Radna przypomina, że celem projektu jest wyposażenie kadry pracującej w poznańskich placówkach oświatowych w wiedzę i umiejętności niezbędne do adekwatnego i skutecznego wspierania uczniów i uczennic z ASD i ADHD oraz prawidłowego rozpoznawania trudności, które pojawiają się w procesie edukacyjnym.
W ramach zadania Wykonawca - Fundacja Laboratorium Marzeń - zaplanował:
- interdyscyplinarne szkolenia i warsztaty praktyczne w szkołach i przedszkolach, dotyczące pracy z uczniami i uczennicami z ASD i ADHD;
- cykl wykładów online udostępnione na ogólnodostępnej platformie internetowej;
- opracowanie i dystrybucję materiałów edukacyjnych dla nauczycieli/nauczycielek służących wsparciu pracy z uczniem/uczennicą i jego/jej rodzicami;
- punkt konsultacyjny i superwizyjny dla nauczycieli/nauczycielek prowadzony przez psychologów i terapeutów Fundacji, oferujący indywidualne konsultacje, analizę problemów placówek i wspólne opracowywanie planów wsparcia.
Magdalena Antolczyk pyta na jakim etapie znajduje się realizacja zadania i które z zaplanowanych działań zostały już przeprowadzone, a także Ilu nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych skorzystało dotychczas z oferowanych szkoleń, warsztatów oraz konsultacji. Interesuje ją także czy Urząd Miasta posiada dane dotyczące liczby placówek, które wzięły udział w projekcie oraz jak wygląda działalność punktu konsultacyjnego, w tym liczba przeprowadzonych konsultacji. Radna podkreśla, że zadanie ma realny wpływ na jakość edukacji i poziom wsparcia, jakie otrzymują dzieci i młodzież z zaburzeniami neurorozwojowymi w poznańskich placówkach.
Z odpowiedzi Urzędu Miasta wynika, że Fundacja Laboratorium Marzeń zrealizowała już większość zaplanowanych działań prowadzonych w ramach tego zadania.
Projekt zakończy się 20 grudnia br., a zrealizowano następujące działania:
- przeprowadzono 24 szkolenia rad pedagogicznych (z 30 szkoleń zaplanowanych), obejmujące m.in. pracę z uczniem z ASD/ADHD, dostosowania edukacyjne, analizę przypadków i współpracę z rodzicami. Część przeprowadzono online z powodu zwiększonej absencji chorobowej;
- przeprowadzono 74 godziny superwizji indywidualnych i grupowych (ze 100 godzin zaplanowanych), ukierunkowanych na analizę przypadków, tworzenie planów wsparcia i radzenie sobie ze stresem nauczycieli. Również tu częściowo wykorzystano formę online;
- opracowano materiały edukacyjne - 9 e-booków, aktualizowanych na bieżąco o wnioski ze szkoleń i superwizji. Zrealizowano 90 godzin pracy eksperckiej;
- ukończono 3 szkolenia wideo.
Do 21 listopada 2025 r. ze wsparcia skorzystało 522 nauczycieli, pedagogów i psychologów poprzez udział w szkoleniach, superwizjach i konsultacjach. W projekcie wzięły udział 24 placówki oświatowe, w tym przedszkola, szkoły podstawowe, ponadpodstawowe oraz placówki integracyjne. Do zakończenia projektu kolejne szkoły zostaną objęte wsparciem w ramach realizowanego zadania.
Projekt nie przewidywał utworzenia odrębnego punktu konsultacyjnego, ale umożliwił korzystanie z istniejącego wsparcia Fundacji Laboratorium Marzeń: w Ośrodku Rehabilitacyjno-Diagnostycznym, online oraz telefonicznie. Od maja do listopada tego roku udzielono ponad 70 konsultacji, obejmujących m.in. wsparcie emocjonalne, analizę funkcjonowania dziecka, pomoc w komunikacji z rodzicami i kierowanie do specjalistów.
Ponadto w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane podczas szkoleń opracowano szereg dodatkowych narzędzi, m.in.: procedury współpracy, mapy potrzeb ucznia, karty obserwacji, checklisty, dzienniczki komunikacji. Materiały te stały się praktycznym wsparciem w codziennej pracy szkół. Rozpoczęto również prace nad szkolnym kodeksem pracy z uczniem neuroatypowym oraz rekomendacjami i dobrymi praktykami dla szkół.
Projekt realnie podnosi jakość pracy z uczniem neuroatypowym i zmienia praktykę szkolną - nie tylko w wymiarze szkoleniowym, ale także proceduralnym, organizacyjnym i mentalnym.
MM/WMP
Powyższa treść została przygotowana przez biuletyn/Wydawnictwo Miejskie Posnania