Jadą, jadą Estakadą
Dwa miesiące przed terminem, i za ponad 100 mln mniej niż pierwotnie zakładano, oddana została do użytku Estakada Katowicka. Od 27 października kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w obu kierunkach.
W 2014 roku, w ówczesnej Wieloletniej Prognozie Finansowej zakładano, że remont całej estakady wyniesie 270 mln zł. Ostatecznie będzie ona kosztować około 161 mln zł, z czego 46,76 mln zł Miasto otrzymało jako dofinansowanie z budżetu państwa w ramach tzw. Rezerwy Subwencji Ogólnej w roku 2016 i 2017.
- Inwestycja została zakończona dwa miesiące przed terminem i w założonym budżecie. Pokazujemy, że można sprawnie realizować również tak duże inwestycje. To jest zaprzeczenie tego, co widzieliśmy np. na Kaponierze. Kolejne inwestycje, m.in. Św. Marcin, będą realizowane jeszcze sprawniej - powiedział prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
- Ten czterdziestoletni obiekt groził zawaleniem. Obejmowaliśmy tę inwestycję po poprzednich władzach nie do końca mając zdiagnozowany problem. W trakcie realizacji okazało się, że problemy na przykład z palowaniem, są bardzo duże. Wyhamowały one prace na okres 3-4 miesięcy - wyjaśnił Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. - Groziło nam nawet zamknięcie Estakady Katowickiej bez możliwości poprowadzenia nią jakiegokolwiek ruchu samochodowego. Udało się nie doprowadzić do rozlania ruchu samochodowego po całych Ratajach, ale zagrożenie, przez wieloletnie zaniechania, było bardzo duże.
Od 27 października samochody osobowe, autobusy i ciężarówki, w tym przekraczające masę 3,5 tony, mogą już jeździć w obu kierunkach. Ułatwi to znacznie dojazd do i od autostrady, a także z rejonów na południe od Poznania. Oddanie do użytkowania nastąpiło prawie dwa miesiące wcześniej niż pierwotnie zakładano.
Przebudowano estakadę na długości 1,3 km. Na prawie połowie tej długości postawiono estetyczne ekrany akustyczne o wysokości 4 metrów. W ramach realizacji wykonywano również ścieżki rowerowe po stronie północnej oraz pod estakadą, przy ul. Inflancka. W ciągu ul. Krzywoustego ścieżka łączy Galerię Posnania z ul. Inflancką i dalszym układem dróg rowerowych. Mimo otwarcia drogi dla ruchu, cały czas będą kontynuowane prace pod wiaduktem nad ulicą Inflancką.
- Likwidowana tam będzie przewiązka w pasie rozdziału (zawężenie do jednego pasa na każdej jezdni) i wykonywane będą ciągi pieszo-rowerowe. Rozebrane też muszą zostać przewiązki na ulicy Krzywoustego, w związku z czym mogą wystąpić czasowe zawężenia jednego pasa - ruch kołowy będzie odbywać się dwoma pasami. Możliwe jest też wykonywanie prac utrzymaniowych mogących czasowo ograniczać ruch kołowy na ulicach Chartowo-Żegrze i Krzywoustego - informuje Paweł Śledziejowski prezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich.
Wykonawca ma zakończyć prace w listopadzie. Z końcem lutego 2018 roku mija ostateczny termin zakończenia inwestycji.
Po otwarciu dla ruchu estakady autobusy linii nr 55, 62, 66, 96 oraz 244 wrócą na swoje dawne trasy. Zmiany te nastąpią od 1 listopada w związku z włączeniem od tego dnia gminy Kleszczewo do wspólnego systemu komunikacyjnego aglomeracji poznańskiej.
Biuro Prasowe UMP
Zobacz również
Ulice i chodniki na Osiedlu Szczepankowo-Spławie-Krzesinki
Jak zarządzać zabytkowymi fortami?
Pyrkon - poznańska marka