Tramwaj na Naramowice z decyzją środowiskową
Budowa tramwaju na Naramowice ma rozwiązać problemy komunikacyjne tej części Poznania. Do dzielnicy zabudowanej nowymi osiedlami dojazd odbywa się głównie jednojezdniową ul. Naramowicką, z tego powodu niemal codziennie są tam korki. Tramwaj ma sprawić, że mieszkańcy będą mieli dostęp do komunikacji tramwajowej, a przez to poprawi się dostępność tej części miasta, spadnie też ruch samochodów. Teraz inwestycja o której mówi się od lat dostała decyzję środowiskową od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu, a to sprawia, że można rozpocząć starania o wszelkie inne pozwolenia potrzebne do tej budowy. Decyzja środowiskowa jest kluczowa, bo otwiera cały proces inwestycyjny.
Nowa linia tramwajowa będzie przebiegać od pętli Wilczak do przystanku końcowego zaplanowanego przed skrzyżowaniem ul. Nowej Naramowickiej (planowanej) z ul. Błażeja i będzie miała długość ponad 3 km. Przedsięwzięcie obejmuje również budowę i przebudowę układu drogowego w ramach którego powstanie lub zostanie przebudowana: ul. Nowa Naramowicka, ul. Nowa Stoińskiego, ul. Lechicka, ronda w rejonie ulic Lechicka - Naramowicka, ul. Nowa Błażeja, ul. Hawelańska, ul. Włodarskiej, ul. Nowa Bożydara, ul. Serbska, ul. Czarna Rola, ul. Naramowicka, ul. Dworska, ul. Sarmacka, ul. Łużycka, ul. Murawa, ul. Błażeja, ul. Szelągowska.
W ciągu planowanej ul. Nowej Naramowickiej planuje się budowę pięciu obiektów inżynierskich: wiaduktu tramwajowego nad ul. Lechicką; wiaduktu drogowego w miejscu, skrzyżowania z ulicą Nowa Błażeja; wiaduktu kolejowego w ciągu linii linią kolejową Zieliniec - Kiekrz, przepustu w ciągu z Różanego Potoku oraz murów oporowych.
Jak podaje w komunikacie na swojej stronie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska: - Aby ograniczyć oddziaływanie akustyczne przedsięwzięcia w decyzji nałożono na inwestora m.in. obowiązek zastosowania nawierzchni o zmniejszonej emisji hałasu, wykonania torowiska w technologii szyn bezstykowych, amortyzowanych z wkładkami przyszynowymi (...), w miarę możliwości technicznych i konstrukcyjnych wykonania nawierzchni tzw. torowiska zielonego - czytamy.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to budowa może ruszyć już nawet w przyszłym roku, a zakończyć się do końca roku 2021, pierwsze tramwaje z pasażerami mogły by wtedy pojechać w 2022 roku. W drugim etapie inwestycji torowisko ma powstać od Małych Garbar, wzdłuż ul. Szelągowskiej do pętli na Wilczaku.
(jg), RDOŚ
Zobacz również
Ulice i chodniki na Osiedlu Szczepankowo-Spławie-Krzesinki
Jak zarządzać zabytkowymi fortami?
Pyrkon - poznańska marka