachodzące w strefie Tempo 30 interesują nie tylko radnych z komisji zajmujących się komunikacją drogową. Swoje spojrzenie mają także radni z Komisji Rodziny.

Fot. M. Malinowski - grafika artykułu
Fot. M. Malinowski

Gościem komisji był Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich, który przypomniał o usprawnieniach wprowadzonych na obszarze strefy. Pierwsze działania polegały na wyłączeniu i likwidacji sygnalizacji świetlnych, co przyśpieszyło przejazd komunikacji tramwajowej, lepiej przechodzi się pieszym, ale również płynniej przejeżdżają też kierowcy. Zwężenie pasów ruchu dla samochodów, przesunięcie miejsc parkingowych z chodników na ulice spowodowało poszerzenie wolnej przestrzeni dla pieszych. Dzięki temu możliwe było zainstalowanie małej architektury, ławek, elementów zieleni. Powstało nowe przejście dla pieszych przez ul. Św. Marcin na wysokości ulic Kantaka i Garncarskiej. Miejsca postojowe dla niepełnosprawnych kierowców oznakowano specjalnie kolorem niebieskim.

Obecna na posiedzeniu Lidia Koralewska z Rady Osiedla Stare Miasto przekazała uwagi mieszkańców śródmieścia, którym nie podoba się likwidacja części miejsc parkingowych, w tym w okolicach przychodni (zbieg ulic Kościuszki i Taczaka). Problem małej ilości miejsc postojowych dotyczy także okolic szpitala przy ul. Długiej oraz sąsiedniego szpitala onkologicznego przy ul. Garbary.

Zdaniem przewodniczącego Komisji Marka Sternalskiego, takie instytucje jak szkoły, czy szpitale wymagają miejsc parkingowych. - Zmiany powinny być konsultowane z Radą Osiedla, instytucjami służby zdrowia, opieki społecznej i oświaty. Strefa tempo 30 funkcjonuje wielu miastach na świecie, ale w taki sposób, aby ci którzy muszą dojechać mieli taką możliwość - argumentował radny Sternalski.

Oprócz kwestii parkingowych radni zwracali też uwagę na konieczność prowadzenia akcji informacyjnej wśród dzieci i młodzieży jak poruszać się na rowerze w strefie Tempo 30. Proponowali m.in. organizowanie pogadanek w szkole i przygotowanie specjalnych mapek. A zdaniem radnej osiedlowej akcja informacyjna powinna objąć również seniorów, których sporo mieszka w śródmieściu.

Oficer Rowerowy Wojciech Makowski wyjaśniał, że polityka rowerowa zawsze ma na uwadze przemieszczanie się rodziców z dziećmi. To musi być projekt dla nich zrozumiały. Część działań informacyjnych już została wykonana i będą one działania ponawiane. Wiele ze zgłaszanych uwag ma być uwzględnianych w kolejnych etapach realizacji strefy. Będą informacje, warsztaty, wkrótce podstrona rowerowa na portalu miejskim poznan.pl.

Mateusz Malinowski