Co z tym pawilonem?

Radna Halina Owsianna zwraca się w interpelacji z prośbą, o wyjaśnienia w sprawie wybudowania obiektu obok kładki łączącej Stare Winogrady i Osiedle Przyjaźni

Fot. Halina Owsianna, załącznik do interpelacji - grafika artykułu
Fot. Halina Owsianna, załącznik do interpelacji

Radna prosi o szczegółową informację - kiedy wydano warunki zabudowy, kiedy wydana decyzje pozwolenia na budowę tego obiektu, czy budynek nie zakłóca tzw. ładu przestrzennego. Zdaniem radnej w ocenie mieszkańców, złamano oś widokową z ul. Oziminą, która przez kładkę nad ul. Słowiańską prowadziła do przejścia Osiedla Przyjaźni. Ponadto Halina Owsianna pyta czy zabudowana działka spełnia parametry budowlane, jak również parkingowe (graniczy bezpośrednio z zjazdem do garażu podziemnego budynku wielorodzinnego przy ul. Starowiejskiej) i czy taka zabudowa powinna pojawić się w tym miejscu. Zastanawia się też czy sąsiednie lokale usługowe, obecnie parterowe w nawiązaniu do sąsiedztwa będą mogły starać o rozbudowę/nadbudowę. Chce również wiedzieć, czy w takich sprawach można zapobiegawczo wystąpić z propozycją wykupu lub zamiany gruntu oraz czy przed wydaniem takich decyzji sprawdzana jest ich zasadność w danej przestrzeni. Na koniec radna prosi o podjęcie działań kontrolnych ze strony Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

Urząd Miasta odpowiada, że warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego położonej przy ul. Ozimina zostały wydane decyzją z dnia 25.11.2014 r. W oparciu o tę decyzję, w dniu 19.03.2021 r. wydano decyzję o pozwoleniu na budowę budynku handlowo-usługowego przy ul. Ozimina. Decyzja ta nie udzielała pozwolenia na rozbiórkę schodów usytuowanych na przedmiotowej działce. Natomiast w dniu 01.12.2022 r. do Wydziału Urbanistyki i Architektury wpłynął wniosek w sprawie zmiany decyzji pozwolenia na budowę z dnia 19.03.2021 r. Z związku z informacją, że roboty budowlane przedstawione w projekcie przedłożonym do wniosku o zmianę pozwolenia na budowę, zostały już prawdopodobnie wykonane - zwrócono się do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania z prośbą o dokonanie czynności kontrolnych na nieruchomości celem ustalenia stanu faktycznego.

Decyzja o warunkach zabudowy zawierała informację, że planowany obiekt handlowo-usługowy należy zlokalizować w taki sposób, aby zachować istniejące przejście - schody usytuowane na przedmiotowej działce - stanowiące istotny ciąg komunikacji pieszej, powiązane z kładką dla pieszych nad ul. Słowiańską. W przypadku konieczności przebudowy powyższego przejścia (w tym związanej z ewentualną minimalną korektą jego lokalizacji) musi ona nastąpić kosztem i staraniem inwestora, po uzgodnieniu projektu przebudowy z ZDM.

Obsługa komunikacyjna została ustalona zgodnie z opinią wydaną przez Zarząd Dróg Miejskich z dnia 22.10.2014 r. i powinna odbywać się jednym zjazdem z działki nr 26/4 (drogi wewnętrznej powierzonej w administrację ZDM w dniu 03.07.2014 r.), która włączona jest do ul. Starowiejska - Ozimina (drogi publiczne). Ponadto inwestor był zobowiązany do uzyskania odrębnej zgody zarządcy drogi (ZDM) na lokalizację nowego zjazdu z powyższej drogi wewnętrznej.

Zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy z dnia 25.11.2014 r., z uwagi na brak możliwości usytuowania miejsc parkingowych na terenie własnej działki, dopuszczono ich lokalizację na zasadach ogólnych, z zastrzeżeniami wynikającymi z uzgodnienia z ZDM, tj. nie wyrażono zgody na sytuowanie miejsc postojowych koniecznych dla planowanej inwestycji (w tym związanych z dostawą towarów) w pasach przyległych dróg administrowanych przez ZDM.

Wydanie decyzji o warunkach zabudowy czy pozwolenia na budowę nie może być uzależnione od "oceny ich zasadności w przestrzeni". Są to tzw. decyzje związane (nie są to decyzje uznaniowe), co oznacza, że organ właściwy do wydania takiej decyzji zobowiązany jest wydać pozytywną decyzję, jeśli wniosek spełnia wszystkie wymogi wynikające z konkretnych przepisów prawa, tj. ustawy Prawo budowalne oraz tzw. przepisów odrębnych. Do Wydziału Gospodarki Nieruchomościami nie wpłynął wniosek właściciela przedmiotowej działki o jej zbycie na rzecz Miasta Poznania.

Przedmiotowa działka położona jest na terenie, na którym nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Dodatkowo w "Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Poznania" opisana jest symbolem MW/MN - teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z enklawami zabudowy jednorodzinnej. Natomiast w dniu 25.11.2014 r. wydano dla niej decyzję o ustaleniu warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku handlowo-usługowego.

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta Poznania z dnia 13.10.2009 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Miasta Poznania: "Poza przypadkami, gdy ustawa albo przepisy szczególne przewidują taki obowiązek, Prezydent Miasta Poznania nabywa nieruchomości, gdy są one niezbędne do realizacji celów publicznych i zadań własnych Miasta Poznania (...).". W związku z tym, że tereny usługowe nie mieszczą się w katalogu celów publicznych opisanych w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz zadań własnych gminy opisanych w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, Wydział Gospodarki Nieruchomościami nie podejmował czynności mających na celu ewentualne nabycie przedmiotowej działki.

Z informacji otrzymanych od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania wynika, że legalność obiektu będzie przedmiotem czynności kontrolnych zaplanowanych na 20 marca br.

oprac. red.