Co z obwodnicą kolejową?

Odpowiedź Miasta Poznania na interpelację radnego Pawła Sowy w sprawie wykorzystania Kolejowej Ramy Poznania.

Fot. poznan.pl - grafika artykułu
Fot. poznan.pl

Radny przypomina o rozpoczętej inwestycji PKP PLK mającej na celu dostosowanie towarowej obwodnicy Poznania do obsługi ruchu pasażerskiego. Na ten moment wiadomo, że PKP PLK będzie prowadziło inwestycję polegającą na przebudowach, budowach i modernizacjach konkretnego zestawu linii kolejowych (towarowej obwodnicy Poznania) - około 70 km torów za ok. 1,5 mld złotych. Miasto Poznań przedstawiło PKP PLK pewne elementy koncepcji utworzenia przy tych przystankach osobowych węzłów przesiadkowych - projekt PKP PLK uwzględnił je. Są też zapowiedzi zabiegów Miasta dotyczące utworzenia nowych przystanków, których w ramach wspomnianej inwestycji PKP PLK obecnie nie będzie realizować - Jeżyce i Zawady.

W związku Paweł Sowa od odpowiedź na kilka pytań. Czy stacje wybudowane na towarowej obwodnicy Poznania będą obsługiwane przez Poznańską Kolej Metropolitalną, a jeśli tak będzie, to jakie linie obsłużą wspomniane stacje? Czy będą to linie okólne wzorem berlińskiego ringu kolei S-Bahn, tak aby kursy odbywały się w obie strony? Czy analizowano możliwe potoki pasażerów? Czy planowane są nowe linie jadące na wskroś, wykorzystujące potencjał szlaku kolejowego towarowej obwodnicy Poznania, np. z kierunku Rokietnica - Poznań Główny - Starołęka - Franowo - Swarzędz albo Swarzędz - Koziegłowy - Naramowice - Uniwersytet - Strzeszyn - Poznań Główny - Górczyn - Dopiewo? Czy będzie możliwe planowanie jeszcze dodatkowych przystanków niż te ujęte w planach PKP PLK oraz zapowiedziach Miasta? Radny ma na myśli przystanek Poznań Hetmańska na wysokości ul. Hetmańskiej oraz Naramowice Wschodnie na wysokości ul. Sielawy i Czarnucha, lub jakiekolwiek inne z niegdyś rozpatrywanych przez Miasto. Jakie są perspektywy ewentualnej realizacji takich przystanków w przyszłości?

Z odpowiedzi Urzędu Miasta wynika, że Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta wystąpiło pismem z dnia 14 stycznia 2022 r. do PKP PLK Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni w Poznaniu, z prośbą o przekazanie analizy kosztów i korzyści przedsięwzięcia "Przystosowania Kolejowej Obwodnicy Poznania do ruchu pasażerskiego", w szczególności kosztów związanych z funkcjonowaniem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na Kolejowej Obwodnicy Poznania. Obecnie, powyżej wymienione dokumenty - analizy kosztów i korzyści, oraz szczegóły biznesplanu zawarte w projekcie - nie są znane Miastu.

W ramach prac nad wstępnym studium wykonalności dla Poznańskiego Węzła Kolejowego, przedstawiciele Miasta wskazywali na potrzebę budowy nowych przystanków pasażerskich w Poznaniu. Podczas opracowywania dokumentacji na poszczególnych liniach, zgłaszane są również takie potrzeby, pod warunkiem przekazania przez PKP PLK informacji o prowadzonych pracach analitycznych. Budowa oraz koszty utrzymania nowych przystanków kolejowych innych, niż przewidziane w dokumentacji, według Zarządcy infrastruktury, będą leżały po stronie Miasta Poznania. Ponadto, stworzenie nowych przystanków kolejowych, wymaga analiz ruchowych (przepustowość ruchu pociągów, w zależności od dostępnego torowiska i układu linii, oraz ich częstotliwości i możliwości wykorzystania taboru) oraz analiz potencjalnej frekwencji pasażerów.

Ustalanie tras linii kolejowych leży w gestii organizatora transportu kolejowego, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, który rozpatruje funkcjonowanie całego systemu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, uwzględniając stanowisko wszystkich samorządów leżących wzdłuż poszczególnych linii PKM. Miasto Poznań będzie aktywnie przedstawiać swoje propozycje w zakresie organizacji transportu kolejowego na terenie Poznania.

Miasto Poznań podkreśl, że w obliczu wielu trudnych i kosztownych inwestycji realizowanych przez PKP S.A. i PKP PLK przy udziale Marszałka Województwa Wielkopolskiego, może jedynie stymulować działania zmierzające do poprawy funkcjonowania systemu pasażerskiego publicznego transportu (kolejowego), co też czyni od wielu lat.

oprac. red.