Komunikaty

pagina

Rada Miasta Poznania

Pominąłeś menu

menu

Leżing, plażing, smażing i... parawaning

Gorące temperatury sprzyjają wylegiwaniu się na plaży. Jednak polskie morze i wybrzeże zalewa nowy zwyczaj - parawaning. "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" sprawdził, co oznacza ten termin i jak bardzo jest popularny w social media.

PRESS SERVICE Monitoring Mediów - grafika artykułu
PRESS SERVICE Monitoring Mediów

Nadmorskie plaże przeżywają właśnie oblężenie, które jest spowodowane dosłownie wojną Polaków na parawany. W związku z zaistniałą sytuacją pojawił się także nowy termin w potocznej polszczyźnie - "parawaning", który oznacza nic innego, jak tylko bitwę o najlepsze miejsca nad wodą.

- Polak, najczęściej głowa rodziny, przychodzi na plaże wcześnie rano, rozstawia swój parawan zaraz przy morzu, a następnie wraca do hotelu. Czasami się jeszcze zdrzemnie i zje wspólne śniadanie. Jednak na plażę, na swój zajęty kawałek ziemi, wraca dopiero po kilku godzinach - mówi Anna Rokicka, ekspert "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów". - Rozstawienie parawanu przestało pełnić pierwotną funkcję, czyli ochrony przed wiatrem. Dzisiaj jest bardziej formą zarezerwowania sobie jak najlepszego terenu. Taka postawa społeczna wiąże się z niekorzystnymi efektami - chęcią całkowitego odgrodzenia się od ludzi, izolacji oraz zagrodzeniem innym drogi do morza  - dodaje Rokicka.

I choć zwyczaj rozkładania parawanów znany jest już od dawna, to jednak dopiero w tym roku zyskał na znaczeniu. Samo słowo "parawaning" stało się medialne za sprawą materiału redakcji TVN24.pl opublikowanego 4 sierpnia. To właśnie od tej daty fraza zaczęła się pojawiać także w mediach społecznościowych. I tak przykładowo w dniu emisji wspomnianego materiału opublikowano na Facebooku i Twitterze 63 informacje na ten temat, a dzień później już 93.

Znacznie częściej w social media występuje sama fraza "parawan". W tym przypadku aktywniejsi są fani na Facebooku, którzy tylko w ciągu pierwszych 5 dni sierpnia opublikowali 3,6 tys. materiałów. Z kolei na Twitterze pojawiły się zaledwie 348 wzmianki. Liczba publikacji na ten temat bardzo dynamicznie rośnie i nie osiągnęła jeszcze maksymalnych wartości. Parawaning to stosunkowo nowe zjawisko w mediach, które jest coraz chętniej komentowane przez użytkowników social media.

Do góry