Radna zwraca się o szczegółowe wyjaśnienia dotyczące tej sprawy, oraz o listę osób i rolę jaką pełnią lub pełnili członkowie rady nadzorczej i zarządu Remondis Sanitech Poznań Sp. z o.o., w szczególności osoby pełniące w przeszłości i obecnie funkcje decyzyjne w Urzędzie Miasta Poznania.
W odpowiedzi Urząd Miasta informuje radną, że decyzja Prezesa UOKiK została podjęta po zakończeniu wszczętego w kwietniu 2020 roku postępowania antymonopolowego, mającego na celu wyjaśnienie, czy - w związku z postępowaniem przetargowym na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych, ogłoszonym w roku 2017 przez Związek Międzygminny "Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej" - mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. W latach 2018-2020, przedmiotowe usługi świadczyło konsorcjum firm lokalnych w skład którego wchodziły następujące firmy: Remondis Sanitech Poznań sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu; PreZero Dolny Śląsk sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu; Artur Zys prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Artur Zys w Środzie Wielkopolskiej; EKO-TOM Turgula sp. j. z siedzibą w Bolechowie; ORDO Poznań sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Czerwonaku; Przedsiębiorstwo Usług Komunalno-Transportowych "Vikom" Iwona Kubera i Rafał Kubera sp. j. z siedzibą w Poznaniu; "KDS" sp. z o.o. siedzibą w Poznaniu.
W wydanej decyzji prezes UOKiK stwierdził, że pomiędzy Remondis Sanitech a pozostałymi konsorcjantami doszło do zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 7) Ustawy. W rezultacie nałożono na członków konsorcjum kary finansowe - na spółkę Remondis Sanitech Poznań w wysokości 4.539.078,26 zł. Decyzja nie jest prawomocna, a wykonawcom przysługuje odwołanie od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka złożyła odwołanie w dniu 31 stycznia 2023 r.
Zarząd Spółki oświadczył, że nie zgadza się z treścią decyzji. Zdaniem Spółki, prezes UOKiK nie wykazał wystąpienia naruszenia prawa konkurencji, tj. art. 6 ust. 1 pkt 7) Ustawy. Podkreślono, że to na organie spoczywa ciężar dowodu, więc prezes UOKiK ma obowiązek udowodnienia faktu dokonania naruszenia. Jednocześnie Zarząd Spółki wskazał, że zawiązanie Konsorcjum jest wyraźnie przewidziane i dopuszczone w przepisach prawa - zarówno art. 23 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (obowiązujący w chwili zawarcia umowy Konsorcjum), jak i art. 58 obecnie obowiązującej ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych - wprost taką możliwość dopuszczają.
Jednocześnie Zarząd Spółki podkreślił, że zawiązanie Konsorcjum sprostało wysokim wymaganiom określonym warunkami zamówienia na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych, a poziom cen zaoferowanych za świadczone usługi był jednym z najniższych w kraju. Fakt ten przełożył się bezpośrednio na wysokość opłat pobieranych od mieszkańców przez Z.M. "GOAP", pozwalając organizatorowi systemu gospodarki odpadami na utrzymanie tego samego poziomu ówczesnej stawki aż do lipca 2019 r.
Umowy zawarte w wyniku rozstrzygnięcia przedmiotowego postępowania przetargowego - w zależności od danych sektorów na terenie działalności Z.M. "GOAP" - w większości podpisano na okres od 1 stycznia 2018 r. do 30 września 2021 r. Na mocy porozumienia stron ich realizacja została zakończona z dniem 31 sierpnia 2020 r.
Odnośnie ról pełnionych przez członków Rady Nadzorczej i Zarządu spółki - Urząd Miasta informuje, że oba organy działają zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych oraz postanowieniami Umowy spółki. Na tej podstawie organy te wykonują swoje obowiązki i zadania. Zgodnie z Umową spółki, Rada Nadzorcza może składać się z czterech lub pięciu członków powoływanych przez Zgromadzenie Wspólników na wspólną czteroletnią kadencję, a w jej skład wchodzi po dwóch przedstawicieli firmy REMONDIS sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Miasta Poznań. Z kolei Zarząd spółki jest jedno lub dwuosobowy, a jego członkowie są powoływani przez Radę Nadzorczą na czteroletnią kadencję, na mocy jednomyślnej uchwały. Skład Rady Nadzorczej oraz Zarządu na przestrzeni lat działalności spółki ulegał zmianie. Informacja w tym zakresie jest dostępna dla każdego obywatela w Krajowym Rejestrze Sądowym. W załączeniu Urząd Miasta przekazuje aktualny wydruk z Centralnej Informacji KRS (odpowiedź na zapytanie ws. kary nałożonej przez Prezesa UOKiK).
oprac. red.