Ile kosztuje Stary Rynek?

Radny Andrzej Rataj wystosował interpelację w sprawie kosztów rewaloryzacji przestrzeni płyty Starego Rynku.

Fot. Miasto Poznań - grafika artykułu
Fot. Miasto Poznań

Prace związane z rewaloryzacją przestrzeni płyty Starego Rynku rozpoczęły się jesienią 2021 roku, a ich zakończenie planowane jest na jesień 2023 roku. Inwestycja mająca ogromne znaczenie dla funkcjonalności, wizerunku i prestiżu Starego Rynku, wywołuje wielkie zainteresowanie mieszkańców, właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców ze Starego Miasta, a także wielu innych poznaniaków i turystów. Rewaloryzacja finansowana jest z budżetu Miasta Poznania i ze środków Unii Europejskiej. Pierwotne koszty inwestycji ulegały zmianom, kolejno w stadiach: tworzenia założeń i szacunków, prac koncepcyjnych, konsultacji, prac projektowych, tworzenia i zmian kosztorysu, uzyskania wsparcia finansowego Unii Europejskiej, prowadzenia postępowań przetargowych i obecnie wykonawstwa - ze względu na różne okoliczności wewnętrzne i zewnętrzne.

Andrzej Rataj pyta jakie były pierwotnie zakładane koszty rewaloryzacji przestrzeni płyty Starego Rynku, a jakie są finalne albo aktualnie zakładane. Do jakich zmian doszło w zakresie kosztów i z jakich przyczyn. Prosi też o informację w jakich kwotach rewaloryzacja Starego Rynku jest finansowana z budżetu miejskiego, ze wsparcia finansowego Unii Europejskiej i z zasobów podmiotów dysponujących sieciami infrastruktury podziemnej. Na koniec pyta do jakich zmian może jeszcze dojść w zakresie kosztów tej inwestycji.

Z odpowiedzi Urzędu Miasta dowiadujemy się, że na etapie pierwotnych założeń koszty rewaloryzacji przestrzeni płyty Starego Rynku wynosiły około 54 mln zł. Umowa o dofinansowanie, podpisana w maju 2019 r. wskazywała całkowitą wartość projektu na kwotę 53.272.309,99 zł. Przyznane dofinansowanie wynosiło 29.966.704,45 zł.

Kwota 139.757.010 zł zapisana w Wieloletniej Prognozie Finansowej (WPF) na realizację tego zadania obejmuje umowę z Generalnym Wykonawcą oraz koszty dokumentacji, nadzoru i obsługi projektu, tj. Inwestorstwo Zastępcze (spółka PIM), nadzór Inżyniera Kontraktu, a także działania promocyjno-informacyjne.

Umowa na prace projektowo-budowlane (w formule projektuj i buduj) z Generalnym Wykonawcą podpisana została na kwotę 129.891.547,55 zł, z czego koszt Miasta to 116.425.525,8 zł brutto, natomiast pozostałe to koszty poszczególnych gestorów sieci. Obecnie umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego, aneksowana 22 marca 2022 r., określa koszt całkowity zadania na kwotę 136.052.547,03 zł. Kwota samego dofinansowania pozostaje bez zmian i wynosi 29.966.704,45 zł. Ostateczna wartość projektu znana będzie po zakończeniu realizacji inwestycji.

Wpływ na wzrost kosztów inwestycji miały głównie: aktualizacja i uszczegółowienie pierwotnego programu funkcjonalno-użytkowego (PFU), postępowanie przetargowe i wysokość oferty złożonej w postępowaniu (złożona została jedna oferta) oraz coraz trudniejsze warunki makroekonomiczne i geopolityczne, co ma związek ze wzrostem cen materiałów budowlanych i usług oraz wojną w Ukrainie.

Zmiany wprowadzone w trakcie prac projektowych oraz budowlanych spowodowane są przede wszystkim uwarunkowaniami technicznymi. Główne zmiany w stosunku do pierwotnych założeń przedstawia załącznik w formie tabeli, stanowiącej porównanie założeń pierwotnego PFU z 2017 r. oraz PFU opracowanego z uwzględnieniem potrzeb zgłoszonych przez gestorów sieci podziemnych w 2020 r. Zapisy pierwotnej wersji PFU obligowały również Miasto do opracowania uzupełniającej koncepcji oświetlenia i iluminacji przestrzeni Starego Rynku. Miasto, we współpracy ze Spółką Enea Oświetlenie, opracowało więc "Koncepcję oświetlenia i iluminacji płyty Starego Rynku wraz z uliczkami przyległymi", który jest częścią większego planu obejmującego wizję oświetlenia dla całego miasta. Uzupełniająca koncepcja oświetlenia, obejmująca oświetlenie płyty Starego  Rynku, jak i system iluminacji obiektów, doprecyzowała również koszty zadania. Ponadto, w ramach prac dodatkowych, przygotowano koncepcję zagospodarowania przestrzeni ul. Kurzanoga wraz z przebudową nawierzchni, śmietników oraz wprowadzeniem zielni. Dzięki pozyskaniu przez Miasto części nieruchomości, możliwe było wzbogacenie tej przestrzeni o dodatkowe powierzchnie biologicznie czynne i nowe założenia w zakresie zieleni.

Zadanie realizowane jest w trybie projektuj i buduj oraz w systemie ryczałtowym. Takie założenie zakłada, że koszty realizacji robót, kalkulowane w sposób ogólny są aktualizowane wraz z postępem prac projektowych.

Inwestycja finansowana jest przede wszystkim z budżetu Miasta. Zgodnie z zapisami WPF, zabezpieczono na ten cel kwotę 139.757.010 zł. Kwota dofinansowania z UE i budżetu Państwa to łącznie 29.966.704,43 zł, w tym środki UE to 25.645.622,33 zł, a budżetu Państwa 4.321.082,10 zł.

W kosztach realizacji inwestycji uczestniczą także gestorzy poszczególnych sieci (w zakresie własnego majątku) zgodnie z wyliczeniem przedstawionym w poniższej tabeli. Gestorzy sieci współuczestniczą również w pokryciu kosztów nadzoru Inżyniera Kontraktu, proporcjonalnie do procentowego udziału w zadaniu, zgodnie z podpisaną umową.

  • Miasto Poznań, Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta - koszt prac projektowo-budowlanych: 116.425.525,80 zł; koszt nadzoru inżyniera kontraktu: 2.544.458,58 zł
  • Miasto Poznań, Wydział Zamówień i Obsługi Urządzeń (budowa Wagi Miejskiej) - koszt prac projektowo-budowlanych: 1.556.458,30 zł; koszt nadzoru inżyniera kontraktu: 34.016,11 zł;
  • Aquanet S.A. - koszt prac projektowo-budowlanych: 10.686.818,31; koszt nadzoru inżyniera kontraktu: zł 233 558,46 zł;
  • Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. (tylko koszty projektowania, prace budowlane poza umową z UM) - koszt prac projektowo-budowlanych: 336.537,45zł; koszt nadzoru inżyniera kontraktu: 114.448,93 zł;
  • Orange Polska S.A. - koszt prac projektowo-budowlanych: 44.841,76 zł; koszt nadzoru inżyniera kontraktu: 980,01 zł;
  • Enea Oświetlenie Sp. z o.o. - koszt prac projektowo-budowlanych: 750.785,56 zł; koszt nadzoru inżyniera kontraktu: 16.408,28 zł;
  • Veolia Energia Poznań S.A. - koszt prac projektowo-budowlanych: 90.580,37 zł; koszt nadzoru inżyniera kontraktu: 1.979,63 zł

Przyjęta formuła realizacji inwestycji (projektuj i wybuduj) sprawia, że wraz z postępem prac projektowych należy liczyć się z możliwością zmian kosztów realizacji robót i ich aktualizacją. Ewentualne wystąpienie niezidentyfikowanych wcześniej zdarzeń (kolizje sieci, kolizje budowli z elementami uzbrojenia czy zabytkami) oraz konieczność wykonania dodatkowych robót, nieprzewidzianych na wcześniejszym etapie, także mogą spowodować wzrost kosztów. Ponadto, na skutek uregulowań ustawowych (Ustawa Prawo zamówień publicznych) możliwe są również zmiany w zakresie waloryzacji cen kontraktu. Ostateczna wartość inwestycji możliwa będzie do przedstawienia po zakończeniu realizacji zadania.

oprac. red.

Załączniki