Chodnik to nie magazyn

Radny Przemysław Plewiński wystosował interpelację w sprawie zastawiania pasa drogowego dostawami do sklepów.

broszury ułożone na chodniku, na okładce tytuł "Pas drogowy bez tajemnic" - grafika artykułu
Broszura "Pas drogowy bez tajemnic", fot. Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu

Na wstępie interpelacji radny pozytywnie ocenia wydaną przez Zarząd Drów Miejskich broszury "Pas drogowy bez tajemnic", która w prosty i przystępny sposób wyjaśnia, co można, a czego nie można ustawiać w pasie drogowym.

W dalszej części Przemysław Plewiński prosi o zwrócenie uwagi na dostawy towarów do sklepów spożywczych w naszym mieście. Jako zilustrowanie problemu załączył zdjęcia przykładowych dostaw, gdzie całe palety z towarem stoją na chodniku przed sklepami. Zdaniem radnego część sklepów korzysta z chodnika jak ze stałego zaplecza dla towaru i nie można tolerować sytuacji, w której przestrzeń miejska traktowana jest jak magazyn.

Miasto w odpowiedzi poinformowało radnego, że Zarząd Dróg Miejskich i Straż Miejska regularnie kontrolują pasy drogowe ulic, w tym także te, przy których znajdują się sklepy spożywcze przedstawione na załączonych do interpelacji zdjęciach. Kontrole prowadzone są zarówno w odpowiedzi na otrzymywane zgłoszenia mieszkańców, jak i w ramach działań własnych. Dotyczą one zajęcia pasa drogowego związanego z funkcjonowaniem lokali gastronomicznych, punktów usługowych, pracami remontowymi oraz dostawami towaru do sklepów.

W ubiegłym roku Straż Miejska wraz z ZDM przeprowadziła cykl spotkań z przedstawicielami sieci sklepów widocznych na zdjęciach, których tematem była realizacja dostaw i wykorzystywanie chodnika na czas rozładunku. W wyniku podjętych rozmów ustalono, że palety/pojemniki po ich dostarczeniu przed sklep muszą być jak najszybciej rozładowane (w sposób ciągły i sprawny), a po ich opróżnieniu magazynowane w lokalach do czasu ich odbioru. Jeśli magazynowanie jest niemożliwe, palety mogą stać przed sklepem jedynie krótko.

W efekcie spotkań przedstawiciele sieci sklepów przeanalizowali działalność lokali pod kątem czasu rozładunku towarów, skontaktowali się z osobami prowadzącymi konkretne punkty sprzedaży i przekazali im wytyczne, w jaki sposób należy zorganizować dostawy i przechowywać puste palety, tak aby zminimalizować czas między dostawą towaru a odbiorem palet.

Strażnicy miejscy sprawdzają, czy przedstawione wytyczne są realizowane, a w przypadku stwierdzonych naruszeń stosują pouczenia oraz nakładają mandaty karne. Do 6 października 2025 roku na Starym Mieście strażnicy nałożyli 15 mandatów karnych, a 2 osoby pouczyli. Informacje o stwierdzonych uchybieniach są na bieżąco przekazywane do menedżerów sprzedaży sklepów.

Kontrole będą kontynuowane, a w przypadku ujawnienia nieprawidłowości stosowane będą sankcje, tak jak dotychczas, aby zmniejszyć liczbę naruszeń oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego i zapewnić równe warunki prowadzenia działalności handlowej w pasie drogowym.

MM/WMP

Powyższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania

Załączniki

Dowiedz się więcej na temat