Komunikaty

pagina

Rada Miasta Poznania

Pominąłeś menu

menu

Komu (i jak głośno) bije dzwon?

Radny Mateusz Rozmiarek wystosował interpelację w sprawie wyznaczenia niskiego limitu głośności dla dzwonu św. Jakuba na osiedlu Krzyżowniki-Smochowice. Urząd Miasta udzielił szczegółowej odpowiedzi.

zdjęcie przykładowe dzwon zawieszony w drewnianej dzwonnicy, widok od środka dzwonnicy, od dołu - grafika artykułu
Fot. pixabay (zdjęcie przykładowe)

Radny przygotował interpelację na prośbę mieszkańców i prosi Miasto o ustosunkowanie się do kwestii wyznaczenia niskiego limitu głośności dla kościelnego dzwonu. Mateusz Rozmiarek podkreśla, że dzwon św. Jakuba jest ważnym elementem dziedzictwa kulturowego Poznania, a w przyszłym roku planowano organizację obchodów związanych z 70. rocznicą jego poświęcenia. Radny twierdzi, że dzwon wybrzmiewał wyłącznie od poniedziałku do soboty przez minutę w ciągu całej doby, zaś w niedzielę i święta - przez minutę przed każdą mszą świętą. Zgodnie radnego bicie dzwonu jest zgodne z ustawą Prawo ochronie środowiska, które wyłącza instalacje i urządzenia znajdujące się w miejscach kultu religijnego z decyzji organów samorządu ustanawiających ograniczenia hałasu.

W odpowiedzi Urząd Miasta udzielił szczegółowej informacji w tej sprawie. Do Wydziału Klimatu i Środowiska wpłynęła interwencja mieszkańca Poznania dotycząca uciążliwości akustycznych powodowanych przez działalność Parafii Rzymskokatolickiej pw. Imienia Maryi przy ul. Santockiej 15 w Poznaniu. Wydział przeprowadził postępowanie wyjaśniające. Ustalił harmonogram bicia dzwonów, faktyczne zagospodarowanie terenów wokół ww. parafii (przeważa zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna) oraz dopuszczalną wartość dźwięku w godz. 6-22 dla danej zabudowy (tj. LAeqD = 50 dB).

Na zlecenie Wydziału, akredytowane laboratorium badawcze przeprowadziło pomiary hałasu generowanego przez dzwony przedmiotowej parafii. Pomiary emisji hałasu przeprowadzono w dwóch punktach pomiarowych przy zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej. Dla pierwszego punktu pomiarowego równoważny poziom dźwięku A z poprawką impulsową dla pory dnia wynosił 70,7 dB, natomiast dla drugiego punktu pomiarowego równoważny poziom dźwięku A z poprawką impulsową dla pory dnia wynosił 69,3 dB. Na podstawie otrzymanych wyników ustalono, że powstają przekroczenia wartości dopuszczalnych wynoszących 50 dB.

W związku z powyższym, Prezydent Miasta Poznania, na podstawie art. 115a ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, decyzją z dnia 05.07.2024 r., określił dopuszczalny poziom hałasu emitowany do środowiska przez Parafię Rzymskokatolicką pw. Imienia Maryi przy ul. Santockiej 15.

Odnosząc się do wątpliwości radnego, co do prawidłowego zastosowania przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska, Urząd Miasta wyjaśnia, że art. 115 a ust. 1 tej ustawy stanowi, że w przypadku stwierdzenia przez organ ochrony środowiska, na podstawie pomiarów, że poza zakładem, w wyniku jego działalności są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu, organ ten wydaje decyzję o dopuszczalnym poziomie hałasu. Za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu uważa się przekroczenie wskaźnika LAeqD lub LAeqN.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 maja 2023 r. "po stwierdzeniu na podstawie badań przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu przez instalacje lub urządzenia odtwarzające bicie dzwonów kościelnych lub nagłaśniające pieśni religijne, właściwy organ ma obowiązek na podstawie art. 115a ust. 1 i ust. 3 P.o.ś. wydać stosowną decyzję o dopuszczalnym poziomie hałasu; za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu uważa się przekroczenie wskaźnika hałasu LAeqD lub LAeqN.".

Naczelny Sąd Administracyjny niejednokrotnie rozstrzygał, iż wykładnia funkcjonalna prowadzi do jednoznacznego wniosku, że kościół w myśl ustawy Poś jest zakładem, a dzwony kościelne instalacją, która może powodować emisję hałasu, a której dopuszczalny poziom podlega regulacji decyzji w trybie art. 115a ustawy Prawo ochrony środowiska. W konsekwencji parafia posiadająca tytuł prawny do terenu, na którym prowadzi instalację, będzie zakładem w rozumieniu art. 3 pkt 48 ustawy Poś (wyrok NSA z dnia 12 października 2019 r., sygn. akt II OSK 2510/18).

W dniu 26.07.2024 r. Parafia za pośrednictwem Prezydenta Miasta Poznania złożyła odwołanie od decyzji z dnia 05.07.2024 r. do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu.

oprac. red.

Do góry