Inwestycje, które służą ludziom

Nowe i zmodernizowane ulice oraz trasy tramwajowe, coraz bardziej przyjazna infrastruktura miejska, nowe miejsca służące m.in. wypoczynkowi i aktywności fizycznej - to wszystko jest efektem działań prowadzonych w ostatnich latach przez Poznańskie Inwestycje Miejskie.

- O potrzebie przeprowadzenia inwestycji, przeznaczeniu na nie pieniędzy z budżetu miasta oraz ubieganiu się o ich dofinansowanie ze środków unijnych bądź rządowych decydują mieszkańcy miasta za pośrednictwem wybranych przez siebie radnych. My realizujemy te decyzje. W imieniu miasta zajmujemy się organizacją i koordynacją procesu projektowania oraz budowy. Do tej pory prowadziliśmy już dziesiątki miejskich przedsięwzięć o wartości setek milionów złotych. Dzięki nim Poznań cały czas się zmienia, a z efektów transformacji korzystają zarówno mieszkańcy, jak i przyjezdni. Również seniorzy - tłumaczy Justyna Litka, prezes PIM.

- Planując i realizując nasze inwestycje, staramy się w jak największym stopniu uwzględniać potrzeby i interesy osób starszych. Chcemy ułatwić seniorom zarówno korzystanie z miejskiej komunikacji, infrastruktury oraz funkcjonowanie w przestrzeni publicznej, między innymi poprzez likwidowanie barier architektonicznych,  budowanie elementów tzw. małej architektury. W ten sposób realizujemy zapisy polityki senioralnej miasta - mówi Marcin Gołek, wiceprezes PIM.

Nowa pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Unii Lubelskiej, sierpień 2020 r. (fot. PIM) - grafika artykułu
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Unii Lubelskiej, sierpień 2020 r. (fot. PIM)

Miasto Poznań powołało do życia spółkę Poznańskie Inwestycje Miejskie po to, by duże przedsięwzięcia miejskie, które mają służyć poprawie jakości życia mieszkańców, były prowadzone sprawnie i w sposób w pełni profesjonalny.

Komunikacja zbiorowa coraz bardziej atrakcyjna

Poznań inwestuje w nowoczesne, wygodne autobusy i tramwaje. W ostatnich latach tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego uległ znaczącemu odmłodzeniu. Aby komunikacja zbiorowa mogła skutecznie konkurować z indywidualną, musi być jednak nie tylko nowoczesna i niezawodna, ale przede wszystkim dostępna - również w oddalonych od centrum częściach miasta. To dlatego wciąż modernizowane są istniejące i budowane nowe trasy tramwajowe, powstają przystanki wiedeńskie oraz infrastruktura ułatwiająca przesiadki, stawiane są przyjazne, bezpieczne i nowoczesne wiaty przystankowe. PIM do tej pory doprowadził Poznański Szybki Tramwaj do Dworca Zachodniego, co znacznie ułatwiło dostęp do kolei nie tylko mieszkańcom północnych dzielnic miasta, ale i sąsiednich miejscowości. Mogą oni zostawiać swoje auta na parkingu Park & Ride, wybudowanym przy pętli na os. Sobieskiego i do centrum miasta bądź na dworzec kolejowy dotrzeć - unikając korków - tramwajem. Podobne parkingi PIM odda niebawem do użytku także przy skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Św. Michała, przy stacji PKP Poznań Strzeszyn oraz w okolicy ronda Starołęka.

- Przed rokiem, po wschodniej stronie Warty, zakończyliśmy modernizację trasy tramwajowej na górnym tarasie Rataj od os. Lecha do ronda Żegrze. Dzięki zastosowanej technologii na całym odcinku, który jest dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, znacznie poprawił się komfort podróżowania. Przejazdy tramwajów na tym odcinku generują mniejszą emisję hałasu i drgań. W tym roku, pięć miesięcy przed zakładanym terminem, wydłużyliśmy trasę tramwajową od ronda Żegrze do nowej pętli przy ul. Unii Lubelskiej - wyjaśnia Marcin Gołek, wiceprezes Spółki PIM.

Dzięki temu mieszkańcom ulic Falistej i Unii Lubelskiej, którzy do najbliższego przystanku tramwajowego mieli około kilometra, znacznie łatwiej dziś korzystać z transportu zbiorowego. Rozwiązania zastosowane na pętli pozwolą również na sprawne przesiadki na tramwaj pasażerom autobusów dojeżdżających z południowego Poznania - Marlewa, Minikowa i Starołęki. Obecnie PIM prowadzi kolejne inwestycje związane z komunikacją zbiorową. Trwa budowa tramwaju na Naramowice, czyli ponad 3-kilometrowego odcinka, który połączy pętlę Wilczak z Naramowicami, zdecydowanie skróci czas podróży z północnych dzielnic Poznania do centrum i przyczyni się do zmniejszenia ruchu na dojazdach z tego kierunku. W przyszłym roku będzie można dojechać do przystanku Włodarska, a na wiosnę 2022 roku w okolice ul. Błażeja.

W sierpniu rozpoczęła się przebudowa torowisk na ul. Wierzbięcice, która obejmie również ul. 28 Czerwca 1956 r. Dzięki niej w 2022 roku tramwaje pojadą nie tylko ciszej niż obecnie, ale też szybciej. Nie będą blokowane przez samochody. Skróci się czas przejazdu i trasa z Dębca i Wildy do centrum. W rejonie Rynku Wildeckiego powstanie wygodny węzeł przesiadkowy, a przy ul. Św. Czesława - kolejne przystanki wiedeńskie. W tym samym czasie ruszyły prace zasadnicze przy przebudowie ronda Rataje, która została poprzedzona remontem i dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zlokalizowanego przy nim dworca autobusowego.

W 2023 roku, dzięki inwestycji prowadzonej przez PIM, poprawi się znacząco wjazd do Poznania od strony ul. Grunwaldzkiej. Na granicy Poznania i Plewisk powstanie węzeł przesiadkowy z bezkolizyjnym przejazdem pod torami kolejowymi łączącymi Berlin z Warszawą. Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo powstanie pętla autobusowa z parkingiem dla podróżnych, która umożliwi szybką przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami w systemie "drzwi w drzwi". Uzupełnieniem węzła będzie parking typu "parkuj i jedź" dla samochodów oraz miejsca dla rowerów. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Przyjazne centrum

Inwestycje w transport zbiorowy sprawiają, że możliwe staje się zmniejszanie ruchu samochodów w centrum Poznania, a to oznacza większy komfort dla pieszych i kierowców, czystsze powietrze i lepszą jakość życia w mieście.

- Prowadzone i zaplanowane przez Poznańskie Inwestycje Miejskie prace w ramach Programu Centrum mają za cel odnowę i rewaloryzację ścisłego śródmieścia, które od dłuższego czasu nie zachęcało do spacerów ze względu na intensywny ruch samochodowy i nie różniło się zbytnio od innych miejskich tras tranzytowych - mówi prezes Justyna Litka.

Pierwszym etapem realizacji Programu, współfinansowanej ze środków unijnych, była przebudowa ul. Św. Marcin na odcinku od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka. Dzięki niej natężenie ruchu samochodowego w tym rejonie znacznie się zmniejszyło, tramwaje nie hałasują na nowym torowisko tak mocno jak przed przebudową, przybył nowy przystanek tramwajowy przy ul. Ratajczaka, a równe i szerokie chodniki sprzyjają spacerom oraz spędzaniu czasu w okolicy centrum, w którym do pustych do tej pory lokali wróciły handel i usługi, w tym gastronomia. Na początku tego roku wypiękniały i stały się bardziej przyjazne pieszym oraz rowerzystom ulice Taczaka i Garncarska. Od końca września można już korzystać ze zmodernizowanej przez PIM ul. Kwiatowej. Kolejne etapy realizacji Programu Centrum przewidują przebudowę odcinka ul. Św. Marcin od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego, a także fragmentu Al. Marcinkowskiego na odcinku od ul. Św. Marcin do pl. Wolności Zbliża się również termin przebudowy ul. Św. Marcin od ul. Gwarnej do mostu Uniwersyteckiego, na którą trwa pozyskiwanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Jednym z efektów prac na tym odcinku będzie możliwość skrętu tramwaju z ul. Towarowej w ul. Św. Marcin.

Dla aktywności i rekreacji

Dzięki inwestycjom PIM po Poznaniu coraz łatwiej i bezpieczniej można poruszać się rowerem. I to nie tylko po specjalnie stworzonych ścieżkach rekreacyjnych, jak wciąż zwiększająca swoją długość po obu stronach Warty Wartostrada czy RoweLOVE Rataje - trakt pieszo-rowerowy łączący park Rataje z Maltą i Wartą oraz ul. Jana Pawła II. Przybywa dróg rowerowych wzdłuż miejskich ulic.

Traktem wzdłuż ul. Grunwaldzkiej już można dojechać od terenów Międzynarodowych Targów Poznańskich do stadionu przy ul. Bułgarskiej. Na ukończeniu jest również droga dla cyklistów wzdłuż ul. Dolna Wilda, dzięki której zyskają oni bezpieczne i wygodne połączenie okolic parku Jana Pawła II z deptakiem na ul. Półwiejskiej.

- Stworzenie warunków do poruszania się rowerem wpisuje się w politykę miasta, które chce generować i promować zachowania służące zdrowemu oraz aktywnemu starzeniu się. Temu samemu służą inne obiekty pomagające utrzymać aktywność fizyczną, które powstały w ramach zadań powierzonych naszej spółce - przekonuje Justyna Litka.

Są wśród ich zmodernizowana pływalnia letnia w parku Kasprowicza, kryta pływalnia na os. Piastowskim oraz będący na ukończeniu podobny obiekt na os. Zwycięstwa, a także liczne siłownie zewnętrzne, które powstały w ramach budowy kompleksów sportowo-rekreacyjnych i parków. Aktywnej rekreacji służą też m.in. wybudowane w ramach inwestycji prowadzonej przez PIM pomost na pływakach, ścieżki przez teren bagienny oraz ścieżki w koronach drzew wraz z punktem wypoczynkowo-widokowym na terenie leśnictwa Antoninek, a także zrewitalizowane w ramach projektu Plażojada miejsca wypoczynku nad jeziorami Rusałka, Strzeszynek i Kierskim. Z kolei na Głuszynie budowane są nowe ogródki działkowe wraz z domem działkowca i niezbędną infrastrukturą. 

Europejskie standardy dla seniorów

Poznańskie Inwestycje Miejskie od ubiegłorocznej jesieni prowadzą przy ul. Żołnierzy Wyklętych na Strzeszynie budowę nowoczesnego obiektu dedykowanego osobom starszym. Na Strzeszyn przeprowadzą się pensjonariusze DPS nr 1, mieszczącego się obecnie w kamienicy przy ul. Bukowskiej. Nowa siedziba będzie służyć stu seniorom, którzy zamieszkają w jedno- i dwuosobowych pokojach. Te jednoosobowe będą miały powierzchnię niemal 20, a dwuosobowe - prawie 28 m kw. Każdy z nich zostanie wyposażony w łazienkę. W budynku będzie działał gabinet doraźnej pomocy medycznej oraz zaplecze higieniczno-sanitarne. Całość uzupełnią pomieszczenia biurowe i administracyjne, kuchnia, jadalnia, pokój gościnny i dzienny, pralnia z suszarnią, wspólne przestrzenie z pracowniami, kino-cafe i kaplica. W piwnicy przewidziano miejsce na zaplecze socjalne oraz higieniczno-sanitarne dla pracowników placówki, pomieszczenia techniczne, magazynowe i garaże. Placówka będzie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, m.in. dzięki dużym pokojom, windom oraz szerokim korytarzom. Wygodny i funkcjonalny gmach będzie spełniał europejskie standardy. Umożliwi to prowadzenie opieki nad seniorami na najwyższym poziomie. - Budynek nowej siedziby jest już pod dachem. Zakończenie robót budowlanych, wyposażenie obiektu i przekazanie go do eksploatacji planowane jest na ostatni kwartał 2021 roku - mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes PIM.

Seniorzy stanowią coraz większą część społeczeństwa i ta tendencja będzie narastać w kolejnych latach. Takie prognozy dotyczą nie tylko Poznania i Polski, ale całej Europy. Dlatego wszystkie działania podejmowane z myślą o osobach starszych mają służyć nie tylko obecnym, ale i przyszłym seniorom. Zmiany, jakie zachodzą w Poznaniu - również za sprawą zadań prowadzonych przez Poznańskie Inwestycje Miejskie - mają zachęcać do życia w zdrowym, przyjaznym, wygodnym i atrakcyjnym mieście, w którym warto spędzić jesień życia.

oprac. PIM