Bez barier
=W jaki sposób Miasto wybiera miejsca, w których zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne? Czy podczas wyboru takich miejsc odbywają się konsultacje społeczne? Pytania dotyczą tez budżetu na likwidację barier w ostatnich 10 latach i źródeł finansowania oraz katalogu "dobrych praktyk" przy projektowaniu przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami. Radnego interesuje również problem miejsc uważanych za najbardziej niebezpieczne pod względem barier architektonicznych oraz ilość wypadków ze względu na takie bariery architektoniczne. Jest również pytanie o współpracę innymi miastami w przedmiotowej sprawie. Wreszcie Przemysław Polcyn prosi o informację jakie prace planowane są - w zakresie likwidacji barier architektonicznych - w kwadracie obejmującym: Rondo Rataje, Rondo Śródka, Most Teatralny i Most Dworcowy. W szczególności radnemu chodzi o: sposób konsultacji podczas prac projektowych, zastosowane rozwiązania, planowany budżet na wykonanie założonych prac, horyzont czasowy ich realizacji.
W odpowiedzi Miasto Poznań informuje, że od 2018 r. obowiązują Standardy Dostępności dla miasta Poznania, przyjęte zarządzeniem prezydenta. Powołano stanowisko Koordynatora ds. dostępności przestrzeni publicznej, który w ramach określonych kompetencji opiniuje dokumentacje projektowe pod kątem spełnienia wymagań przyjętych w obowiązujących Standardach Dostępności, jak również na bieżąco monitoruje realizację inwestycji w tym zakresie. Likwidacja barier architektonicznych jest uwzględniania w przypadku każdej inwestycji prowadzonej oraz planowanej przez Miasto.
Koordynator ds. dostępności przestrzeni publicznej, znajdujący się w strukturach Zarządu Dróg Miejskich, na bieżąco zbiera sygnały dotyczące nieprawidłowości, błędów czy braków dotyczących dostępności przestrzeni publicznej, m.in. od społeczności lokalnej, środowiska osób z niepełnosprawnościami czy miejskich i osiedlowych radnych. Konsultacjom społecznym poddany był na przykład projekt rewaloryzacji płyty Starego Rynku czy projekt Centrum.
W planie finansowym ZDM ujęte zostało zadanie pn. "Likwidacja barier architektonicznych". W 2022 r., w ramach tych środków, Koordynator ds. dostępności przestrzeni publicznej zrealizował roboty budowlane polegające na dostosowaniu przejść dla pieszych do obowiązujących Standardów dostępności dla miasta Poznania w dzielnicy Wilda. W ramach tej inwestycji wyznaczono 73 przejścia dla pieszych. Obecnie trwa procedura odbioru. Łączny koszt inwestycji to ponad 1.4 mln zł. W przyszłorocznym budżecie przewidziane jest 450 tys. zł w ramach ww. zadania, które zostanie przeznaczone na poprawę fakturowych oznaczeń nawierzchni w celu polepszenia orientacji przestrzennej oraz kierowania osób z ograniczeniami percepcji wzrokowej do bezpiecznych miejsc pokonywania przeszkód, przy przejściach dla pieszych zgłaszanych przez mieszkańców.
W latach 2013-2022 działania dotyczące likwidacji barier architektonicznych (np. obniżanie krawężników, oznakowania fakturowe) realizowane były w ramach celowych zadań jednostki - wydatkowano na ten cel kwotę ponad 2 mln zł. Ponadto, projekty zgłaszane w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego muszą uwzględniać potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz to, czy będą mogli z niego korzystać wszyscy mieszkańcy, w możliwie najszerszym zakresie.
Każdy z projektów inwestycyjnych wnioskowanych do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej musi być zgodny z wymogami ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie likwidacji barier architektonicznych. Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta w 2023 roku złożyło wniosek o dofinansowanie z PFRON do projektu "Poprawa dostępności architektonicznej w zakresie ewakuacji w budynkach Urzędu Miasta Poznania" dotyczący wyposażenia 6 budynków UMP w sprzęt niezbędny przy ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami, tj. krzesła ewakuacyjne.
Przestrzeń miejska posiadająca bariery architektoniczne to każda przestrzeń, która sprawia trudność w poruszaniu się zarówno osobom z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, jak i np. osobom starszym, rodzicom z dzieckiem w wózku, osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. W toku realizacji miejskich inwestycji, zarówno projektowych, realizacyjnych, jak i remontowych priorytetową kwestią jest niwelacja barier architektonicznych. Miasto nie prowadzi statystyk dotyczących wypadków ze względu na bariery architektoniczne.
Poznań uczestniczy m.in. w pracach Unii Metropolii Polskich, której przedstawiciele regularnie wymieniają się informacjami, promują i realizują działania prowadzące do łatwiejszego dostępu do różnych usług i infrastruktury dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od dodatkowych potrzeb, takich jak niepełnosprawność, wiek czy inne. Poznań jest też jednym z sygnatariuszy "Partnerstwa na rzecz dostępności" koordynowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.
W zakresie likwidacji barier architektonicznych w kwartale: Rondo Rataje - Rondo Śródka - Most Teatralny - Most Dworcowy, prowadzone są następujące dokumentacje projektowe: ul. św. Rocha - budowa chodnika; przebudowa ul. Ewangelickiej; przebudowa ul. Łaziennej; przebudowa skrzyżowania ulic Taylora/Kościuszki; budowa drogi dla rowerów w rejonie ulic Strzeleckiej i Królowej Jadwigi - etap I (po stronie wschodniej ul. Strzeleckiej); przebudowa ul. Strzeleckiej, Krakowskiej, Kazimierza Wielkiego, Garbary, Królowej Jadwigi - polegająca na wykonaniu fragmentów dróg dla rowerów (po stronie zachodniej ul. Strzeleckiej); budowa drogi rowerowej w ciągu ulicy Estkowskiego i Solnej (zadanie w trakcie realizacji). Powyższe inwestycje konsultowane są na etapie projektowania z właściwą Radą Osiedla oraz z Koordynatorem ds. dostępności przestrzeni publicznej, a rozwiązania stosowane są na postawie przyjętych Standardów Dostępności.
W ramach prac na Starym Rynku zaproponowano wdrożenie szeregu udogodnień architektonicznych, uwzględniających potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich należy wymienić: obniżenie krawężników w stosunku do płyty Rynku; zachowanie makiety Rynku dla osób niewidomych w obecnej lokalizacji; obniżenie krawężników na połączeniu chodników z przejściami przez ulice; ułożenie równej nawierzchni poprzez zastosowanie wyselekcjonowanego materiału kamiennego i wypełnienie go szczelną spoiną; zastosowanie oznaczeń dla osób niedowidzących.
Istniejąca w śródmieściu infrastruktura w dużej części nie była dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Realizowane projekty zakładają likwidację barier architektonicznych i wprowadzenie udogodnień w tym zakresie.
Odpowiadając na pytanie dot. planowanego budżetu na wprowadzenie w/w udogodnień pragnę poinformować, iż wyszczególnienie takich wydatków nie jest możliwe. Stanowią one bowiem składową kosztów przebudowy poszczególnych elementów infrastruktury.
oprac. red.
Zobacz także
Zobacz również
Brakujące ogniwo Wartostrady
Gaśnice i butle gazowe
Petycja w sprawie zakończenia współpracy