Co z drzewami przy trasie kórnickiej?

W połowie października ruszyła przebudowa trasy kórnickiej na odcinku od ulicy Jana Pawła II do osiedla Lecha. Jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji radny Andrzej Rataj zapytał o sytuację i przyszłość drzew rosnących wzdłuż tej trasy tramwajowej.

Fragment trasy kórnickiej na wysokości osiedli Tysiąclecia i Lecha, fot. PIM - grafika artykułu
Fragment trasy kórnickiej na wysokości osiedli Tysiąclecia i Lecha, fot. PIM

Wraz z remontem torowiska wykonane zostaną również: nowy układ drogowy, drogi rowerowe, chodniki, odwodnienie, oświetlenie uliczne, instalacja monitoringu. Obawy radnego Andrzeja Rataja dotyczą sytuacji i przyszłości drzew rosnących przy trasie kórnickiej. Według przekazywanych informacji, w związku z przebudową trasy kórnickiej dojdzie do usunięcia ponad 120 drzew kolidujących z planowaną rozbudową chodnika, drogi rowerowej i trasy tramwajowej. Do przesadzenia udało się zakwalifikować tylko 14 młodych drzew. W zamian za to posadzonych zostanie 250 drzew w rejonie przebudowanej trasy. Zdaniem radnego że nasadzenia zastępcze młodych drzew nie są wystarczające. Nowe drzewa, sadzone nawet w znacznej liczbie, przez wiele lat nie zrekompensują walorów usuwanych kilkudziesięcioletnich czy starszych drzew.

Andrzej Rataj pyta w interpelacji czy w toku przygotowań do przebudowy trasy kórnickiej dokonano ponownej analizy sytuacji i przyszłości drzew z uwzględnieniem: wytycznych do projektowania, ochrony i pielęgnacji zieleni przyulicznej, standardów ochrony drzew, a także stanowiska Rady Miasta Poznania z dnia 6 września 2022 roku w sprawie ochrony drzew w Poznaniu. Apeluje również o zwiększenie zakresu nasadzeń zastępczych drzew. Interesują go parametry drzew, które zostaną przesadzone oraz tych, które zostaną posadzone jako rekompensata po wyciętych drzewach. Na koniec Andrzej Rataj pyta czy w związku z przebudową trasy kórnickiej uda się zrealizować zamierzenie, aby po zakończeniu inwestycji trasa z nową infrastrukturą tramwajową i nowym układem drogowym były otoczone zielenią w postaci odpowiednich drzew, zgodnie z obecnymi tendencjami dotyczącymi zieleni w mieście.

Miasto Poznań w odpowiedzi zapewnia radnego, że podczas projektowania każdej inwestycji ma na względzie rolę zieleni w przestrzeni miasta. Decyzje dotyczące wycinki drzew podejmowane są jedynie w sytuacjach, w których nie ma możliwości uniknięcia kolizji i jest to niezbędne w celu jej zrealizowania, z uwzględnieniem odpowiednich parametrów technicznych i technologicznych. Projekt przebudowy trasy kórnickiej, zgodny z przepisami obowiązującymi na dzień jego sporządzenia, uwzględnia także wyrażone w podjętym przez Radę Miasta Poznania w dniu 6 września br. stanowisku w sprawie ochrony drzew, zalecenie odnośnie sposobu powadzenia inwestycji. Projekt zakłada podejmowanie szeregu działań mających na celu ochronę drzew podczas prowadzenia prac - m.in. zabezpieczenie drzew i krzewów na czas realizacji inwestycji, podejmowanie czynności zmierzających do minimalizacji uszkodzeń w obrębie bryły korzeniowej lub uszkodzeń struktury gleby w strefie korzeniowej. Przy budowie nowego kanału technologicznego, w celu uniknięcia wykopów w obrębie strefy korzeniowej, w pobliżu wszystkich drzew będzie stosowany przewiert sterowany. W miejscach, w których będzie to możliwe i gdzie w skrajni dróg czy torowiska znajdują się tylko elementy korony drzew - stosowane będzie ich przycinanie, a nie całkowite usuwanie poszczególnych egzemplarzy. Zarówno Spółka PIM, jak i Generalny Wykonawca zapewnili, że dołożą wszelkich starań, by w trakcie prowadzenia prac, tam gdzie będzie to możliwe, ograniczyć jeszcze liczbę drzew przeznaczonych do usunięcia.

Plan zagospodarowania terenu zakłada maksymalne wykorzystanie powierzchni do nowych nasadzeń zieleni. W ramach inwestycji zwiększy się liczba peronów przystankowych, powstaną nowe drogi rowerowe i chodniki. Zostanie wybudowany również nowy odcinek jezdni w ramach tzw. Ringu Łacina. Pomimo wynikającego z powyższych przyczyn ograniczenia powierzchni objętej inwestycją, na której można dokonywać nowych nasadzeń, posadzonych zostanie więcej drzew niż rosło na tym obszarze przed przebudową. Przesadzane będą drzewa z gatunku klon polny o obwodzie pnia min. 16 cm (mierzonym na wys. 130 cm) oraz z gatunku grab pospolity o obwodzie pnia min. 10 cm (mierzonym na wys. 130 cm). Wzdłuż przebudowywanej trasy zaplanowano wykonanie nasadzeń kompensacyjnych nowych drzew o wysokości od 3 do 4 m i obwodzie pnia mierzonym na wysokości 1 m: od 16 do 18 cm. Będą to jarzęby mączne i jesiony wyniosłe. Przy doborze gatunkowym nowych nasadzeń brano pod uwagę gatunki występujące tam dotychczas, panujące warunki siedliskowe, względy estetyczne i krajobrazowe oraz konieczność zachowania widoczności przy ciągach komunikacyjnych. W ramach nasadzeń krzewiastych zakłada się wykonanie kobierców z krzewów o niewielkiej i średniej wysokości. Planuje się użycie 4 gatunków: hortensji "Phantom", pięciornika krzewiastego "Manchu", perwoskii łobodolistnej "Lacey Blue" oraz berberysa Thunberga "Green Carpet". Projekt zakłada stworzenie trzech obszarów obsadzonych mozaiką powyższych gatunków.

Zawarte w projekcie wykonawczym plany nowych nasadzeń wykorzystują maksymalnie możliwości terenowe w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji. Zaplanowane nasadzenia kompensacyjne (250 drzew w rejonie przebudowywanej trasy oraz zwiększenie o 1/3 dotychczasowej liczby krzewów) zostały dobrane nie tylko pod względem gatunkowym, ale również w taki sposób, aby umożliwić im długotrwały wzrost, mając też na uwadze walory estetyczne i krajobrazowe.

oprac. red.