Prowadzona od wielu lat przez Zarząd Transportu Miejskiego integracja transportu publicznego Poznania i ościennych gmin przynosi wymierne korzyści dla wszystkich pasażerów: Pozwala zwiększać zakres oferowanych usług, ułatwia konstruowanie bardziej dopasowanych do potrzeb klientów rozkładów jazdy i przebiegu linii, a także oferuje ujednoliconą dla wszystkich taryfę biletową z podstawowym nośnikiem, jakim jest karta PEKA.
Bardzo długie linie
W tym roku od sierpnia planowana jest integracja transportu Poznania oraz gmin Kórnik i Zaniemyśl. Z uwagi na specyfikę integracji - zwłaszcza długość nowych linii i odległości między przystankami - ZTM zaproponował zmiany i nowości w taryfie biletowej, które zostały przedstawione do zaopiniowania gminom, w których transport organizuje ZTM Poznań. Następnie propozycje zmian trafią do Rady Miasta Poznania. Obecnie ZTM organizuje transport na terenie gminy Kórnik w ograniczonym zakresie - pasażerowie mogą korzystać z przejazdów na liniach numer: 511 (do Kamionek przez Szczytniki), 512 (do Borówca przez Szczytniki), 527 (do Kamionek przez Czapury).
Planowana integracja ma objąć kolejne cztery linie obsługujące zarówno Kórnik, jak i znajdujący się poza terenem powiatu poznańskiego Zaniemyśl (powiat średzki). Najbardziej charakterystyczną cechą proponowanych zintegrowanych linii będzie ich długość - najdłuższa z nich, linia nr 560 do Zaniemyśla, ma około 36 kilometrów (obecnie najdłuższe linie organizowane przez ZTM mają około 30 km) oraz znacząco większe odległości między przystankami od istniejących na obecnych liniach ZTM. Dziś maksymalna średnia odległość między przystankami wynosi do 1 kilometra, na nowych liniach będzie to znacznie powyżej 1 kilometra (średnio 1,6 km).
- Z uwagi na powyżej wskazaną specyfikę linii, niezbędne jest wprowadzenie takich zmian w taryfie biletowej, która z jednej strony będzie w jak najlepszy sposób dopasowana do potrzeb pasażerów, a z drugiej pozwoli urealnić obecne stawki w odniesieniu do długości nowych, proponowanych linii - tłumaczy ZTM.
Dojdzie nowa strefa "D"
Podstawową proponowaną zmianą jest wprowadzenie dodatkowej, czwartej strefy biletowej - oznaczonej literą D, a także korekta obecnej taryfy w zakresie biletów czasowych jednorazowych z dodaniem nowego biletu oraz zmiany w zakresie biletów krótkookresowych uwzględniające ich podział na strefę A tj. Poznań i strefy A+B+C+D, czyli całą aglomerację. Korekty są także przewidywane w zakresie taryfy biletów okresowych oraz tPortmonetki.
Biorąc pod uwagę duże odległości między przystankami na przyszłych zintegrowanych liniach, proponowane jest wprowadzenie tzw. dodatkowych punktów poboru opłat z tPortmonetki na karcie PEKA. Celem jest urealnienie opłaty za przejazd, dostosowanie jej do przejechanej odległości, tak aby nie odbiegała znacząco od innych linii.
Co jednak bardzo ważne, taka zmiana miałby zostać wprowadzona wyłącznie w odniesieniu do nowych, zintegrowanych linii, na pozostałych liniach w zakresie opłat z tPortmonetki nie są przewidywane żadne zmiany.
ZTM, jg