Przestrzeń dla pieszych i rowerzystów
Podczas rządowych restrykcji ruch samochodów spadł średnio o ok. 37 procent. Ideałem byłoby gdyby taki stan utrzymał się również po zniesieniu ograniczeń. Z uwagi na utrzymane restrykcje dotyczące poruszania się transportem publicznym, ta dysproporcja może się jednak przez jakiś czas pogłębiać. Więcej osób będzie wybierać przejazdy pojazdami indywidualnymi kosztem transportu zbiorowego. Dlatego Poznań, w odpowiedzi na kryzys związany z koronawirusem i ryzyko zwiększonego zanieczyszczenia powietrza po zniesieniu obostrzeń, odda część przestrzeni ulicznej rowerzystom i pieszym. Powstaną również priorytetowe rozwiązania dla komunikacji publicznej.
- Chcemy zachęcić do korzystania z transportu zbiorowego, jazdy na rowerze i poruszania się pieszo. Każdy osoba, która wybierze któryś z tych sposobów przemieszczania się, to często jedno auto na ulicach mniej. Potrzeba więc szerokich chodników, żeby piesi mogli zachować dystans, sprawny system dróg rowerowych i udogodnienia dla transportu zbiorowego - tłumaczy Mariusz Wiśniewski zastępca prezydenta Poznania.
Porządkowanie przestrzeni miejskiej dotyczyć będzie nie tylko pojedynczych ulic (Głogowska, Jeżycka, Poznańska), ale też całych obszarów (Łazarza, Wildy, Starego Miasta i Śródki). Na ul. Garbary, gdzie pomiędzy ul. Małe Garbary a Długą, powstaje buspas, zyskają także piesi. Zmieni się bowiem sposób parkowania, przechodnie będą mieli zapewnione szersze chodniki, a całość uzupełni zieleń i mała architektura.
Do końca 2020 roku zmiany widoczne będą na ulicach: Poznańskiej i Jeżyckiej, Libelta (pomiędzy al. Niepodległości a placem Cyryla Ratajskiego), Młyńskiej (Nowowiejskiego - Solna), Krakowskiej, Łąkowej, Kwiatowej i Karmelickiej. Na uliczkach wewnątrz kwartału: Małe Garbary - Garbary - Zielona - Lewandowskiej - Aleje Marcinkowskiego wdrożona zostanie strefa zamieszkania. Ruch zostanie także uporządkowany na Śródce oraz na Wildzie i Łazarzu, gdzie jesienią uruchomiona będzie Strefa Płatnego Parkowania.
Więcej informacji na ten temat na stronie ZTM Poznań i poznan.pl.
oprac. red.
Zobacz również
Segregacja odpadów na cmentarzach
Warunki dla nawierzchni ażurowych
Zieleń w śródmieściu