Prototyp pojazdu patrolowo-interwencyjnego Pretorian (o numerze bocznym 007) przechodzi obecnie testy, które pozwolą na ocenę skuteczności wypracowanych rozwiązań oraz na wprowadzenie udoskonaleń. Stworzony został w ramach projektu badawczo-rozwojowego, przez konsorcjum trzech partnerów: Polskiej Platformy Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Koordynator), Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu (Partner Naukowy) i Domu Samochodowego GERMAZ (Partner Przemysłowy). Celem projektu było stworzenie pojazdu jak najlepiej dopasowanego do potrzeb Policji, z uwzględnieniem opinii i oczekiwań funkcjonariuszy.
W wersji patrolowej pojazdem porusza się min. 2 funkcjonariuszy, w drugiej strefie stolik i fotele ustawione są tak, by zapewnić jak największą wygodę osobom, z którymi prowadzone są czynności, w trzeciej strefie zainstalowana jest klatka pozwalająca na przewóz zatrzymanego. W wersji wypadowej (przewożącej pododdział Policji np. na mecz czy koncert) ten sam pojazd mieści aż 8 funkcjonariuszy z pełnym wyposażeniem - w drugiej strefie znajduje się 6 foteli z centralnie ustawionym stolikiem, w trzeciej strefie zamiast klatki zainstalowany jest stelaż, mieszczący zestawy i tarcze ochronne. Dla wygody funkcjonariuszy, pod każdym fotelem znajduje się pojemnik na kask oraz rzeczy osobiste, a na ścianach pojazdu zainstalowano liczne gniazda prądowe do ładowania urządzeń przenośnych. Wyróżnikiem pojazdu jest też pas przedni - orurowanie umożliwia przepchnięcie innego pojazdu, gdy zajdzie taka konieczność.
W założeniu pojazd zapewniać ma funkcjonariuszom duży komfort, nawet podczas wielogodzinnej służby. Dla Policji oznaczać ma z kolei oszczędności, gdyż jeden pojazd wykorzystywany może być do wielu zadań.
oprac. red.