Sytuacja przy ul. Szyperskiej
 
W interpelacji Andrzej Rataj zapytał m.in. o konsekwencje zburzenia historycznego budynku magazynu portowego oraz o działania podjęte przez Miejskiego Konserwatora Zabytków i Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Pytał także o sankcje wobec podmiotu, który dokonał zburzenia i czy doszło do zawiadomienia prokuratury. Radnego Rataja interesuje również możliwość odtworzenia historycznego budynku oraz przyszłość tego terenu.
Jak wyjaśnia Urząd Miasta - konsekwencją zburzenia historycznego budynku magazynu portowego, w wyniku niezgodnych z pozwoleniem konserwatorskim działań, było wstrzymanie prac przez Miejskiego Konserwatora Zabytków w październiku 2020 r. i wydanie decyzji uchylającej pozwolenie konserwatorskie na budowę (grudzień 2020 r.). Inwestor został zobowiązany do uzyskania nowego pozwolenia. Niezależnie od działań MKZ, postanowienie o wstrzymaniu prowadzenia robót budowlanych na podstawie przepisów Prawa budowlanego, w związku z istotnym odstąpieniem od zatwierdzonego projektu budowlanego wydał także Powiatowy Inspektor Prawa Budowlanego dla Miasta Poznania. 1 grudnia 2020 r. PINB nałożył na inwestora obowiązek sporządzenia i przedstawienia, w terminie trzech miesięcy, projektu budowlanego zamiennego, przewidującego rozwiązania zgodne z decyzją Miejskiego Konserwatora Zabytków w Poznaniu na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru.
W tej sytuacji konieczne stało się uzyskanie przez Inwestora nowej decyzji Miejskiego Konserwatora Zabytków. Wymagany przez MKZ projekt budowlany uwzględnia rekonstrukcję południowej ściany magazynu z wykorzystaniem zabezpieczonego materiału rozbiórkowego. 15 marca br. Inwestor uzyskał nowe pozwolenie konserwatorskie, zgodne z wymogami nałożonymi przez MKZ, jednak w dalszym ciągu nie posiada pozwolenia na budowę. PINB zakończy prowadzone postępowanie po dostarczeniu przez Inwestora projektu budowlanego zamiennego poprzez wydanie decyzji w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i pozwolenia na wznowienie robót budowlanych. W przypadku niedostarczenia projektu budowlanego zamiennego, wydana zostanie decyzja nakazująca zaniechanie dalszych robót budowlanych.
Najdotkliwszą konsekwencją dla Inwestora było wstrzymanie budowy w październiku 2020 r., uchylenie pozwolenia konserwatorskiego w grudniu 2020 r., a także pozwolenia na budowę w czerwcu 2021 r. Inwestor w dalszym ciągu nie posiada pozwolenia na budowę - budowa będzie mogła być kontynuowana dopiero po dostarczeniu oraz zatwierdzeniu projektu przez PINB.
Po wstrzymaniu budowy Miejski Konserwator Zabytków wydał decyzję nakładającą obowiązek podjęcia określonych czynności, w celu doprowadzenia wykonywanych prac i robót do zgodności z zakresem i warunkami określonymi w pozwoleniu, wskazując termin wykonania tych czynności. Inwestor został zobowiązany do wykonania prac konserwatorskich zabytkowego budynku biurowo-administracyjnego, oraz odtworzenia południowej elewacji magazynu z wykorzystaniem materiału ceglanego z rozbiórki budynku.
Postępowanie w sprawie nałożenia kary administracyjnej wszczęte na mocy ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami zakończono już w grudniu 2020 r. Na spółkę odpowiedzialną za prowadzenie działań niezgodnie z zakresem i warunkami pozwolenia, nałożona została kara administracyjna w wysokości 50 tys. zł. Spółka zapłaciła karę w styczniu 2021 r. Wszystkie decyzje administracyjne zostały nałożone na spółkę Agena Nieruchomości sp. z o.o.
W październiku 2020 r. Miejski Konserwator Zabytków skierował zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa do Prokuratury. Zawiadomienie zostało przekazane Policji, która przeprowadziła czynności wyjaśniające. W lutym 2021 r. Policja zawiadomiła Miejskiego Konserwatora Zabytków o niewniesieniu wniosku o ukaranie do sądu, ponieważ czyn nie zawierał znamion wykroczenia. Od zawiadomienia Policji nie było możliwości odwołania się.
Na spółkę Agena Nieruchomości sp. z o.o. nałożono decyzję zobowiązującą podjęcie określonych czynności, w tym m.in. odtworzenie elewacji południowej dawnego magazynu z wykorzystaniem odzyskanych z rozbiórki, wyselekcjonowanych i poddanych konserwacji cegieł, zgodnie z inwentaryzacją, w terminie do 31 marca 2023 r. Inwestor przekazał do Biura MKZ dokumentację inwentaryzacyjno-zdjęciową odzyskanego materiału ceglanego, który zostanie wykorzystany przy rekonstrukcji muru.
Miejski Konserwator Zabytków 15 marca 2022 r. wydał pozwolenie obejmujące: konserwację i renowację wraz z remontem zabytkowego budynku biurowo-administracyjnego przy ul. Garbary 102 w Poznaniu, odtworzenie elewacji południowej dawnego magazynu zgodnie z inwentaryzacją, z wykorzystaniem odzyskanych z rozbiórki, wyselekcjonowanych i poddanych konserwacji cegieł, oraz budowę budynku mieszkalno-biurowego z funkcją usługową i handlową wraz z podziemną halą garażową. Budowa będzie mogła być kontynuowana dopiero po dostarczeniu przez inwestora oraz zatwierdzeniu przez PINB zamiennego projektu budowlanego.
oprac. red.
Zobacz również
 
Segregacja odpadów na cmentarzach
 
Warunki dla nawierzchni ażurowych
 
Zieleń w śródmieściu
 
 
