Pyrkon - poznańska marka
Pyrkon organizowany jest w Poznaniu od 25 lat. Impreza z roku na rok ma coraz większy rozmach oraz cieszy się coraz większym zainteresowaniem i frekwencją miłośników fantastyki. Podczas posiedzenia Komisji charakterystykę Pyrkonu i jego znaczenie promocyjne omówili przedstawiciele festiwalu: Magdalena Walczak i Łukasz Kaczmarek.
W tym roku Pyrkon ustanowił kolejny rekord frekwencyjny - ponad 66 tys. uczestników (w tym ponad 8 tys. z zagranicy). Tegoroczny Pyrkon to również 2200 punktów programu, 400 wystawców, 30 koncertów na 3 scenach, 20 stref tematycznych, kilka tysięcy wolontariuszy. Uczestnicy festiwalu przybywając na Pyrkon odwiedzają również wiele innych atrakcji turystycznych Poznania, na przykład: Stary Rynek, Plac Wolności, Stary Browar, Maltę (w tym Termy Maltańskie), Centrum Kultury Zamek, a także restauracje i galerie handlowe. W tym roku z okazji 25-lecia Pyrkonu w przestrzeni miejskiej pojawił się okolicznościowy mural. Nie był to jedyny element widoczności festiwalu poza terenem Międzynarodowych Targów Poznańskich. W pyrkonowe koszulku ubrano m.in. pomnikowego Starego Marycha, czy koziołki na ratuszowej wieży, a motywy fantastyczne pojawiły się na przystankach komunikacji miejskiej i tramwajach.
Przedstawiciele Pyrkonu podzielili się swoimi założeniami na rok 2026, podkreślając że festiwal może być dla miasta narzędziem dotarcia do młodych ludzi i zachęcenia ich do tego, aby w Poznaniu studiować lub nawet osiąść tu na stałe (w wielu punktach programu festiwalu aktywnie uczestniczą przedstawiciele poznańskich uczelni wyższych). Miasto mogło by również promować się poprzez kampanie zapowiadające Pyrkon w innych dużych miastach (Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, czy Krakowie) - na wzór akcji promujących Rogale Świętomarcińskie - jako poznański symbol i markę. W tym zakresie Pyrkon deklaruje otwartość na współpracę z Miastem i jego instytucjami (tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 19-21 czerwca).
Zastępca dyrektora Wydziału Kultury - Marcin Kostaszuk poinformował o odbytym wstępnym spotkaniu na temat możliwości współpracy Pyrkonu z miejskimi instytucjami kultury. Dyrektor Gabinetu Prezydenta - Patryk Pawełczak mówił o środkach budżetowych przeznaczanych na promocję Miasta na festiwalu i zgodził się, że warte przemyślenia są działania promocyjne w innych miastach. Prezes Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystyczne - Jan Mazurczak poinformował, że w tym roku transakcje kartami mastercard w pyrkonowy weekend (13-15 czerwca 2025 r.) wzrosły o 23%. Na trzydniowym festiwalu bardzo korzysta branża hotelarska, ale jest to również promocja przestrzeni targowej i konferencyjnej.
Radna Sara Szynkowska vel Sęk przypomniała, że w 2026 roku, krótko po Pyrkonie, odbywać się będą w Poznaniu obchodu 70. rocznicy Poznańskiego Czerwca 1956 r. Zastanawiała się, czy podczas Pyrkonu można przypomnieć o tej rocznicy, co miało by walor edukacyjny i mogło by trafić do młodych ludzi, także spoza Poznania. Przedstawiciele Prykonu wyrazili otwartość na tę propozycję, wskazując na możliwe formy np. spektakl lub wystawę we współpracy z merytorycznymi instytucjami.
Zdaniem przewodniczącego Komisji - Tomasza Stachowiaka, Miasto powinno wspierać Pyrkon również w realizacji czynności formalno-prawnych, jakich wymaga wiele działań promocyjnych w przestrzeni miejskich, uzyskiwanie szeregu zgód i zezwoleń. Podkreślał, że dla efektu promocyjnego ważne jest jak największe wejście Pyrkonu w przestrzeń miejską.
MM/WMP
Powyższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania
Odwiedź także
Zobacz również
Ulice i chodniki na Osiedlu Szczepankowo-Spławie-Krzesinki
Jak zarządzać zabytkowymi fortami?
Cytadela bez monitoringu