Autobusy nocne pojadą inaczej. Wróci węzeł Kaponiera
Pierwszym punktem posiedzenia było zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg w granicach administracyjnych miasta Poznania. Opłaty te wnoszą m.in. prowadzący ogródki gastronomiczne na terenach należących do miasta, tj. będących w administracji Zarządu Dróg Miejskich. Dwa kluby radnych (KO i PiS) wniosły poprawki do projektu uchwały, dotyczące przedłużenia okresu obniżki opłat wprowadzonej wiosną w związku ze spadkiem obrotów w ogródkach spowodowanym epidemią Covid-19. Zakładały one przedłużenie "promocji" w opłatach do listopada lub do grudnia.
Propozycję "konkurencyjnej" autopoprawki przedstawił wiceprezydent Mariusz Wiśniewski. Okazało się, że idzie ona dalej niż propozycje klubów, w związku z czym oba kluby wycofały swoje poprawki. Autopoprawka wiceprezydenta zakłada przedłużenie ulgi za opłaty za zajęcie pasa drogowego - np. na wynajem ogródka gastronomicznego do końca kwietnia 2021, czyli do rozpoczęcia wiosennego sezonu ogródkowego. Ulga ta zakłada obniżenie opłat do średnio 1 grosz za 1 metr wynajmowanej powierzchni. Projekt uchwały z autopoprawką prezydencką poparli wszyscy radni obecni na posiedzeniu komisji. Nikt nie wstrzymał się od głosu, nikt nie był "przeciw". Uchwała będzie głosowana na najbliższej sesji Rady Miasta Poznania, tj. 3 listopada. Jeżeli zostanie przyjęta, to wynajmujący teren od miasta prowadzący ogródki gastronomiczne będą mieli obniżoną opłatę za dzierżawę do kwietnia 2021 roku.
W kolejnym punkcie Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, przedstawił projekt reorganizacji sieci połączeń nocnych komunikacji miejskiej w Poznaniu. - Zależy nam na podniesieniu standardu komunikacji nocnej. Chcemy, żeby była ona bardziej dostępna dla większej liczby pasażerów i obejmowała więcej niż obecnie rejonów miasta - powiedział dyrektor ZTM. Projekt zakłada m.in. przywrócenie ronda Kaponiera jako głównego węzła przesiadkowego dla pasażerów jeżdżących w nocy. - Takie rozwiązanie funkcjonowało przez wiele lat, do momentu rozpoczęcia przebudowy ronda Kaponiera - przypomniał dyrektor Gosiewski, prezentując projekt zmian.
Reorganizacja sieci połączeń będzie polegała m.in. na tym, że nocne linie będą liniami "przejazdowymi", które w środkowej części trasy będą przebiegały przez Kaponierę. Tam autobusy nocne zatrzymają się na kilka minut by umożliwić przesiadkę pasażerom. Reorganizacja zakłada także połączenie dwóch linii nocnych w jedną przebiegającą z jednego krańca miasta na drugi, zwykle przez Kaponierę lub w jej okolicach. Zmiana systemu połączeń zapewni też lepszy dojazd autobusem do dworca kolejowego w porze nocnej.
Autobusy nocne mają tez obsłużyć nowe rejony, do których dotąd nie docierały. Ponieważ zmienią się trasy, zmieni się też numeracja linii nocnych. Według założeń przedstawionych przez ZTM, nocna linia tramwajowa nr 231 zostanie wydłużona do obsługi osiedli ratajskich, zostanie też uporządkowana numeracja linii autobusowych nocnych (a w zasadzie późnowieczornych) obsługujących miejscowości poza Poznaniem.
Projekt zmian systemu sieci połączeń nocnych wysłano do wszystkich rad osiedli. Teraz ZTM będzie czekał teraz na ich opinie. Zmiany sieci tras nocnych mają być wprowadzone od nowego roku, od 2 stycznia 2021.
W ostatnim punkcie posiedzenia radni zapoznali się informacją ZKZL o realizacji uchwał w zakresie sprzedaży mieszkań policyjnych. W dyskusji wzięli udział zainteresowani - mieszkańcy tych mieszkań.
oprac. SZYM
Zobacz więcej:
Zobacz również
Segregacja odpadów na cmentarzach
Warunki dla nawierzchni ażurowych
Zieleń w śródmieściu