Celem jest "wizja zero"

Wizyty radnych z Komisji Oświaty i Wychowania w miejscach najbardziej niebezpiecznych dla pieszych zapowiedział jej przewodniczący Marek Sternalski podczas konferencji prasowej z udziałem m.in. wiceprezydenta Mariusza Wiśniewskiego i szefa poznańskiej drogówki Przemysława Kusika. Miasto prowadzi szeroko zakrojone działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pieszych.

Progi wyspowe, czyli tzw."poduszki berlińskie" - grafika artykułu
Progi wyspowe, czyli tzw."poduszki berlińskie"

Ostatnie tragiczne wypadki przy ul. Grunwaldzkiej i ul. Opolskiej, w których zginęli piesi, na nowo wywołały dyskusję na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie miasta. Podczas konferencji Miejski Inżynier Ruchu Łukasz Dondajewski przedstawił informację o tym, co dotychczas zrobiono, aby poprawić bezpieczeństwo oraz jakie działania zostaną podjęte w najbliższym czasie.

Ważnym obszarem aktywności miasta jest stwarzanie bezpiecznych warunków dla uczniów w drodze do szkoły. Dotyczy to nie tylko bezpiecznych przejść dla pieszych, np. montowania tzw. poduszek berlińskich (progów wyspowych), ale też kwestii parkowania i prędkości pojazdów. Na początku roku powinien zakończyć się audyt bezpieczeństwa ruchu dla wszystkich szkół podstawowych na terenie miasta. Od jego wyniku zależy jakie zmiany zostaną wprowadzone przy kolejnych szkołach w najbliższych latach.

W ramach pilotażu przygotowywany jest projekt tzw. "ulic przyszkolnych", polegający na ograniczeniu ruchu samochodowego przed szkołą. Model zaczerpnięty z Wiednia zakłada tymczasowy zakaz wjazdu w godzinach przed rozpoczęciem lekcji. Do pilotażu wytypowane zostały dwie szkoły podstawowe: nr 38 i nr 83, znajdujące na przy ul. Brandstaettera. Podobnie jak w Wiedniu, ulica będzie czasowo zamykana w godz. 7.45-8.

Inne działania to budowa przy wielu ulicach sygnalizacji świetlnych, a także doświetlanie przejść dla pieszych. W wielu miejscach wprowadza się tzw. oznakowanie aktywne. Polega ono na montowaniu detektora, który w momencie zbliżania się pieszego do krawędzi jezdni uruchamia odblaski zatopione w asfalcie oraz umieszczone po obu stronach listwy pulsujące światłem.

Przez ostatnie cztery lata biuro Miejskiego Inżyniera Ruchu zatwierdziło 2100 projektów stałej organizacji ruchu. Zmiany dotyczą m.in.: ograniczenia prędkości pojazdów, wzajemnej widoczności uczestników ruchu, przesunięcia parkowania z chodnika na jezdnię.

Zmiany doraźne o długofalowe wprowadzone zostaną na ulicy Głogowskiej - uznawanej obecnie za najbardziej niebezpieczną dla pieszych. Sygnalizacje świetlne działać będą przez całą dobę, dopuszczalna prędkość zostanie ograniczona do 40 km/h, a policja będzie przeprowadzać kontrole prędkości na specjalnie wyznaczonych miejscach. Zarząd Dróg Miejskich zlecił firmie Siemens opracowanie kilku wariantów zmian na tej ulicy. Chodzi m.in. o dostosowanie przekroju jezdni do przepisów, budowę azyli dla pieszych, elementy wymuszające ograniczenie prędkości.

- Miasto robi i będzie robić jeszcze więcej w sprawie bezpieczeństwa pieszych, szczególnie dzieci. W tej sprawie nie będzie żadnych kompromisów - deklaruje wiceprezydent Mariusz Wiśniewski. Jego zdaniem ważne są również ponad polityczne działania legislacyjne umożliwiające skuteczne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej kom. Przemysław Kusik mówił o spadku liczby ofiar śmiertelnych wypadków na terenie Poznania i Powiatu, ale podkreślał, że nadal jest to liczba bardzo wysoka. Cele jest tzw. "wizja zero" - czyli całkowite wyeliminowanie śmiertelnych wypadków drogowych, a do tego jest jeszcze długa droga. Ważne jest, aby oprócz podejmowanych działań przez samorządy i służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo, sami uczestnicy ruchu drogowe mieli świadomość, że od ich odpowiedzialności także wiele zależy.

Radny Marek Sternalski złożył poprawkę do budżetu miasta na 750 tys. zł, które zostaną przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa w drodze do szkoły. Jako przewodniczący Komisji Oświaty zapowiedział wizje lokalne radnych w najbardziej niebezpiecznych miejscach, a jako szef większościowego klubu radnych zapowiedział wsparcie Rady Miasta dla działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na poznańskich drogach. W konferencji uczestniczyła również Monika Danelska - przewodnicząca Komisji Współpracy Lokalnej, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego.

mat.