Brakujące ogniwo Wartostrady
Tomasz Wierzbicki (przewodniczący Komisji Transportu) przypomina, że na odcinku Wartostrady na wysokości ul. Czartoria od wielu lat istnieje przerwa w ciągłości trasy o długości ok. 60 m, która powoduje konieczność poruszania się po terenie nieprzystosowanym do ruchu rowerowego i pieszego. Taki stan rzeczy tworzy istotną barierę komunikacyjną i nie jest korzystny dla bezpieczeństwa użytkowników. Stan ten ma miejsce już od kilku lat. W otoczeniu tego odcinka, w ostatnim czasie powstały lub są realizowane nowe odcinki infrastruktury rowerowej - m.in. wzdłuż ul. Solnej i Estkowskiego oraz przez Mosty Berdychowskie. Na ukończeniu jest kolejna trasa w ul. Berdychowo. W przygotowaniu jest inwestycja nowego mostt Chrobrego, który również ma być wyposażony w drogi rowerowe. W efekcie brakujący fragment Wartostrady staje się "wąskim gardłem" całego systemu tras nadwarciańskich, ograniczając jego spójność.
Radny podkreśla, że z Wartostrady korzystają nie tylko rowerzyści, ale osoby na wózkach inwalidzkich, użytkownicy hulajnóg i rolek, rodzice z dziećmi w wózkach oraz piesi. Z tego względu zapewnienie ciągłości i odpowiedniego standardu nawierzchni jest nie tylko kwestią komfortu, ale dostępności przestrzeni publicznej dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Tomasz Wierzbicki pyta czy toczą się rozmowy z właścicielem działki (terenu prywatnego) na temat możliwości wykupu fragmentu nieruchomości w celu wykonania trasy oraz czy istnieją możliwości prawne wywłaszczenia na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (który trzeba uchwalić) na cel publiczny. W przypadku braku możliwości zapewnienia ciągłości Wartostrady przez teren prywatny, przewodniczący Komisji Transportu zwraca się z wnioskiem o podjęcie innych działań, które zapewnią ciągłość trasy dla wszystkich użytkowników, na przykład poprzez wymianę nawierzchni we fragmencie zaułka Ślepego Antka na asfaltową lub zeszlifowaną kostkę kamienną.
Miasto informuje radnego, że Wydział Gospodarki Nieruchomościami prowadził rozmowy z przedstawicielami spółki będącej właścicielem nieruchomości, aby pozyskać jej część do gminnego zasobu. Trzeba jednak wziąć pod uwagę aspekty terenowo-prawne. Nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. W Studium 90% powierzchni oznaczone jest symbolem ZP - tereny parków i inne tereny zieleni urządzonej, a pozostałe 10% symbolem MW/U - teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej lub zabudowy usługowej. Około 8,5% powierzchni działki znajduje się pod wodą Warty. Na obszarze Chwaliszewa, wzdłuż Warty, Studium wskazuje przebieg głównego korytarza rowerowego, przy czym na etapie sporządzania planu miejscowego dopuszcza korekty przebiegu wyznaczonych tras na podstawie rozwiązań układu komunikacyjnego. W dotychczasowych opiniach oraz pracach nad projektem mpzp dla tego terenu wskazano możliwość kontynuacji przebiegu trasy dla pieszych i rowerów na wale przeciwpowodziowym (procedura planistyczna nie została jeszcze ukończona, więc ustalenia projektu mogą ulec zmianie).
W kwestii nabycia przez Miasto części nieruchomości problem stanowi obszar zajęty przez rzekę. Zgodnie z Prawem wodnym- śródlądowe wody płynące będące wodami publicznymi nie podlegają obrotowi cywilnoprawnemu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie (tj. trwały zarząd, użytkowanie za opłatą, prawo użytkowania wieczystego na rzecz parków narodowych). Zatem w pierwszej kolejności zachodzi konieczność wyznaczenia przez Wody Polskie granicy Warty. Następnie powinien zostać przygotowany projekt podziału nieruchomości - czynności te leżą w gestii właściciela. Oznacza to, że nabycie przez Miasto części działki będzie możliwe po uzyskaniu przez jej właściciela decyzji o podziale nieruchomości. Dopiero wówczas nowopowstała działka (bez części zajętej przez rzekę) może podlegać obrotowi - o czym właściciel został w ubiegłych latach poinformowany. Odnośnie możliwości wywłaszczenia, Miasto informuje, że takie działanie stosuje się do nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele publiczne albo do nieruchomości, dla których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Na obecnym etapie prac nad miejscowym planem dla tego terenu trudno jednoznacznie określić, jaki będzie jego ostateczny kształt. Miejscowe plany nie przesądzają o terminie oraz sposobie realizacji poszczególnych inwestycji.
Wreszcie Miasto odnosi się do sugestii radnego - ewentualnej wymiany nawierzchni zaułka Ślepego Antka. Wartostrada w rejonie ul. Czartoria przebiega przez teren zespołu urbanistyczno-architektonicznego wpisanego do rejestru zabytków. Zgodnie z opinią Miejskiego Konserwatora Zabytków z 2019 roku, wyłożona brukiem nawierzchnia ulicy Czartoria jest zabytkowa i podlega ochronie konserwatorskiej - wobec czego należało ją zachować. Niezależnie od tego, Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta zwróci się do Biura MKZ z zapytaniem o możliwość wprowadzania innej nawierzchni na tym odcinku.
MM/WMP
Powyższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania
Zobacz również
Sala Sesyjna a symbolika religijna i historyczna
Gaśnice i butle gazowe
Dom Kultury AZK na razie ze zbiornikiem bezodpływowym