Zdiagnozowali predyspozycje młodzieży

Centra Wsparcia Rzemiosła, Kształcenia Dualnego i Zawodowego w Poznaniu i Kaliszu przeprowadziły pilotażowe badania predyspozycji zawodowych 4 tysięcy uczniów, którzy w tym roku będą wybierać szkołę średnią. Zebrane informacje posłużą nie tylko młodzieży, ale także szkołom i pracodawcom.

Fot. Poznan Film Commission - grafika artykułu
Fot. Poznan Film Commission

Badania te różnią się od dotychczasowych - zastosowano w nim szwajcarski test obrazkowy Martina Achtnicha, który uczniowie wykonywali drogą online. Dadzą one informację zwrotną dla uczniów i rodziców na temat predyspozycji uczestników, które mogą być pomocne w wyborze szkoły średniej. - Nie tylko diagnozujemy potencjał wewnętrzny młodzieży, ale pomagamy im przełożyć to na kompetencje, a potem zaplanować ścieżkę kariery zawodowej. - mówił dr Henryk Jarosiewicz z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Podkreślał, że badanie pokazuje nie tylko talenty, ale także wartość na rynku pracy. - Oczywiście, tę wiedzę muszą doradcy zawodowi w szkołach pomóc skonsumować. - zaznaczył.

Wielkopolską młodzież można podzielić na trzy kierunki rozwojowe: kompetencje wykonawcze, społeczne i uczuciowe. Podczas badań autorzy zerwali z mówieniem o konkretnych zawodach na samym początku. Zaczęli od pragnień, przez kompetencje, branżę, a dopiero na samym końcu dochodzili do grupy zawodów. Podkreślali, że dzisiejszy rynek pracy jest zmienny i dla nikogo nie ma gotowego zawodu. Badania mają być powtórzone za jakiś czas. - W tym wieku 15, 14 lat ta diagnoza nie jest definitywna. To jest diagnoza rozwojowa. My nie mówimy jaki masz zawód, tylko jakie masz kompetencje zawodowe. - opisywała Ewelina Jedwabny, doradczyni zawodowa z poznańskiego centrum.

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, który finansował projekt chce sprawdzić, jakie kompetencje pojawią się na rynku pracy za parę lat. - Musimy zapewnić z jednej strony pracodawcom kompetentnych ludzi, z drugiej strony chcemy ułatwić młodym ludziom wybór ścieżki edukacyjnej i zawodowej. - komentowała Marzena Wodzińska, członkini zarządu województwa. Wyniki pozwolą na celowy rozwój oferty edukacyjnej szkół. Narzędzie to można również z powodzeniem zastosować wśród osób szukających nowej pracy lub poszerzających kwalifikacje zawodowe.

Póki co pilotaż objął 21 powiatów i 4 tysiące osób, ale urzędnicy chcą, aby w przyszłości badanie było prowadzone na terenie całego województwa. Projekt nie zostało jeszcze zakończony - po etapie testów młodzież będzie spotykać się z doradcami zawodowymi i szczegółowo analizować jego wyniki. Następnie z każdym z uczniów ma zostać zaprojektowana jego indywidualna ścieżka zawodowa. Jak podkreślali urzędnicy, nie będą decydować za młodych wielkopolan o wyborze konkretnej szkoły średniej, ale chcą ich w tym wspierać.

Beata Szeszuła

© Wydawnictwo Miejskie Posnania 2019